Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 4 prý skončí bez nástupce, i když se prodává jako housky na krámě. Zmatečný krok má vrátit staré pořádky
2.4.2024 | Petr Prokopec
Není to zase tak dávno, co BMW dalo čtyřce za vznik. A litovat nemusí, v Evropě jde o jeden z jejích nejprodávanějších modelů, v USA dokonce překonává řadu 3. Přesto to má být právě jen trojka, se kterou se dál počítá.
BMW je jednou z mála automobilek, která odmítá stanovit termín, k němuž by ukončila prodej spalovacích aut. Považuje to za nesmysl a racionálně tvrdí, že bude dál vycházet vstříc přáním zákazníků, dokud to bude legálně možné. Elektromobily tak nabízí jakou součást široké nabídky, což celkové prodeje posílá nahoru, značka je navíc lépe než konkurence připravena na jakýkoli politický veletoč - umí začít preferovat to i ono řešení na stejných výrobních linkách.
Ani to ale neznamená, že by firma nechtěla minimalizovat náklady, a tak plánuje škrty v nabídce, které řadu lidí nepotěší. Mnichovští chystají čistku, která se týká především kupé, kabrioletů a roadsterů. Nástupce tedy nedostane kupříkladu model Z4, kterého se svého času prodávalo i 10 tisíc kusů ročně jen v USA, loni však americké registrace vystoupaly jen na 1 881 aut a ty evropské (5 842 vozů) nejsou dost vysoké, aby ztráty vykompenzovaly. Nadšení z toho nejsme a nebudeme, dá se to ale chápat. Trochu složitější je to s jinými destruktivními plány.
O těch - zatím neoficiálně - píší kolegové z obvykle dobře informovaného BMW Blogu. Podle nich automobilka zatím dál nepočítá s řadou 4, která v nabídce figuruje teprve od roku 2013 jako poněkud uměle vytvořená odnož řady 3. Dlouhodobě nejprodávanější trojka byla do té doby k mání i jako kupé, kabriolet nebo tzv. Gran Coupe, z těchto verzí se ale staly deriváty řady 4.
Svého času panovaly obavy, zda to část zákazníků neodežene, protože přece byli zvyklí kupovat trojku, ale ve velkém se to jistě nestalo. Nový či spíše nově uměle vytvořený model se totiž prodává velmi dobře, někde dokonce lépe než trojka. V USA na jejím kontě za loňský rok svítí 33 997 registrací, zatímco kupé, kabriolet a Gran Coupe řady 4 si koupilo 50 777 lidí, což je ke všemu o 37,4 procenta víc než v roce 2022. V Evropě vládne trojka s 85 285 loňskými prodeji, všechny verze čtyřky ale jsou jen o pár tisíc aut pozadu.
Proč tedy onen konec? Důvodem má být budoucí pojetí řady 3, kdy automobilka bude poprvé globálně nabízet elektrickou i3, která svým pojetím bude blízká současné i4, půjde tedy o jakési čtyřdvéřové kupé. Spalovací trojka pak bude pojatá klasičtěji. Protože ale dnešní prodeje řady 4 tvoří hlavně verze i4 a 4 Gran Coupe, nedávalo by smysl nabízet je vedle budoucí trojky í-trojky. Na řadu 4 by tedy zbyly už jen verze kupé a kabriolet, se kterými - jak jsme řekli - BMW velké plány nemá, pokud vůbec nějaké má. Smysl tedy dává řadu 4 jako samostatný produkt odpískat a udělat případně i kupátka a kabria a trojky jako dříve, marketingově to pro BMW bude výhodnější.
Pochopitelně, jde zatím jen o neoficiální informace, takže realita může být odlišná. Zmíněné ale dává smysl. BMW je v dobré pozici svou schopností nabídnout v rámci každé řady v podstatě jakýkoli pohon, což si chce dále ponechat. A pokud by vyrazilo v případě některých derivátů řady 3 nebo 4 jen elektrickým nebo jen spalovacím směrem, zákazníky by mátlo. Vměstnat nabídku klíčových modelů střední třídy do jedné řady je smysluplné i touto optikou.
Čekejme tedy, že řada 4 po nedávném faceliftu může skončit nadobro tak náhle, jako kdysi vznikla. Rozhodnutí se navíc má týkat i verze M4, která dokonce nemá dorazit ani v případě, že nějaké torzo řady 4 přežilo. Tady BMW chce zřejmě znovu hrát na marketingovou strunu - M3 je „ta legenda”, která se vždy bude prodávat nejlépe, jméno M4 nemá tradici a během 11 let a dvou generací ke stejnému renomé nemohlo přijít. Je to celé trochu zmatečné, mezi řádky v tom ale lze najít strategii mířící rozumným směrem.



Stávající BMW řady 4 je prý tou poslední, za vším ve výsledku hledejme čachry s maximálním překryvem spalovací a elektrické nabídky značky v rámci jednotlivých řad. Foto: BMW
Zdroj: BMW Blog
Bleskovky
I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 4 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025
Nejnovější články
Jaké automobilky pořád nenabízí ani jeden elektrický model? Kupodivu nejde jen o výrobce sporťáků
před 2 hodinamiSvět aut vedle Číňanů dobývají i Indové, jejich nové SUV je na západě tak levné, že se i Škoda Fabia červená studem
před 3 hodinamiI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 4 hodinamiPorsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před 5 hodinamiNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva