Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW dovolí, aby jeho auta změnila jízdní pruh pouhým mrknutím oka řidiče, snad u toho vyhodí blinkr
2.2.2024 | Petr Prokopec
Žerty stranou, mnichovská automobilka skutečně doplnila systém Active Lane Change o oční aktivaci. Znamená to, že změnu jízdních pruhů bude navrhovat sám vůz, vy pak vše jen potvrdíte tím, kam pohlédnete okem.
V současné době si vozím pozadí v plug-in hybridním Citroënu C5 X. Pokud chcete znát můj názor na tento vůz, nenechte si ujít nové vydání tištěného Autofora. Pro tuto chvíli řeknu jen tolik, že francouzský kříženec mezi asi deseti různými karosářskými styly je jedním z mála aut, u nichž mi vlastně nevadí, že jedou se mnou a nikoli já s nimi. Za vším stojí komfort daný podvozkem, což ostatně byla vždy parketa této značky.
Neznamená to nicméně, že spolu s dravostí jsem vypustil i obezřetnost, dění okolo vozu se snažím sledovat přímo i s pomocí všech tří zpětných zrcátek. Člověk je tak vlastně pořád ve střehu, což sice trochu vyčerpává, ale současně vás to udržuje ve střehu - to je podle mě jediná reálná záruka co nejbezpečnější jízdy.
Právě kvůli řečenému se ale spíše skepticky divám na novinku BMW. Mnichovská automobilka se totiž rozhodla rozšířit schopnosti systému Highway Assistant, který vám umožní autonomní jízdu do rychlosti 135 km/h i bez nutnosti mít položené ruce na volantu, o funkci Active Lane Change s oční aktivací. Majitelům aut značky tedy v podstatě bude stačit, aby mrkli a hodili okem do zpětného zrcátka, a jejich vůz změní jízdní pruh.
Automobilka systém popisuje jako první svého druhu a uvádí, že změnu jízdního pruhu vždy navrhne vůz, přičemž vy celou operaci potvrdíte právě pohledem do příslušného venkovního zpětného zrcátka. Pokud tedy auto naznačí, že byste mohli přejet doleva, jednoduše se mrknete vlevo. Nic dalšího není potřeba, systém za vás dokonce i aktivuje příslušná směrová světla. „Tato míra komfortu a bezpečnosti je unikátní,“ říká BMW.
Na posouzení, zda jde o krok správným směrem, bude jistě zapotřebí osobní zkušenost. Zatím ale mám s ohledem na to, že spíše sleduji zpětná zrcátka než palubní displej, jisté výhrady. Koneckonců již v případě zmiňovaného C5 X musím často bojovat s aktivním řízením, které je schopné mne klidně na úzkých cestách poslat proti jedoucímu vozu, neboť spíše než na něj reaguje na hraniční čáry extrémně úzké vozovky.
Na druhou stranu jsou řidiči BMW notoricky známí tím, že při změně pruhů neradi používají blinkry. Takto by je vůz mohl aspoň zapnout za ně, i když si teď nejsme jisti, zda je vůbec správné, aby bavorák byl na takové chování naprogramován... Aktuálně tak už lze jen dodat, že technologie Active Lane Change s oční aktivací se nejprve objeví v nové řadě 5 a elektrickém BMW iX, než zamíří také do k modelům XM, X5, X6 a X7 a řadě 7.
![BMW dovolí, aby jeho auta změnila jízdní pruh pouhým mrknutím oka řidiče, snad u toho vyhodí blinkr - 1 - BMW autonomni rizeni 2024 ilustracni foto 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW dovolí, aby jeho auta změnila jízdní pruh pouhým mrknutím oka řidiče, snad u toho vyhodí blinkr - 2 - BMW autonomni rizeni 2024 ilustracni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![BMW dovolí, aby jeho auta změnila jízdní pruh pouhým mrknutím oka řidiče, snad u toho vyhodí blinkr - 3 - BMW autonomni rizeni 2024 ilustracni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Mnichovská automobilka se dle svých slov rozhodla zákazníkům nabídnout unikátní míru komfortu a bezpečnosti. V praxi to nicméně znamená, že auto pojede ještě víc ono s vámi než vy s ním. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva