BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU

Jedno z nejpozoruhodnějších technických děl na poli dieselových motorů má na trhu vydržet jen pár let, a to přes dobré prodeje. Jen poptávkou se ale automobilky dávno neřídí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU

30.12.2019 | Petr Prokopec

BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU

/

Foto: BMW

Jedno z nejpozoruhodnějších technických děl na poli dieselových motorů má na trhu vydržet jen pár let, a to přes dobré prodeje. Jen poptávkou se ale automobilky dávno neřídí.

Již za pouhé dva dny odstartuje nová éra automobilismu. V platnost totiž vejde nařízení Evropské unie, jenž pro výrobce představuje podstatné snížení emisí CO2. V roce 2020 sice bude muset limit 95 gramů na kilometr dodržovat pouze 95 procent produkce, nicméně již tato redukce je nemalým problémem. Zvláště pro prémiové automobilky, u kterých jsou zákazníci zvyklí nakupovat objemnější a výkonnější pohonné jednotky. Ty se však začínají stávat ohroženým druhem, který navíc bude za pár měsíců zralý na vymření.

Až dosud se mluvilo hlavně o exodu benzinových agregátů, momentálně tu však máme zprávy o konci jednoho z vrcholných dieselů. BMW by totiž mělo v létě příštího roku ukončit výrobu motoru B57D30S0. Pokud přitom netušíte, co se za tímto kódem skrývá, pak vězte, že jde o třílitrový šestiválec M50d, který je dopován čtyřmi turbodmychadly. V této koncepci přitom jednotka produkuje 400 koní a 760 Nm točivého momentu, což takovému BMW M550d stačí na sprint z klidu na stovku za pouhé 4,4 sekundy.

Jakkoliv je však daná jízdní dynamika nadmíru působivá, BMW 540d xDrive s tímtéž motorem, pouze doplněným dvěma turbodmychadly, stejnou disciplínu zvládá jen o tři desetiny pomaleji. Nicméně zároveň je spojeno jen se 145 gramy CO2 na kilometr, zatímco potentnější model může dosáhnout až 166 g/km. To se mnichovské automobilce skutečně nehodí do plánu, zvláště když verze se čtyřmi turby je navíc i příliš komplikovaná a tedy náročná a drahá na výrobu.

Jediný čtyřikrát přeplňovaný diesel světa je optikou EU vnímán jako škůdce planetě, pročež v nové automobilové éře logicky nemá místo. Zmíněné BMW M550d se s ním přitom má rozloučit jako první, stejně jako v danou chvíli bude ukončena nabídka variant 750d a 750Ld. Motor by pak sice ještě nějakou chvíli měl být k mání pod kapotou modelů X5, X6 a X7, ovšem také v jejich případě mu zakrátko zazvoní umíráček.

Podle našeho zdroje v BMW se situace má tak, že plán na konec výroby 50d skutečně existuje, pořád se ale může změnit. Automobilka nejprve motor vyřadí z nabídky některého ze sedanů a bude čekat na reakci zákazníků. Pokud ti sáhnou po slabším dieselu, firma má vyhráno, snížila emise CO2 a zjednodušila výrobu. Pokud ale půjdou po výkonu a sáhnou kupř. po benzinové 50i nebo automobilce ukážou záda zcela, je to problém a 50d se ještě může hodit.

Už na tomto postupu je vidět, jak dlouhé jsou dnes prsty EU a jak pouze sekundárně definuje nabídku automobilek poptávka. Ty si nemohou dovolit kupce ignorovat, emisní budoucnost EU je ale faktor číslo jedna, podle kterého se vše řídí. BMW tak evidentně netrápí, že verzím 50d se obchodně daří a jejich vyřazením přijde o konkurenční výhodu, neboť tak potentní šestiválcový diesel dnes nikdo zdaleka nenabízí.


BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 1 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 01BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 2 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 02BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 3 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 03BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 4 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 04BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 5 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 05BMW pošle k ledu svůj nejlepší diesel, neslučuje se s budoucností EU - 6 - BMW M550d Touring 2018 nova sada 06
BMW má v příštím roce ukončit výrobu čtyřikrát přeplňovaného dieselu, který pohání třeba model M550d Touring. Důvod byste uhádli, i kdybychom jej ani nenaznačili, plán automobilky se ale může ještě změnit

Zdroj: Bimmer Today

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.