BMW považuje za konkurenta i výrobce těchto vozítek, zažalovalo jej a vyhrálo

Jaký si z toho uděláte obrázek o pozici BMW na automobilové mapě světa, necháváme na vás, mnichovská automobilka ale skutečně uspěla u indického soudu, který firmě zakázal užívání názvu DMW, i když je jiný a náleží elektrickým vozítkům.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW považuje za konkurenta i výrobce těchto vozítek, zažalovalo jej a vyhrálo

3.4.2020 | Petr Prokopec

BMW považuje za konkurenta i výrobce těchto vozítek, zažalovalo jej a vyhrálo

/

Jaký si z toho uděláte obrázek o pozici BMW na automobilové mapě světa, necháváme na vás, mnichovská automobilka ale skutečně uspěla u indického soudu, který firmě zakázal užívání názvu DMW, i když je jiný a náleží elektrickým vozítkům.

Čína po dlouhá léta platila za zemi, kde na ochranu duševního vlastnictví nejsou brány žádné ohledy. Nebylo tedy neobvyklé, abyste v showroomech tamních firem narazili na řadu „evropských“ vozů, jen s trochu odlišným logem. Proti tomu se sice zahraniční výrobci pokusili bránit u soudu, ovšem ten povětšinou jejich žaloby smetl ze stolu jako neopodstatněné. Následně jim nezbylo nic jiného než složit ruce v klín, neboť pokud by se pokusili bojovat s Čínou, mohli by přijít o náklonnost největšího trhu světa.

BMW je přitom jednou ze značek, které byla a jsou v Číně kopírovány nejčastěji. A bylo jedno, zda jde o řadu 1 nebo třeba X5, Číňané se zkrátka nezastavili před ničím a za velkou zdí prodávali téměř stoprocentní kopie mnichovských modelů. Němci se pak v posledních letech o zastání soudů ani nepokoušeli usilovat, jistě z výše zmíněných důvodů. Pozoruhodný je v tomto kontextu přístup, který ta samá firma volí hned ve vedlejší Indii.

Bavorská automobilka tam byla úspěšná se svou žalobou na indického výrobce Om Balajee Automobile. Ten ovšem neposlal na trh okopírované vozy, jako tomu bylo a vlastně i je v případě Číňanů. Místo toho se zabývá výrobou elektrických rikš, které by si s BMW nespletl nikdo bez pár promile alkoholu v krvi. A stejné není ani logo firmy či používaná značka DMW, právě ta se ale Němcům stala trnem v oku.

Jakkoli bychom selským rozumem řekli, že prodej úplně jiných dopravních prostředků pod částečně odlišným jménem se zcela jiným logem nemůže nikomu vadit a případně nemůže vést k rozsudku proti údajným plagiátorům, opak je pravdou. Už v roce 2017 BMW podlao žalobu, kterou nyní nejvyšší soud v Dillí uznal za oprávněnou. Ze stolu přitom smetl argument protistrany, která poukázala na to, že prodej modelů DMW odstartoval již v roce 2013 a čtyři roky tedy nikomu nevadil. Firma se musí dalšího užívání tohoto označení zdržet.

S ohledem na tu skutečnost, že elektrické rikšy by asi za mnichovské povozy nikdo nikdy nezaměnil a BMW není DMW, se nám tento verdikt zdá překvapivý. Zvláště když soud poukázal nejen na podobnost v rámci znění názvu, ale také na kopírování v oblasti loga. V té chvíli ale spravedlnost zjevně dokazovala, že je naprosto slepá, neboť jedinou spojitostí je kruhový tvar. Zatímco však BMW šlo cestou čtyř dvoubarevných polí, DMW vsadilo na jedinou barvu a jediné pole s vepsaným názvem.

Mnichovská automobilka si tedy může připsat na konto opravdu „cenné“ vítězství. Zatímco v Číně ji musí kvůli nelegálním kopiím unikat miliardy, v Indii dle našeho názoru asi nikdo nezamířil ke značce DMW jen proto, že ji zaměnil za BMW. Výrobce z Bavorska tedy podle nás ničeho pozitivního nedocílil, maximálně je nyní terčem posměchu za to, že konkurenta považuje indického výrobce primitivních elektrických rikš.


BMW považuje za konkurenta i výrobce těchto vozítek, zažalovalo jej a vyhrálo - 1 - BMW versus DMW 2020 soud 01BMW považuje za konkurenta i výrobce těchto vozítek, zažalovalo jej a vyhrálo - 2 - BMW versus DMW 2020 soud 02
Také byste pod touto reklamou hledali BMW? Že ne? Pak jsme na tom stejně, indický soud to ale evidentně viděl jinak

Zdroj: Hindustan Times

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše