Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW se ještě víc vzdálí od svých kořenů, v těžkých časech skončí s několika typy aut
14.11.2020 | Petr Miler
Zdá se, že nový šéf BMW posouvá automobilku přesně tam, kam se očekávalo - ještě dále od tradičního zaměření na emoce a ještě blíže ke stylu stojícímu hlavně na kontroverzním ztvárnění módních typů aut.
BMW prochází během posledních dvou dekád bouřlivým vývojem obtížně srovnatelným s jakoukoli značkou takového kalibru. Automobilka původně postavená kolem radosti z jízdy bez ohledu na třídu auta začala s úvodem nového milénia mířit směrem k maximálnímu rozšiřování svého záběru a z něho pramenícímu snižování kvality i omezování charakterové vyhraněnosti, předbíhání požadavků regulátorů a designové kontroverzi. Po jistém překotném vývoji kolem roku 2005 se situace s koncem této dekády začala uklidňovat a zdálo se, že BMW se opět snaží alespoň přiblížit původní trajektorii. Jenže letošek dělá takovému vnímání tlustou čáru přes rozpočet.
Těžko říci, do jaké míry je to zásluhou nového šéfa Olivera Zipseho, o němž se od začátku tvrdilo, že je to spíše účetní než srdcař. Můžete namítnout, že něco takového není ve vedení podobné firmy na škodu, jenže ono to není tak jednoduché. Pokud chcete někomu prodat za miliony auto, které vlastně nepotřebuje, protože čistě racionálně každému stačí Škoda Octavia 1,5 TSI, emoce k tomu patří. A pokud je šéf nedokáže správným způsobem vnímat, trpí tím celá firma.
BMW se tak znovu vzdaluje od svých kořenů, o čemž svědčí třeba už pojetí nových modelů M3 a M4. Technicky se zde věci zdají být ještě v pořádku, vizuálně je to ale jedna provokace za druhou. Nejde jen o tolik probírané vysoké ledvinky, ale třeba i eliminaci Hofmeisterovy křivky na boku kupé, obrovské boční plochy karoserie na tomtéž, pojetí některých výdechů či zádí obou aut. Nové SUV iX pak potvrzuje, že v případě M3 a M4 nejde o úlet, ale spíše začátek další éry, na které budeme ještě vzpomínat.
A možná budeme jednou vzpomínat i na řadu 4 jako takovou, neboť Oliver Zipse čerstvě naznačil záměry automobilky do budoucna. Firma se stejně jako jiní výrobci pochopitelně snaží co nejvíce zefektivnit své fungování, a tak se zbaví všech modelů, které nejsou jasně ziskové. A to v dnešní době znamená jediné.
„Kupé, kabriolety a roadstery... Uvidíme, co z nich zbude,” řekl doslova Zipse a byť pochopitelně neuvedl nic konkrétního, je jasné, kde bude sekyra řádit především. Na papíře to jistě dává smysl, modely jako Z4, řada 6 nebo zmíněná čtyřka jistě nejsou těmi nejprodávanějšími a v době šílenství po SUV se jejich obchodní úspěchy stěží mohou vyrovnat těm, které si připisují řady X3 nebo X5. Ale je tohle samo o sobě dostatečný argument? V jakékoli době?
Podle nás nikoli, však Lamborghini také prodá více Urusů než Huracánů a Aventadorů dohromady a skončí jen kvůli tomu s těmi posledně jmenovanými? Ferrari bude také jistě nejvíce bodovat se svým chystaným SUV, nejprodávanější Porsche jsou Macan a Cayenne, image těchto značek se ale bere z úplně jiných modelů. Urus si člověk koupí proto, že chce mít auto s image supersportovní značky, které ale použije každý den. Pokud nebudou existovat Huracán a spol., nebude existovat ani žádná taková image a přeznačkované, upravené Audi Q8 si za 10 milionů nikdo nekoupí.
BMW je tak zjevně opět na cestě tam, kam už jednou jelo. Osobně nás to mrzí a jsme přesvědčeni, že dlouhodobě tato strategie nemůže fungovat ani ekonomicky, až čas ale ukáže, jaká bude realita.
BMW dnes místo elegantních, sportovně laděných aut vyrábí spíše „násilně” designově provokativní stroje, které alespoň v některých případech zůstávají sportovními, jako třeba nová M4. Ani ta ale budoucna nemusí existovat, nový šéf hovoří o konci kupé, roadsterů a kabrioletů. Foto: BMW
Směřování BMW je nejlépe patrné z jeho poslední novinky, SUV iX. Podivněji vyhlížející auto, diplomaticky řečeno, snad v Mnichově ještě nevzniklo. Foto: BMW
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 30 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito