Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Z10 ED: zelený „supersport” z Mnichova
30.1.2009 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Ultimate Driving Machine, volně přeloženo dokonalé řidičské náčiní, to býval a stále je hlavní slogan BMW. Ovšem jeho náplň se s dobou mění a občas mám pocit, že se mi před očima mění na Ultimate Efficient Dynamics. A přesně v tomto duchu je i poslední počin bavorské automobilky, BMW Z10 ED.
BMW mě nepřestává překvapovat. Myslel jsem si, že se od svého někdejšího kurzu už nemůže vzdálit víc. A ono to přece dokázalo. Chystá omezenou produkci ekologického su..., super..., supersportu. Promiňte, ale nejde mi to spojení přes jazyk. Proč? Stále si myslím, že u opravdového sportovního auta jde o jízdní výkony a ne o nízkou spotřebu.
BMW Z10 ED (ano, tipujete správně, ED = Efficient Dynamics) bude dvousedadlové kupé s motorem pod přední kapotou. Za vývoj je odpovědná tajemná Technická divize a jeho hlavní úlohou je být výkladní skříní posledních pokroků BMW ve vývoji podvozku, karoserie, elektronických systémů a přídavných komponentů. Počet vyrobených kusů bude omezen a cena byla stanovena na cca 80 000 EUR.
Tento „zelený” showcar si na své konto připsal jednu oběť ještě dříve, než vůbec vznikl. Aby se tak stalo, byl k ledu uložen jiný, o mnoho zajímavější projekt. Totiž auto, jehož předobrazem byl koncept M1 Hommage a které mělo konkurovat R8 od Audi.
„Základní myšlenkou bylo dát dohromady nejaktuálnější technologie tak, že bude dosaženo vysoké výkonnostní úrovně aniž by bylo životní prostředí zatěžováno stejným způsobem, jakým to dělají jiné současné supersporty,” řekl britskému Autocaru zdroj z BMW. „Není důvod, aby se výkon a ohleduplnost k životnímu prostředí navzájem vylučovaly. Zvláště v případě, pokud uvážíme dnešní technologie. Jde jen o jejich správné použití,” pokračoval.
A čím se tedy BMW Z10 ED pochlubí? Zásluhou rozsáhlého použití dílů z uhlíkových vláken a hliníku se má jeho hmotnost udržet pod 1400 kilogramy. Docela výkon, uvážíme-li, že taková M3 CSL s ocelovou karoserií a pár panely z karbonu vážila 1385 kg. Pod kapotou se jako zvýraznění plánů BMW na snižování objemů používaných motorů nejspíše objeví jedna z nových verzí benzínového, dvojitě přeplňovaného třílitru. Chystají se dvě. Obě budou vybaveny přímým vstřikováním paliva, první bude mít konvenční ovládání zdvihu ventilů spolu se systémem double VANOS, u druhé se o ventily bude starat elektronika, která tak umožní dynamickou změnu komprese. Právě ta druhá, jejíž výkon dosáhne 400 koní, má být onou vyvolenou. Nebyl by lepší nějaký tubodiesel? Určitě bude produkovat menší množství toho špatného CO2.
Společnost jí bude dělat vloni představený dvouspojkový automat M-DCT. A nejen on, samozřejmostí bude implementace všech dosud známých dílů programu Efficient Dynamics. Stop-start systém, startér, který současně zastane úlohu generátoru při rekuperaci elektrické energie a přídavná litium-iontová baterie, do které bude naspořená elektřina ukládána. Kolik by tak auto asi vážilo bez všech těchto „eko komponent”...
Co říci závěrem? Vždy jsem byl fandou sportovních aut z Mnichova. Ovšem BMW Z10 ED mi prostě smysl nedává. Není ani opravdu sportovní, ani opravdu ekologické. Ale o to asi nejde, hlavním úkolem je jen připravit veřejnost na další směřování BMW směrem do zelené budoucnosti.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
před 6 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- PP v Suzuce získal Johann Zarco 11:09
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
Nejčtenější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
3.7.2025Další detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
3.7.2025Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
3.7.2025Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva