Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW začalo od zákazníků vykupovat 20 let stará auta, nic jiného mu asi ani nezbývá
27.11.2019 | Petr Prokopec
Představte si, že byste si koupili nové auto, 20 let s ním jezdili a automobilka by jej pak od vás vykoupila zpět. To není fikce, ale realita současné existence BMW, řeší tak problém s airbagy.
Na počátku listopadu australské zastoupení BMW požádalo majitele 12 663 exemplářů řady 3 vyrobených v období od listopadu 1997 do června 2000, aby okamžitě přestali používat svá auta. Důvodem bylo riziko poranění či dokonce úmrtí, které by měly na svědomí závadné airbagy Takata. Trable japonské společnosti přitom již v roce 2013 vedly ke svolání 3,6 milionu vozů do servisů, nicméně další fatální oběti nakonec vedly k největší svolávací akci v dějinách, neboť dotčeno má být více než 100 milionů prodaných aut.
Mezi zasaženými výrobci je i BMW, které poprvé oslovilo majitele již v roce 2014. Další svolávací akce na sebe nenechaly dlouho čekat, přičemž dle tvrzení Takaty šlo povětšinou o preventivní opatření. V Evropě žádné incidenty hlášeny nebyly, ve Státech se většina lehčích, těžkých i fatálních poranění týkala aut od Hondy. Nicméně v Austrálii nedávno došlo na jedno úmrtí a jedno těžké zranění, které později doplnila další oběť. A pokaždé u toho bylo BMW řady 3 generace E46.
Daleko podstatnější je však skutečnost, že incidenty jsou spojeny s airbagy typu NADI 5AT, jež dosud nebyly součástí žádné svolávací akce. Je tedy dost možné, že nakonec dojde k nové celosvětové svolávací akci. Prozatím jde ale pouze o australskou záležitost, kde BMW postupuje opravdu radikálně. Automobilka totiž majitelům nenabízí pouze bezplatné náhradní vozy či platby za taxíky, ale dokonce začala vozy osazené vadným typem airbagu i vykupovat.
„Ano, skutečně jsme jich již pár odkoupili zpět. Nemohu však aktuálně říci, o kolik aut se jedná, s každým zákazníkem jednáme individuálně,“ uvedl šéf australské divize mnichovské automobilky Vikram Pawah. Australské BMW vždy hledá u každého člověka odlišné řešení, aby zajistilo jeho mobilitu. Nic jiného než zpětný výkup automobilce v některých situacích nezbývá - za případné problémy je odpovědná, třebaže je primárně nezpůsobila. Z aféry, která má kvůli obětem na životech velkou publicitu, pak nechce odejít s pošramocenou pověstí, takže ani požadavky na výkup vozu neodmítá.
Co se stane s vykoupenými vozy, Pawah zatím neví. Rozhodující bude jak jejich stav, tak případné náklady spojené s výměnou vadných airbagů. Náhradní várka ale nemá být hotova dříve než za 18 měsíců. Pokud tedy i více než dvacet let stará auta budou ponechána v nečinnosti po další rok a půl, je dost pravděpodobné, že následovat bude jejich sešrotování - pokud vozy v horším stavu nebudou s touto vidinou sešrotovány rovnou.
Další vývoj tedy bude ještě nadmíru zajímavý, i s ohledem na to, zda se svolávací akce přenese také do zbytku světa. Jisté to není, podle Takaty mají airbagy problémy hlavně v horkém prostředí s vyšší vlhkostí, které nenajdeme ve všech místech světa, zrovna v Austrálii o ně ale není nouze.



BMW odstartovalo v Austrálii svolávací akci kvůli rizikovým airbagům firmy Takata...
...v důsledku čehož dochází na výkup aut generace E46, které jsou dnes často spíše vraky než takto pěkně vypadající exemplář verze 323i
Zdroje: Car Advice, Klasika Gatunku
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva