Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bristol chystá GT poháněné čtyřmi elektromotory, energii vyrobí Wankel
6.5.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Koncept čtyřmístného kupé se má odhalit ještě letos. Poté se prý bude prodávat několik set kusů ročně za cenu nepřevyšující 5,8 milionu korun.
Založení britské značky Bristol je spojené s koncem druhé světové války a rozebráním skladů BMW spojeneckými vojsky. I když základní kámen vlastně nevědomky položil ještě ve 30. letech Archibald Frazer-Nash, když začal s importem bavorských vozů do Anglie. Jeho kontakty pak v rámci mírového vyrovnání zaručily, že Bristol mohl začít ihned po konci bojů začít stavět svůj první model 400, který používal podvozku BMW 326, pohonného ústrojí 328 a karoserie 327. U „chlubení se cizím peřím“ ale dlouho nezůstalo, a tak mohl Bristol v roce 1953 dokonce nastoupit ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans. Prodeje však nikdy nebyly tak světoborné, díky čemuž v roce 2011 firmu převzal indický obchodník Kamal Siddiqi.
To přitom nebylo náhodné, neboť ve Velké Británii sídlící podnikatel již od roku 1989 vlastní také konsorcium Frazer-Nash, tedy společnost založenou zmíněným Archibaldem a také jením z hlavních propagátorů elektrických a hybridních technologií. A aby toho nebylo málo, spadají pod Siddiqiho ochranná křídla také práva na Wankelův motor. Díky tomu by nás zřejmě nemělo překvapit, že Bristol dle momentálních zpráv připravuje vlastní elektrické GT, jemuž v prodloužení dojezdu asistuje právě motor s rotačním pístem.
Mnohem překvapivější je ovšem sebevědomí, s jakým se indický obchodník vrhá do tohoto podnikání. Dvoudveřové čtyřmístné kupé by se totiž ve formě konceptu mělo objevit ještě v závěru roku, přičemž s výrobou se nemá dlouho otálet. Siddiqi totiž chce prodávat „několik set vozů ročně za cenu pod 200 000 GBP (cca 5,8 milionu korun)“. A to je na automobilku (či spíše několik značek), o nichž mimo Velkou Británii málokdo slyšel, opravdu odvážný plán. I přes zmíněné historické zázemí.
Výsledný vůz by přitom velikostí měl rovnat Bentley Continental, jeho vzhled však zřejmě výrazně ovlivní koncept Namir, který pro značku Frazer-Nash stvořil v roce 2009 Giugiaro. Ze stejného vozu pak pochází i pohonné ústrojí, tedy čtyři elektromotory nezávisle na sobě pohánějící všechna kola. Energii přitom čerpají z lithium-iontových baterií, které plní nejen regenerativní brzdění nebo kabel do zásuvky, ale především 0,8litrový Wankelův motor starající se o patřičný dojezd.
Za poslední čtyři roky samozřejmě došlo k patřičnému vylepšení, přičemž Siddiqi je hrdý hlavně na to, že „celý systém je náš vlastní koncept. Hardware, algoritmy, software, baterie a následné propojení, to vše jsme vymysleli my. Tento přístup je totiž lepší, než abychom spoléhali na dodávky, které jen zřídka vyhovují našim požadavkům.“
Zajímavé přitom je, že firmě Bristol nejde ani tak nejde o nějakou redukci emisí CO2 (od toho je tu další projekt Metrocab určený pro centrum Londýna). Místo toho je Indovým cílem maximální možná efektivita pohonného ústrojí. Jsme tedy opravdu zvědavi, zda se mu jeho plán podaří realizovat.
Koncept Frazer-Nash Namir dostal karoserii od Giugiara a čtyři elektromotory spřažené s wankelem
Bristol Fighter byl jeden z posledních novodobých modelů britské značky
Historické vozy značek Bristol a Frazer-Nash vycházely především z BMW
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis