Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autoři řekli víc ke svému revolučnímu pohonu aut, Chobotnice roztahuje chapadla
22.12.2020 | Petr Miler
Nestává se často, aby někdo na poli pohonů aut přišel s něčím převratně novým, tohle je ale skutečně malá revoluce. Nemění podstatu věci, dokáže posunout existující řešení dál.
Letos v létě nám britská automobilka Bentley poprvé ukázala dosavadní výsledky svého projektu zvaného Chobotnice. To zní skoro zločinně, o spáry mafie tu ale nejde. Jde o překlad slova Octopus, za kterým se skrývá „Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits for Powertrains which integrate Ultra high-speed motor Solutions”. Neboli „optimalizované komponenty, testy a simulace a nástroje pro pohonná ústrojí, která zahrnují řešení pro ultra-vysokorychlostní motory”. O nejelegantnější popis věci nejde, ale to nechme stranou, samotné řešení docela elegantně působí.
Smyslem Chobotnice je totiž zásadně odlehčit a velikostně zmenšit elektrický pohon i s převodovkou, který bude mít delší životnost než současná řešení a nebude spoléhat na vzácné materiály, které jsou drahé a neobnovitelné. To je docela náročný úkol, Bentley ale ve spolupráci s britskou firmou Advanced Electric Machines Group a australskou společností Talga Resources uspělo, a tak se pochlubilo výsledky. Hlavně díky dalším zmiňovaným firmám vám pak můžeme detailněji popsat klíčové přednostu této novinky.
Podle autorů jsou největším nedostatkem dnešních elektromobilů vzácné kovy, které jsou používány v motorech s permanentními magnety. Jde typicky o neodym, který je nejsilnějším dostupným permanentním magnetem, dovoluje dostat z elektrického motoru vysoký točivý moment a zajistit mu vysokou ovladatelnost. Je ale drahý, jeho dostupnost je omezená a životnost motoru činí z podstaty limitovanou.
Britové tedy dali od vzácných kovů a přirozených magnetů ruce pryč a vsadili na elektromagnety, tedy na použití cívek, s nimiž je ovšem dosažení vysoké efektivity a ovladatelnosti komplikovanější. Dalším problémem je, že cívka je obvykle z mědi, která je sice dokonale recyklovatelná, po delším použití je ale obtížné ji oddělit od ocelových komponentů motoru.
Došlo tedy na další alternativu, a to cívky z hliníku. Ten je dostupnější, snáze recyklovatelný a také lehčí, jen není tak dobrým vodičem. Výsledkem je tedy ústrojí s nižším točivým momentem, které ale díky použití elektromagnetu a také lehkosti hliníku dokáže pracovat s podstatně vyššími otáčkami (až 30 000 za minutu). Další výhodou je, že po vypnutí motoru nedochází při jeho dotočení k žádnému tření, a tak ani k opotřebení, o čemž si elektromotory s permanentními magnety mohou nechat jen zdát.
Samotná Chobotnice sestává ze dvou elektromotorů a jedné jednorychlostní převodovky pro zachování maximální efektivity. Vše je integrováno do jednoho zapouzdřeného celku nevyžadujícího téměř žádnou údržbu. A i když použitá převodovka má jen zmíněnou jednu rychlost, nemá být pro dynamiku auta limitující - s 30 000 maximálními otáčkami prostě více převodů nepotřebuje.
Bentley pro sériovou výrobu počítá s použitím jedné nebo dvou těchto jednotek v jednom voze, z nichž každá může pracovat nezávisle na druhé. V úvahu tak přichází buď použití každé pro pohon jedné nápravy nebo jednoho ze zadních kol - obojí by dovolovalo dát autům schopnosti, kterých by se spalovacími jednotkami dosahovala stěží. Přes dosažení značně pokročilé fáze projektu je to ale pořád hudba budoucnosti, Bentley nepočítá s tím, že by ryzí elektromobil uvedlo na trh před rokem 2026, ovšem nikoli kvůli motorům - jsou to podle Britů možnosti současných baterií, které neodpovídají potřebám jejich zákazníků.



Britové s Australany řekli více o své Chobotnici, je to jistě zajímavé řešení schopné učinit elektrický pohon aut o něco udržitelnějším. Foto: Bentley
Zdroje: Bentley, Talga Resources
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 10 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB