Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne

Na první pohled může tato volba působit kontroverzně, my jí ale velmi dobře rozumíme. Stačí si uvědomit všechny souvislosti a rychle pochopíte, že u BMW stvořili menší zázrak, vedle nějž i blednou Ferrari, Lamborghini či Porsche.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne

4.1.2022 | Petr Prokopec

Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne

/

Foto: BMW

Na první pohled může tato volba působit kontroverzně, my jí ale velmi dobře rozumíme. Stačí si uvědomit všechny souvislosti a rychle pochopíte, že u BMW stvořili menší zázrak, vedle nějž i blednou Ferrari, Lamborghini či Porsche.

Na britský magazín Evo přišla řeč před naposledy včera, a to v souvislosti s jeho zakladatelem Harry Metcalfem. Ten totiž začátkem každého nového roku rekapituluje předchozí měsíce a zejména to, kolik jej stál provoz a údržba jeho sbírky aut. Stejně tak časopis každoročně vyhlašuje své Auto roku. Pro letošek se jím stalo BMW M5 CS, což může působit jako překvapivá volba. Zvláště když mnichovský sedan porazil Ferrari SF90 Stradale, Lamborghini Huracán STO a Porsche 911 GT3 Touring.

Tím nechceme ani v nejmenším naznačit, že by BMW M5 CS bylo špatným vozem. Fanoušci značky na něj nedají dopustit, čemuž se jen málokdo může divit. Koneckonců tady máme nejvýkonnější model, jaký kdy v Mnichově vznikl. Automobilka mu nadělila 4,4litrový přeplňovaný osmiválec, jenž produkuje 635 koní výkonu a 750 Nm točivého momentu. Stovku tak über-sedan zvládá za rovné 3 sekundy, zatímco jeho maximum činí elektronicky omezených 305 km/h.

Zrovna tím si ovšem M5 CS srdce porotců nezískalo. Místo toho byla vychvalována hlavně redukční dieta, která podtrhla, jak se jinak těžká M5 stala v kulisách modernějších vozů lehkou. Jejích 1 825 kilo jako muší hmotnost nevypadá, ovšem mnichovští vůči základnímu M5 ušetřili 70 kil, a to i s pomocí karbonové kapoty či karbon-keramických brzd. Ve srovnání s novou M3 Competition s pohonem všech kol (protože M5 jej má též) jde jen o 39 kg těžší vůz, což je skoro neuvěřitelné, uvážíme-li, že jde o auto o třídu výše s motorem V8 namísto R6.

Karbonové brzdy navíc srazily neodpruženou hmotnost, což se příznivě projevilo na jízdních vlastnostech. Těm prospívá rovněž nově naladěný podvozek, který klesl o 7 milimetrů níže k zemi a zároveň se dočkal také tužších pružin a tlumičů. Většina redaktorů se tak do BMW zamilovala a poslala jej na první místo ve svém hodnocení, zbytek mu pak udělil druhé místo. M5 CS se tak vyšplhalo na 94,4 bodů, zatímco druhý Huracán STO získal 93,8 bodu a 911 GT3 bylo ohodnoceno 92 body.

Rozdíl mezi vítěznou trojicí je tak minimální, vítězství ale M5 už nikdo nevezme. Ocenění pětimetrového modelu je přitom o to významnější, že mezi poražené patří zmíněná M3 Competition. Mnichovským se tak povedl malý zázrak, jenž byl nyní po zásluze oceněn. S ohledem na aktuální stav vývoj je navíc jasné, že takové auto vzniklo naposledy. Tlak na snižování spotřeby se totiž dotkne i příštích generací M5 a M3. Prvnímu zmíněnému modelu tak sice osmiválec má zůstat, ovšem doplňovat jej bude plug-in hybridní systém. Poměr hmotnosti em-pětky vzhledem k em-trojce tak bude opět „v pořádku”.


Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 1 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 01Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 2 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 03Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 3 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 05Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 4 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 27Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 5 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 29Britové vyhlásili autem roku posledního mohykána od BMW, takové auto znovu nevznikne - 6 - BMW M5 CS 2021 prvni sada 31
BMW M5 CS prošlo redukční dietou, která sice na první pohled není až tak výrazná, ve výsledku ale znamená hmotnost skoro stejnou jako u M3 Competition xDrive. Značce navíc umožnila přenastavit i podvozek, z mnichovského sedanu se tak stalo Auto roku magazínu Evo. Foto: BMW

Zdroj: Evo

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.