Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu

Tři až sedm nad nulou, to není žádná zima, to je dnes po ránu. Přesto i takové teploty stačí k tomu, aby se dojezd elektrických aut stával z malého ještě citelně menším i při pomalé jízdě zdaleka nedosahující ani dálniční stotřicítky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu

28.3.2022 | Petr Prokopec

Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu

/

Foto: Fiat

Tři až sedm nad nulou, to není žádná zima, to je dnes po ránu. Přesto i takové teploty stačí k tomu, aby se dojezd elektrických aut stával z malého ještě citelně menším i při pomalé jízdě zdaleka nedosahující ani dálniční stotřicítky.

Současné teploty jsou už více než jarní, ostatně dnes by dle meteorologů mohl dokonce i padnout teplotní rekord z roku 1986, kdy bylo na pražském Klementinu naměřeno 20,6 stupně Celsia. Nicméně již od zítřka bude počasí ovlivněno vlnou arktického vzduchu. Od čtvrtka tak lze čekat i ranní mrazíky, které s námi zůstanou i přes víkend. A jakkoli jde možná o jeden z posledních záchvěvů zimy, majitelům elektromobilů radost rozhodně neudělá. Očekávat totiž mohou razantní snížení dojezdu.

Toto téma v poslední době přestává být tabu a proběhlo několik testů, které nastavily zrcadlo docela smutné realitě. A ten nejnovější z dílny magazínu What Car? je též výživný. Britové totiž otestovali čtveřici modelů, kterou již jednou ve spárech měli. To ovšem na obloze zářilo sluníčko, jehož paprsky byly hřejivé. V rámci zimního testu se nicméně teploty pohybovaly mezi 3 a 7 stupni Celsia. To snad ani není skutečná zima, jde v podstatě p totéž, co většina z nás zažila dnes ráno, přesto i takové podmínky stačily k výraznému poklesu dojezdu.

Onou čtveřicí aut jsou Ford Mustang Mach-E, Porsche Taycan, Škoda Enyaq a Fiat 500e. První zmíněný model je na tom nejlépe v létě i v zimě, mezi oběma obdobími nicméně panuje 18,2procentní rozdíl. Pokud je tedy venku teplo, můžete počítat až s 486 kilometry pomalé jízdy, což sice není špatné, klobouk kvůli tomu ale smekávat nebudeme. S příchodem chladnějšího počasí pak obdiv není na místě už vůbec, dosažených 397 km totiž výrazně pokulhává za oficiálně udávanými 610 kilometry. Spotřeba v kWh navíc naznačí, jak ambiciózní jízdou tento dojezd vznikl - 2,8 míle na kWh odpovídá přepočtem spotřeby nafty na kWh asi 5,7 litru paliva na 100 km. To je u crossoveru s dvoutunovou hmotností v podstatě minimální možná spotřeba, jakýkoli rychlejší přesun bude znamenat horší výsledek.

Zbývající trojice je na tom ale ještě hůře, jakkoli u Škody Enyaq může potěšit nejmenší rozdíl mezi dojezdem v létě a v zimě. Ovšem pokud u auta za více než milion korun můžete s pádem teplot jen do zmíněného rozmezí počítat maximálně s 280kilometrovým dojezdem, tleskat tomu taktéž nelze. Stačí si jen uvědomit, že na nabití nezvládnete ani cestu z Prahy do Brna a zpět, a to je třeba dodat, že budete muset jet nanejvýš 80 až 112 km/h - v takových rychlostech test probíhal.

Britové kromě zmíněné čtveřice otestovali i šest dalších elektrických vozů, načež následně na čelo pelotonu vynesli hned dva zástupce Tesly. Model 3 totiž zvládne v zimě urazit 452 km, Model Y pak stejně jako Mustang Mach-E 397 km. Ve srovnání se zástupcem modrého oválu jsou však obě Tesly osazeny o chlup menšími bateriemi, jejich efektivita je tak vyšší. Vůbec nejméně kilometrů na jednu kilowatthodinu pak ujede Audi Q4 e-tron, jehož zimní dojezd činí 323 km.

Zajímavé pak je, že Tesle se efektivitou přibližuje zejména Fiat 500e, protože je aspoň relativně lehký (okolo 1 400 kg). Nicméně jelikož ten disponuje bateriemi o využitelné kapacitě pouhých 37,3 kWh, můžete u něj počítat pouze s 225 km v létě a se 190 km v zimě. Je to tak pořád stejná past - buď máte auto s malými akumulátory, relativně nízkou spotřebou, relativně přijatelnější cenou, ale moc daleko nedojedete. A nebo máte auto s většími akumulátory, které je ale těžší, a tak spotřebovává víc a moc daleko znovu nedojedete. Ceny Fiatu 500e s většími bateriemi přitom startují na 794 900 Kč, což je v kontextu s malou praktičností majlant.

Zas a znovu tak musíme konstatovat, že elektromobily stále zdaleka nelze považovat za plnohodnotnou náhradu spalovacích aut. A dokud nevzniknou v principu jiné baterie, ani se jí nestanou. Někomu jejich omezený dojezd vadit nemusí, a to ani v zimě, rozmarem ale bude jejich koupě v každém případě. A pro lidi bydlící v činžácích je elektromobil zcela nevyhovující, ať se na věc podíváme jakkoli, v jakkoli chladnějším období obzvlášť.


Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 1 - Fiat 500e 2021 nove 01Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 2 - Fiat 500e 2021 nove 06Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 3 - Fiat 500e 2021 nove 09
Ceny Fiatu 500e startují na 649 900 Kč, ovšem v té chvíli dostáváte verzi s bateriemi o kapacitě 23,65 kWh. S udávaným dojezdem 190 km ale rozhodně nepočítejte, realita bude podstatně horší, zvlášté pak v zimě. Foto: Fiat

Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04
Nic světoborného v testu nepředvedla ani Škoda Enyaq. Dojezd 280 km za teplot 3 až 7 stupňů nad nulou a rychlostech mezi 80 až 112 km/h je na auto za milion mizerný. Foto: Škoda Auto

Zdroj: What Car?@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše