Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Test zjistil, jaký vliv na dojezd elektromobilů má pokles teploty jen k +3 až +7 stupňům, změřil i Škodu
28.3.2022 | Petr Prokopec
Tři až sedm nad nulou, to není žádná zima, to je dnes po ránu. Přesto i takové teploty stačí k tomu, aby se dojezd elektrických aut stával z malého ještě citelně menším i při pomalé jízdě zdaleka nedosahující ani dálniční stotřicítky.
Současné teploty jsou už více než jarní, ostatně dnes by dle meteorologů mohl dokonce i padnout teplotní rekord z roku 1986, kdy bylo na pražském Klementinu naměřeno 20,6 stupně Celsia. Nicméně již od zítřka bude počasí ovlivněno vlnou arktického vzduchu. Od čtvrtka tak lze čekat i ranní mrazíky, které s námi zůstanou i přes víkend. A jakkoli jde možná o jeden z posledních záchvěvů zimy, majitelům elektromobilů radost rozhodně neudělá. Očekávat totiž mohou razantní snížení dojezdu.
Toto téma v poslední době přestává být tabu a proběhlo několik testů, které nastavily zrcadlo docela smutné realitě. A ten nejnovější z dílny magazínu What Car? je též výživný. Britové totiž otestovali čtveřici modelů, kterou již jednou ve spárech měli. To ovšem na obloze zářilo sluníčko, jehož paprsky byly hřejivé. V rámci zimního testu se nicméně teploty pohybovaly mezi 3 a 7 stupni Celsia. To snad ani není skutečná zima, jde v podstatě p totéž, co většina z nás zažila dnes ráno, přesto i takové podmínky stačily k výraznému poklesu dojezdu.
Onou čtveřicí aut jsou Ford Mustang Mach-E, Porsche Taycan, Škoda Enyaq a Fiat 500e. První zmíněný model je na tom nejlépe v létě i v zimě, mezi oběma obdobími nicméně panuje 18,2procentní rozdíl. Pokud je tedy venku teplo, můžete počítat až s 486 kilometry pomalé jízdy, což sice není špatné, klobouk kvůli tomu ale smekávat nebudeme. S příchodem chladnějšího počasí pak obdiv není na místě už vůbec, dosažených 397 km totiž výrazně pokulhává za oficiálně udávanými 610 kilometry. Spotřeba v kWh navíc naznačí, jak ambiciózní jízdou tento dojezd vznikl - 2,8 míle na kWh odpovídá přepočtem spotřeby nafty na kWh asi 5,7 litru paliva na 100 km. To je u crossoveru s dvoutunovou hmotností v podstatě minimální možná spotřeba, jakýkoli rychlejší přesun bude znamenat horší výsledek.
Zbývající trojice je na tom ale ještě hůře, jakkoli u Škody Enyaq může potěšit nejmenší rozdíl mezi dojezdem v létě a v zimě. Ovšem pokud u auta za více než milion korun můžete s pádem teplot jen do zmíněného rozmezí počítat maximálně s 280kilometrovým dojezdem, tleskat tomu taktéž nelze. Stačí si jen uvědomit, že na nabití nezvládnete ani cestu z Prahy do Brna a zpět, a to je třeba dodat, že budete muset jet nanejvýš 80 až 112 km/h - v takových rychlostech test probíhal.
Britové kromě zmíněné čtveřice otestovali i šest dalších elektrických vozů, načež následně na čelo pelotonu vynesli hned dva zástupce Tesly. Model 3 totiž zvládne v zimě urazit 452 km, Model Y pak stejně jako Mustang Mach-E 397 km. Ve srovnání se zástupcem modrého oválu jsou však obě Tesly osazeny o chlup menšími bateriemi, jejich efektivita je tak vyšší. Vůbec nejméně kilometrů na jednu kilowatthodinu pak ujede Audi Q4 e-tron, jehož zimní dojezd činí 323 km.
Zajímavé pak je, že Tesle se efektivitou přibližuje zejména Fiat 500e, protože je aspoň relativně lehký (okolo 1 400 kg). Nicméně jelikož ten disponuje bateriemi o využitelné kapacitě pouhých 37,3 kWh, můžete u něj počítat pouze s 225 km v létě a se 190 km v zimě. Je to tak pořád stejná past - buď máte auto s malými akumulátory, relativně nízkou spotřebou, relativně přijatelnější cenou, ale moc daleko nedojedete. A nebo máte auto s většími akumulátory, které je ale těžší, a tak spotřebovává víc a moc daleko znovu nedojedete. Ceny Fiatu 500e s většími bateriemi přitom startují na 794 900 Kč, což je v kontextu s malou praktičností majlant.
Zas a znovu tak musíme konstatovat, že elektromobily stále zdaleka nelze považovat za plnohodnotnou náhradu spalovacích aut. A dokud nevzniknou v principu jiné baterie, ani se jí nestanou. Někomu jejich omezený dojezd vadit nemusí, a to ani v zimě, rozmarem ale bude jejich koupě v každém případě. A pro lidi bydlící v činžácích je elektromobil zcela nevyhovující, ať se na věc podíváme jakkoli, v jakkoli chladnějším období obzvlášť.



Ceny Fiatu 500e startují na 649 900 Kč, ovšem v té chvíli dostáváte verzi s bateriemi o kapacitě 23,65 kWh. S udávaným dojezdem 190 km ale rozhodně nepočítejte, realita bude podstatně horší, zvlášté pak v zimě. Foto: Fiat
Nic světoborného v testu nepředvedla ani Škoda Enyaq. Dojezd 280 km za teplot 3 až 7 stupňů nad nulou a rychlostech mezi 80 až 112 km/h je na auto za milion mizerný. Foto: Škoda Auto
Zdroj: What Car?@Youtube
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 8 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru včera 10:49
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva