Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britské automobilce dál teče do bot, po 30 letech musela prodat svou slavnou divizi
9.8.2021 | Petr Prokopec
Impérium, které se po dekády jen rozrůstalo, se od loňského roku rychle smrskává. Firmě už nepatří její sídlo, část formulové stáje a teď už ani divize pokročilých technologií, která vznikla v roce 1991.
Tým McLaren byl založen již v roce 1963 závodníkem z Nového Zélandu Brucem McLarenem. O téměř dvě dekády později došlo na sloučení se stájí Project Four Racing, za kterou stál Ron Dennis. Ten se záhy stal šéfem celého impéria, které se navíc začalo dále rozrůstat. Čtyři léta po jeho příchodu, tedy v roce 1985, totiž došlo také na založení automobilové divize. Ta se následně proslavila McLarenem F1, který patří mezi největší milníky automobilové historie. O poznání méně úspěšný však již byl jeho nástupce, Mercedes-Benz SLR McLaren.
V rámci britsko-německé spolupráce měli vzniknout ještě tři další vozy, obě strany se však nepohodly a vše vyústilo jejich rozchodem. McLaren se následně již vrhnul na výrobu silničních aut sám, bez jakéhokoliv dalšího partnera, který by stál třeba za pohonnou jednotkou. Přičemž zpočátku se zdálo, že jde o dobrý nápad. Jakkoliv se totiž svět sice již začal stále více zabývat zelenými technologiemi, zájem o sportovní a supersportovní vozy byl na vrcholu. V roce 2018 tak Britové prodali rekordních 4 806 nových aut.
Problémem značky se však zjevně stala její značná unifikace. Až donedávna totiž všechny její vozy poháněl jen jinak naladěný přeplňovaný osmiválec, přičemž rozdíly nebyly velké ani po stránce designové. Zájem tak začal klesat již před koronavirem, teprve pandemie ovšem McLarenu zasadila pomalu smrtelný úder - loni prodal McLaren jen 2 831 vozů. Firma tak začala pouštět mnohá aktiva, aby vůbec přežila. Loni prodala své sídlo ve Wokingu, kde je aktuálně už jen v pronájmu, letos pak byl odprodán i menší podíl v závodním týmu a nedávno do firmy nalili další peníze staří i noví investoři.
Ovšem ani to nakonec nestačí. McLaren proto nyní souhlasil, že odprodá rovněž svou slavnou divizi pokročilých technologií, která od roku 1991 zásobovala nápady nejen firmy z automobilového světa, ale třeba i ty ze sektorů zdravotnictví a obrany. Novým majitelem technologické divize se stane společnost Greybull Capital z Londýna, která již v poslední době odkoupila rovněž British Steel, Carillion a Monarch Airlines. Tedy další firmy, které bojovaly o přežití. V případě britské automobilky pak v čele zmíněné divize ponechá původní managemenet, přičemž sídlit bude nadále v pronajatém Wokingu.
Pro McLaren se tak jedná již o druhou významnou finanční injekci v krátkém horizontu. Jak jsme již zmínili, minulý měsíc se dočkal 550 mil. GBP (16,5 mld. Kč) od mnoha investorů. Budoucnost firmy by tak nejspíše byla zajištěna, pokud by McLaren hodlal nadále zůstat v již známých vodách. Ovšem britská automobilka uvádí, že nové investice ji pomohou přijít se zcela novou strategií a především se zcela novým zaměřením.
„Jsme potěšení, že se nám podařilo zajistit finance, které podpoří náš strategický záměr prozkoumat lepší budoucnost a umožní nám navýšit naše kapacity v rámci elektrifikace, telemetrie, kontroly a analytických možností,“ uvedl k tématu šéf značky Anthony Murray. De facto tak jen potvrdil, že McLaren hodlá naskočit na vlnu elektrického pohonu, který šéf automobilové divize ještě v prosinci loňského zarytě odmítal.
Tím se navíc zabývá stále více firem, a to nikoli jen zavedených výrobců supersportů. McLaren tak bude muset v případě elektrifikace soupeřit s větší konkurencí, než jakou by měl v benzinovém světě. Jestli je tohle cesta k lepším zítřkům, je otázkou, zatím McLaren o šťastném období hovořit nemůže.


McLaren nejprve odprodal své sídlo, za jehož užívání již musí platit. Nyní prodal také svou divizi pokročilých technologií, jejíž služby nadále taktéž nebude mít zadarmo, mimo jiné kvůli donedávna odmítané elektrifikaci svého automobilového portfolia. Foto: McLaren
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch