Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britské automobilce dál teče do bot, po 30 letech musela prodat svou slavnou divizi
9.8.2021 | Petr Prokopec
Impérium, které se po dekády jen rozrůstalo, se od loňského roku rychle smrskává. Firmě už nepatří její sídlo, část formulové stáje a teď už ani divize pokročilých technologií, která vznikla v roce 1991.
Tým McLaren byl založen již v roce 1963 závodníkem z Nového Zélandu Brucem McLarenem. O téměř dvě dekády později došlo na sloučení se stájí Project Four Racing, za kterou stál Ron Dennis. Ten se záhy stal šéfem celého impéria, které se navíc začalo dále rozrůstat. Čtyři léta po jeho příchodu, tedy v roce 1985, totiž došlo také na založení automobilové divize. Ta se následně proslavila McLarenem F1, který patří mezi největší milníky automobilové historie. O poznání méně úspěšný však již byl jeho nástupce, Mercedes-Benz SLR McLaren.
V rámci britsko-německé spolupráce měli vzniknout ještě tři další vozy, obě strany se však nepohodly a vše vyústilo jejich rozchodem. McLaren se následně již vrhnul na výrobu silničních aut sám, bez jakéhokoliv dalšího partnera, který by stál třeba za pohonnou jednotkou. Přičemž zpočátku se zdálo, že jde o dobrý nápad. Jakkoliv se totiž svět sice již začal stále více zabývat zelenými technologiemi, zájem o sportovní a supersportovní vozy byl na vrcholu. V roce 2018 tak Britové prodali rekordních 4 806 nových aut.
Problémem značky se však zjevně stala její značná unifikace. Až donedávna totiž všechny její vozy poháněl jen jinak naladěný přeplňovaný osmiválec, přičemž rozdíly nebyly velké ani po stránce designové. Zájem tak začal klesat již před koronavirem, teprve pandemie ovšem McLarenu zasadila pomalu smrtelný úder - loni prodal McLaren jen 2 831 vozů. Firma tak začala pouštět mnohá aktiva, aby vůbec přežila. Loni prodala své sídlo ve Wokingu, kde je aktuálně už jen v pronájmu, letos pak byl odprodán i menší podíl v závodním týmu a nedávno do firmy nalili další peníze staří i noví investoři.
Ovšem ani to nakonec nestačí. McLaren proto nyní souhlasil, že odprodá rovněž svou slavnou divizi pokročilých technologií, která od roku 1991 zásobovala nápady nejen firmy z automobilového světa, ale třeba i ty ze sektorů zdravotnictví a obrany. Novým majitelem technologické divize se stane společnost Greybull Capital z Londýna, která již v poslední době odkoupila rovněž British Steel, Carillion a Monarch Airlines. Tedy další firmy, které bojovaly o přežití. V případě britské automobilky pak v čele zmíněné divize ponechá původní managemenet, přičemž sídlit bude nadále v pronajatém Wokingu.
Pro McLaren se tak jedná již o druhou významnou finanční injekci v krátkém horizontu. Jak jsme již zmínili, minulý měsíc se dočkal 550 mil. GBP (16,5 mld. Kč) od mnoha investorů. Budoucnost firmy by tak nejspíše byla zajištěna, pokud by McLaren hodlal nadále zůstat v již známých vodách. Ovšem britská automobilka uvádí, že nové investice ji pomohou přijít se zcela novou strategií a především se zcela novým zaměřením.
„Jsme potěšení, že se nám podařilo zajistit finance, které podpoří náš strategický záměr prozkoumat lepší budoucnost a umožní nám navýšit naše kapacity v rámci elektrifikace, telemetrie, kontroly a analytických možností,“ uvedl k tématu šéf značky Anthony Murray. De facto tak jen potvrdil, že McLaren hodlá naskočit na vlnu elektrického pohonu, který šéf automobilové divize ještě v prosinci loňského zarytě odmítal.
Tím se navíc zabývá stále více firem, a to nikoli jen zavedených výrobců supersportů. McLaren tak bude muset v případě elektrifikace soupeřit s větší konkurencí, než jakou by měl v benzinovém světě. Jestli je tohle cesta k lepším zítřkům, je otázkou, zatím McLaren o šťastném období hovořit nemůže.


McLaren nejprve odprodal své sídlo, za jehož užívání již musí platit. Nyní prodal také svou divizi pokročilých technologií, jejíž služby nadále taktéž nebude mít zadarmo, mimo jiné kvůli donedávna odmítané elektrifikaci svého automobilového portfolia. Foto: McLaren
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Monster 2026: s dvouválcovým motorem V2 08:00
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
Nejnovější články
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před hodinou
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 2 hodinami
Ford je nepoučitelný. Dál trvá na dosažení „uhlíkové neutrality”, i když konkurenti obrací
před 3 hodinami
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
před 5 hodinami
BMW odhalilo plán, jak zajistí, aby vaše příští služební auto byla znovu dieselová mašina
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
