Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bývalý šéf Ferrari a Bugatti nechtěně odhalil, jak se šmelí s limitovanými modely
8.9.2020 | Petr Prokopec
Určitě by o to nikomu z vlastní vůle nevyprávěl, kdyby se nedostal do spárů justice kvůli daňovým únikům s tím spojeným. Kvůli tomu musel s pravdou ven a přiblížil, jak to chodí.
S výjimečnými supersporty se vždy šmelilo a vždy šmelit bude. Dáno je to už tím, že poptávka po nich převyšuje nabídku, čímž automobilky zvyšují jejich exkluzivitu, mohou si díky ní vybírat klientelu a diktovat závratné ceny. Své o tom ostatně ví i známý klenotník David Lee, kterému Ferrari odmítlo prodat LaFerrari Aperta. Stát za tím měly jeho aktivity na sociálních sítích, které se značce nezamlouvaly, přestože Lee jako jeden z mála sběratelů své vozy pravidelně používá a opravdu pro ně hoří.
Je ale otázkou, zda tento pochybný důvod byl vůbec skutečný. Momentálně totiž vyplula na povrch kauza, v níž Maurizio Parlato, někdejší šéf amerického zastoupení Ferrari a pozdější výkonný ředitel automobilky Bugatti, nechtěně odhalil, jak se s modely jako LaFerrari zacházelo. Parlato byl totiž nucen přiznat vinu v rozsáhlé sérii podvodů, kdy pomáhal právě lidem, kterým italská automobilka odmítla vysněný vůz dodat. Za to si ale nechával patřičně zaplatit a co je pro něj z legálního hlediska ještě horší, tyto příjmy zatajil před americkým daňovým úřadem (IRS).
Právě pokus o krácení daní nakonec k odhalení podvodů vedl, jakkoliv známa je aktuálně spíše jen špička ledovce. Parlato totiž pro severoamerickou divizi Ferrari pracoval v letech 2002 až 2009, případ je však spojen až s dobou po jeho rezignaci, kdy pracoval pro Bugatti. Figuruje v něm především LaFerrari, jehož příchod na trh byl oznámeno v roce 2013. Automobilka přitom hodlala vyrobit pouze 499 kusů, z nichž každý měl mít svého vybraného a schváleného majitele.
Všichni kupci ve smlouvách souhlasili s tím, že své auto neprodají minimálně 18 měsíců, a pokud ano, pak vždy jen automobilce. Tedy respektive společnosti zastřešující její americké operace, které Parlato svého času šéfoval, a to za férovou tržní cenu. Dealeři, kteří pod tuto firmu spadali, pak pro změnu souhlasili s tím, že vozy nebudou prodávat za ceny vyšší než stanovené automobilkou. A to navíc lidem vybranými a schválenými Maranellem.
Parlato měl nicméně dle soudu napomáhat lidem, kteří původně schváleni nebyli, aby se na onen seznam dostali. A pokud se prodej nepovedlo zprocesovat takto, pak auta jednoduše zamířila skrze onen odkupní program k lidem, kteří je dostat neměli. Za to dostával Parlato nemalé všimné, jen v letech 2015 až 2017 si měl přijít na přibližně 2,8 milionu dolarů (cca 62,4 mil. Kč). Osudným se mu nicméně stalo až to, že tento příjem nezdanil.
Nyní Parlato čelí tříletému vězení v rámci daňového úniku, stejně jako pětiletému kvůli ilegálnímu přesunu majetku do zahraničí. Pokaždé mu navíc ještě hrozí pokuta ve výši 250 tisíc dolarů (5,6 mil. Kč). Rozsudek si nicméně vyslechne až v lednu příštího roku, pročež aktuálně jen dodáme, že od roku 2010 byl Parlato šéfem americké divize Lotusu a od roku 2014 vedl byl zmíněným výkonným šéfem Bugatti. Na tomto postu však letos v lednu skončil, prý z osobních důvodů. Nyní je jasné, co oněmi „osobními důvody” bylo.
Maurizio Parlato si v době, kdy byl jedním z šéfů Bugatti, přivydělával bokem šmelením s Ferrari. A možná to dělal už dříve, což by vysvětlovalo postoje Ferrari k některým váženým klientům. Foto: Bugatti
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva