Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Cadillac se pokouší vrátit na výsluní hned s trojicí luxusních novinek, v Evropě zatím tře bídu s nouzí
30.5.2023 | Petr Prokopec
Časy velké slávy americké klasiky se zdají být pryč, se značkou to ale pořád není tak strašné, jak se může zdát z jejích evropských výsledků. Klíčovým trhem je pro ni dnes Čína. A právě tam primárně míří hned tři nové vozy.
Ještě na sklonku minulé dekády Cadillac v Číně spíše paběrkoval. Vše nicméně změnilo rozhodnutí koncernu začít vyrábět auta této značky lokálně. V důsledku toho zmizela vysoká dovozní cla a Cadillac začal výrazně bodovat. Předloni dokonce na největším trhu světa prodal takřka dvojnásobek toho, co ve své domovině (231 800 ks versus 118 032 ks). Loni pak sice americké prodeje vzrostly na 134 703 vozů, zatímco ty čínské naopak klesly na 194 100 aut, ovšem i tak Říše středu nadále jasně hraje prim.
Automobilka s tím pochopitelně počítá, ve velmi blízké budoucnosti chce proto v Číny uvést i Escalade, tedy model, se kterým je spojena nejvyšší zisková marže. Problémem je nicméně fakt, že toto SUV je vyráběno pouze v továrně v Arlingtonu v Texasu. A jakkoli jde o zástupce té nejvyšší ligy, navýšení ceny o zmíněné tarify by k velkým registracím nevedlo. Nejspíše tedy bude třeba vyčkat, než Cadillac vyřeší výrobní kapacity přímo v Číně. S ohledem na příval dalších novinek to ale nebude jednoduché.
Američané se totiž pokouší vrátit na výsluní, kde se v globálním smyslu slova naposledy nacházeli o několik dekád dříve, hned se dvěma SUV a jedním sedanem. X4 a GT4 jsou v příbuzenském vztahu nejen kvůli logu na přídi, ale také s ohledem na techniku. Cadillac totiž v obou případech použil platformu E2XX. Spolu s ní jsou pak spojené dvě čtyřválcové jednotky, kdy větší mild-hybridní dvoulitr posílá na přední či všechna čtyři kola 238 koní výkonu a 350 Nm točivého momentu, a to skrze devítistupňový automat. O menší jedna-pětce se pak značka zatím nerozpovídala, dorazit má až později.
Přesunout se tedy můžeme do interiéru, kde obě SUV hostí obří 33palcovou obrazovku multimédií a virtuální kokpit. Vzhled palubky je inspirován elektrickým modelem Lyriq, který stál inspirací rovněž pro zevnějšek. Čelním partiím tak pokaždé dominuje široká čelní maska, jíž ještě do stran roztahují diodové lišty, na které navazují světla ve tvaru bumerangu. S touto stylizací pak Cadillac vyrukoval také na zádi, kde GT4 díky výrazně skloněnému oknu připomíná hatchback na chůdách.
Právě nižší praktičnost daná stylovější karoserií je možná důvodem, proč GT4 startuje níže, a sice na 219 700 yuanech (cca 686 tisíc Kč). Cadillac nicméně u tohoto SUV nabízí citelně noblesnější prvky výbavy, do kabiny tak například mohou zamířit karbonové dekory či audio systém AKG s patnácti reproduktory. S „plnou polní“ tak vůz může stát až 309 700 CNY (968 tisíc Kč), zatímco tři úrovně výbavy XT4 se pohybují v pásmu 229 700 až 275 700 CNY (718 až 862 tisíc Kč).
SUV máme probraná, zmínit se ale musíme ještě o sedanu CT6. Ten je pro změnu inspirován konceptem Escala, přičemž Cadillac popisuje platformu jako „prémiovou“ bez dalších podrobností. Protože jsou nicméně rozvor 3 109 milimetrů i délka 5 223 mm identické s předchůdce, je takřka jisté, že jde o modernizovanou architekturu Omega. Tu pak doplňuje výše zmiňovaná jednotka, tedy onen dvoulitr s 238 koňmi pocházející z produkce SAIC-GM.
Na shodu s SUV dochází také v interiéru, a to díky použití 33palcového displeje. Obklopen je nicméně daleko vyšším luxusem, nechybí totiž jak kožené čalounění Nappa, tak dřevěné dekory či třeba křišťálová hlavice voliče desetistupňového automatu. Audio systém AKG pak disponuje dokonce 19 reproduktory, za příplatek je možné sáhnout po systému Super Cruise ADAS, který umožňuje jízdu v semiautonomním režimu.
Zbývá jen dodat, že CT6 dostal do vínku magnetické tlumiče, které reagují o 45 procent rychleji než ty předchozí a zvládají skenovat povrch vozovky tisíckrát za sekundu. V každém rohu pak klientela nalezne i brzdy Brembo, ceně startující na 359 700 yuanech (1,12 milionu Kč) se tak nelze divit. Vrcholná úroveň výbavy je pak k mání za 469 700 CNY (1,47 milionu Kč), dalších 20 tisíc yuanů (asi 63 tisíc Kč) se připlácí za systém Super Cruise.
Dodejme, že zatímco v Číně se Cadillacu relativně daří, v Evropě tře bídu s nouzí. Značka tu stále oficiálně působí, letos ale prodala na celém kontinentu pouhých 163 aut modelů XT4 a Escalade. Odepisovat ji ale nechceme, také v Číně se dokázala odrazit ode dna. A její jméno zvuk i na starém kontinentu pořád má. Jestli se zde dočkáme některého ze zmíněných vozů mimo už prodávaný XT4, není v tuto chvíli jasné.




SUV XT4 má oslovit spíše pragmaticky smýšlející klientelu... Foto: Cadillac
...zatímco GT4 chce zaujmout více stylem. Foto: Cadillac
Sedan CT6 pak hraje na ultra luxusní notu. Foto: Cadillac
Zdroj: Cadillac
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 7 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 10 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 11 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva