Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen

(+ video) Toto je praktický důsledek politického rozhodnutí Baracka Obamy mít do roku 2020 na silnicích milion dotovaných elektromobilů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen

16.11.2012 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Toto je praktický důsledek politického rozhodnutí Baracka Obamy mít do roku 2020 na silnicích milion dotovaných elektromobilů.

Pokud by se administrativě staronového prezidenta Spojených států skutečně podařilo do roku 2020 zrealizovat plán počítající s milionem nových elektromobilů na silnicích v USA a každý z nich by byl dotovaný navrhovanou částkou 10 tisíc dolarů, americké daňové poplatníky by tato socialistická rozmařilost vyšla na v přepočtu 200 miliard korun. Anebo jinak řečeno, v průměru každých přibližně 312 obyvatelů USA by dalo ze svého kolem 650 korun na elektromobil pro jednoho z nich, ať se to těm zbylým líbí, či nikoli.

Není divu, že některé automobilky v tom vidí příležitost na slušný kšeft a do programu se jistě horlivě zapojí, protože jsou třeba administrativě Obamy zavázány za „malou domů“ v podobě několika miliard dolarů poté, co se jim v jejich podnikání podařilo zbankrotovat. Ano, mluvíme o General Motors, jak jste si určitě stihli všimnout.

Pokud bychom odhlédli od výše zmíněného, příspěvek koncernu GM do třídy elektromobilů nevypadá po stránce výkonů zase tak špatně. Nový Chevrolet Spark EV, který bude mít světovou premiéru už za dva týdny na autosalonu v Los Angeles, je poháněný elektromotorem o výkonu 100 kW (136 koní) a nejvyšším točivém momentu 542 newtonmetrů. Parametry jsou to nepochybně slušné, vždyť žádný výkonnější Spark Chevrolet momentálně nenabízí. Akcelerace z 0 na 60 mil/h (97 km/h) by měl tento vůz zvládnout za méně než 8 sekund.

Dojezd automobilka neuvádí, přibližnou představu nám ale jistě dá balíček lithium-iontových akumulátorů o kapacitě pouze 20 kWh, což představuje ekvivalent přibližně 6 litrů nafty. Kolik to bude podle měření GM, to vážně netušíme, při dobré vůli, plynulé jízdě a minimálním využití potenciálu by to však mohlo být kolem 100 km. Baterky jsou umístěné v prostoru pod zadními sedadly a podlahou zavazadelníku, motor i s řídicí elektronikou pod přední kapotou a poháněná jsou pření kola.

GM slibuje, že dá na vůz záruku až osm let nebo 100 tisíc mil, což jsou skutečně impozantní čísla. Akorát by možná k tomu mohl dodat, zdali se tato garance vztahuje také na kapacitu, aby pak majitelé nebyli překvapeni, že nikoli, jak se stalo v případě vlastníků po roce zkrátil dojez o více než polovinu.

Ceny Sparku EV známé nejsou, Chevrolet ale při vývoji nejspíše docela ušetřil. Tvrdí totiž, že až 75 procent komponentů pohonu pochází z modelu Volt/Ampera a vývoje komponentů pro hybridní SUV a crossovery. I když ale budou násobně vyšší než u srovnatelného benzínového Sparku (což asi budou), lákadlem má být slíbených 10 tisíc dolarů do kapsy každého potenciálního majitele.


Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 1 - Chevrolet Spark EV 01Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 2 - Chevrolet Spark EV 02Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 3 - Chevrolet Spark EV 03Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 4 - Chevrolet Spark EV 04Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 5 - Chevrolet Spark EV 05Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 6 - Chevrolet Spark EV 06Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 7 - Chevrolet Spark EV 07Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 8 - Chevrolet Spark EV 08Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 9 - Chevrolet Spark EV 09Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 10 - Chevrolet Spark EV 10Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 11 - Chevrolet Spark EV 11Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 12 - Chevrolet Spark EV 12Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 13 - Chevrolet Spark EV 13Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 14 - Chevrolet Spark EV 14Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 15 - Chevrolet Spark EV 15Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 16 - Chevrolet Spark EV 16Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 17 - Chevrolet Spark EV 17Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 18 - Chevrolet Spark EV 18Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 19 - Chevrolet Spark EV 19Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 20 - Chevrolet Spark EV 20Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 21 - Chevrolet Spark EV 21Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 22 - Chevrolet Spark EV 22Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 23 - Chevrolet Spark EV 23Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 24 - Chevrolet Spark EV 24Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 25 - Chevrolet Spark EV 25Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 26 - Chevrolet Spark EV 26Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 27 - Chevrolet Spark EV 27Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 28 - Chevrolet Spark EV 28Chevrolet Spark EV 2013: Obamův americký sen - 29 - Chevrolet Spark EV 29
Výkony městského mini vypadají slibně, s dojezdem při kapacitě jen 20 kW to asi bude horší

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.