Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané se svým autem málem pokořili rychlost 500 km/h, jejich stroj je ale poník pro jeden trik
1.9.2025 | Petr Prokopec
Popravdě řečeno se divíme, že se rovnou nevydali za tuto metu, postarali by se o zajímavější titulky. Tak či onak nejde o vůz, který by dokázal víc, než se na vysokou rychlost rozjet, na její udržování nemá energii.
Před dvěma týdny se na základě dokumentů z čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií ukázalo, že BYD chystá novou verzi své silniční rakety. U té automobilce zjevně ujela ruka při ladění výkonu, neboť YangWang U9 Track Edition má nabídnout 555 kW neboli 755 koní. Nikoli však celkově, nýbrž z jednoho každého elektromotoru. Každé kolo má vlastní, a tak celkově soustava počítá s 3 020 koňmi. I když tedy vůz váží 2 480 kg, stále má na jedno kilo víc než jednu kobylu.
Z původních informací vyplynulo, že jakkoli provedení Track Edition disponuje víc než dvojnásobným výkonem oproti základní verzi, která má na kontě 1 305 koní, v případě nejvyšší rychlosti se kvůli vyššímu přítlaku bude držet zpátky. Dosáhnout měla maximálně 350 km/h, zatímco základnímu modelu bylo naměřeno 391,91 km/h. Na něco takového by si asi nikdo nestěžoval, ostatně u vozů zaměřených na okruhovou jízdu tomu tak zpravidla je.
Číňané se ale zjevně rozhodli, že když už se jim povedlo dosáhnout takového výkonu, byl by hřích ho naplno nevyužít. YangWang U9 Track Edition tak přivezli na testovací dráhu ATP v německém Papenburgu, kde testovací jezdec po zahřátí pneumatik pořádně šlápnul na plyn. Burácení motoru se pochopitelně nedočkal, místo toho vůz jen za doprovodu aerodynamického hluku neuvěřitelným způsobem navyšoval tempo, až nakonec dosáhl pro elektromobily rekordních 472,41 km/h.
BYD vše vnímá jako zápis do historie, s čímž lze souhlasit. Zajímala by nás ale i další data, třeba jak dlouho vozu trvá zrychlení z nuly na čtyřstovku. Snad ještě více bychom ovšem chtěli vědět, kolik energie během oné rekordní jízdy zmizelo z baterií. I kdyby u nich totiž BYD dosáhl neuvěřitelné efektivity, ta je spojena jen s tempem do zhruba 100 km/h. Při více než čtyřnásobku si ale vůz bral jednu kilowatthodinu co pár metrů a zmíněnou rychlost by neudržel déle než chvíli. Je to poník pro jeden trik - rozjet se na vysokou rychlost a „zemřít”. Něco takového nemá pro jakoukoli praxi ospravedlnění.
Číňané z dalších údajů zatím uvedli jen to, že na pneumatikách úzce spolupracovali se společností Giti Tire. Ta pro verzi Track Edition navrhla specifické semi-slicky s optimalizovaným složením směsi a zakázkovým vzorkem běhounu. Zatím nebylo oznámeno, že takové pneumatiky půjdou do prodeje, což onen rekord činí trochu nelegitimním. Výrazný čelní splitter se však již do výroby dostane, přičemž doplnit jej může také masivní zadní křídlo.
Právě s ním nejspíše maximálka bude omezena na zmiňovaných 350 km/h, což by znamenalo, že generuje opravdu neskutečný přítlak. Je tak dost možné, že se dočkáme ještě velmi zajímavých traťových časů. Ostatně BYD již cosi naznačil o výletu do pohoří Eifel, kde by klidně mohl stanovit i zcela nový rekord mezi produkčními vozy na Nordschleife. Tedy pokud by jeho 3 020 koní nevycuclo baterie o kapacitě pouhých 80 kWh dřív než po ujetí 20 832 metrů - a to se snadno může stát.


Rekord BYDu je sice působivý, se svými bateriemi ale auto nemá šanci dosáhnout čehokoli lepšího než se na takovou rychlost rozjet a pak nic, udržovat ji by bylo extrémně energeticky náročné. Při tomto tempu by samozřejmě byla obrovská i spotřeba spalovacího vozu, jeho nádrž však natankujete v řádu desítek sekund. Foto: BYD
Zdroj: BYD
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před hodinou
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
včera (3)
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (3)
Nejnovější články
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
před hodinou
Kia chce vyrazit proti autům jako VW Golf R s tímhle. Přejeme hodně zdaru, už vzhledem bude odrazovat
před 3 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 4 hodinami
Německé automobilky chtějí nařídit povinné dobíjení hybridů, smysl pro realitu je pořád dalece míjí
před 6 hodinami
Porsche je v obrovské krizi, přiznal končící šéf. „Chybí nám peníze ze dvou třetin klíčových trhů,” říká
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
