Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA

Nejsou to naše očekávání, ale předpoklady amerických kolegů, kteří moc dobře vidí, co se dnes děje. Zajeté automobilky v podstatě nedokáží Číňanům konkurovat a poráží je jen na starých spíše ze setrvačnosti. Nemá tomu tak být věčně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA

30.7.2023 | Petr Prokopec

Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA

/

Foto: Wuling

Nejsou to naše očekávání, ale předpoklady amerických kolegů, kteří moc dobře vidí, co se dnes děje. Zajeté automobilky v podstatě nedokáží Číňanům konkurovat a poráží je jen na starých spíše ze setrvačnosti. Nemá tomu tak být věčně.

Pokud kdokoli předpokládal, že čínské automobilky se spokojí pouze s úspěchy ve své domovině, pak své názory musí přehodnotit. I když se jedná o největší automobilový trh světa, kde se ročně prodává více než 20 milionů vozů, celý svět je ještě násobně větším a zajímavějším hřištěm. To mohou čínští výrobci snadno ovládnout díky svým cenám, kterým nikdo v branži není schopen konkurovat. Momentálně se už pomalu úspěšně etablují na evropských trzích, jak ale uvádí analýza kolegů z Axiosu, v hledáčku čínských automobilek už je i Amerika.

Expanze do nového světa je nicméně trochu složitější, a to kvůli americko-čínské obchodní válce, jenž vyústila v zavedení 27,5procentních cel na dovážená auta. Ta navíc ani nemohou profitovat z lokálních dotací, neboť vláda Spojených států se rozhodla, že z vlastní kasy bude podporovat pouze ty elektromobily, jenž byly vyrobeny na americké půdě. Na druhou stranu, Číňané se snadno obejdou i bez těchto pomocných rukou, neboť průměrná cena elektromobilu s nálepkou Made in USA se stále drží okolo 55 tisíc dolarů (cca 1,21 milionu korun).

I o takovou sumu se navíc do značné míry staral Chevrolet Bolt, jenž startuje na 26 500 USD (cca 577 tisících Kč). Jenže koncern General Motors jeho výrobu letos ukončí. A přestože bychom se měli dočkat nástupce, ten bude začínat na citelně vyšší sumě. GM tak snad ani nemůže předpokládat, že dosáhne svých elektrických cílů, a to přesto, že se se 100 tisíci předpokládanými prodeji za letošní rok drží značně při zemi. Zvláště když ve spolupráci s čínskou značkou Wuling vyrábí elektromobil, který celému světu ukazuje, jak se to také dá dělat.

Vozem, o kterém je řeč, je Hongguang Mini EV. Tedy tři metry dlouhá a nepříliš pohledná krabice, která dokáže pobrat čtyři cestující. Ve vrcholné formě pak disponuje 41 koňmi a bateriemi o kapacitě 26,5 kWh, s nimiž je spojen teoretický dojezd 280 km. To opravdu nejsou zrovna oslňující parametry, základní varianta s 20 koňmi, 9,2 kWh a 120 km je na tom ještě o hůř. Jenže tato verze aktuálně startuje na pouhých 29 800 yuanech (cca 91 tisíc korun), což z ní dělá lákadlo.

V Číně se tak Hongguang Mini EV stal nejprodávanějším elektromobilem, od příchodu na trh v roce 2020 do letošního února bylo totiž prodáno více než 1,1 milionu kusů. I kdyby tedy nakonec na Hongguang bylo aplikováno třeba i 300procentní clo, stále by šlo o zajímavou alternativu. Jakkoli nejspíše ne americkou, tamní standardy jsou co do velikosti aut přeci jen někde jinde. Dobytí nového světa tak čínským výrobcům zjevně zabere o trochu více času, než je tomu v Evropě, kde už se ledy hýbou. Axios předpokládá, že už v roce 2025 budou mít automobilky z Říše středu pod palcem pětinu všech prodaných elektromobilů na starém kontinentu a rychle si jej podmaní. Uvidíme, co se reálně bude dít, může to ale snadno být realistický, dokonce i střízlivý pohled.


Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 1 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 01Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 2 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 02Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 3 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 03Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 4 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 06Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 5 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 12Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 6 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 13Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 7 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 14Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 8 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 dalsi 01Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 9 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 dalsi 02Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 10 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 dalsi 03Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 11 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 dalsi 04Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 12 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 15Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 13 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 16Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 14 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 17Číňané si mají už za dva roky podmanit automobilovou Evropu, jejich další zastávkou budou USA - 15 - Wuling Hongguang Mini EV 2020 prvni sada 18
Američané jsou zvyklí převážně na obrovské pick-upy, zatímco Číňané produkují spíše malé městské elektrické krabice jako Hongguang Mini EV. Jejich záběr se však neustále rozšiřuje, a to dle specifik trhu, který chtějí dobýt. Dá se tedy předpokládat, že na USA zaútočí s pomocí větších SUV, Evropu tou dobou mají mít už pod palcem. Foto: Wuling

Zdroj: Axios

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.