Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané těží z úpadku, i v době poklesu trhů jejich prodeje aut v zahraničí raketově rostou
21.8.2020 | Petr Prokopec
Konspirační teorie naznačují, že koronavirus vymysleli Číňané, aby ovládli svět. Nejsme jejich příznivci, minimálně v případě prodejů aut to tak vypadá. Levné čínské modely v Austrálii rostou o polovinu, i když celkové prodeje klesly o pětinu.
COVID-19 se již krátce po svém rozšíření stal zdrojem mnoha spekulací. Dle jedné z nich byl uměle stvořen v čínských laboratořích a poté vypuštěn do světa, aby oslabil velké světové ekonomiky a podpořil čínské snahy o nadvládu. Tradiční firmy se svými relativně drahými produkty by tak začaly trpět a na jejich místo by se draly dostupnější alternativy z Číny. Nebudeme říkat, že tomu věříme, pohled na situaci v Austrálii ale ukazuje, že se přesně toto děje - ať už se o to někdo snažil, nebo ne.
Trh s novými vozy celkově míří dolů, jako prakticky všude na světě. Čínské značky, které vzhledem k mírnějším pravidlům pro homologaci v Austrálii působí mnohem více než tŕeba v Evropě, si ale meziročně dramaticky polepšily. Za prvních sedm měsíců letošního roku jsou celkové australské prodeje nových aut oproti loňsku níže o 19,2 procenta, nicméně prodeje čínských aut za stejnou dobu vzrostly o 48,2 procenta.
Na trhu jsou nejvíce činné čtyři značky, a sice MG, LDV, Great Wall a Haval. První si polepšila o 55,1 procenta, druhá o 6,6 procenta a třetí o 26,1 procenta. Opravdu neskutečného posunu ale dosáhla ta čtvrtá, jejíž registrace jsou vyšší dokonce o 105 procent. Když se podíváme, co Haval nasazuje proti Škodě Kodiaq za ceny i o více než půl milionu nižší, skoro ani není divu.
Souhrnně na zmíněné značky připadá 2,6procentní tržní podíl, zatímco loni šlo o 1,5 procenta. V rámci absolutních čísel tedy Číňané zatím ještě nepředstavují velkou hrozbu, ostatně celkovými prodeji za letošních sedm měsíců (13 341 aut) nepřekonají ani měsíční výsledky Toyoty, která australskému trhu vládne nepřetržitě již 17 let. Nicméně japonská automobilka si meziročně v Austrálii pohoršila, stejně jako takřka 60 značek, které jsou u protinožců činné. Kromě těch čínských totiž nahoru zamířily pouze Audi, Genesis, Mercedes, Ram, SsangYong, Daf a Hyundai.
Zdá se, že očekávat do budoucna problémy mimočínských výrobců a růst registrací těch čínských i na trzích mimo samotnou Čínu, není nemístné. Jak jsme již zmínili, stojí za tím hlavně nízké ceny, které jsou v těžších časech stěžejním pilířem úspěchu. Třeba velké SUV Haval H6 totiž aktuálně stojí 28 990 australských dolarů, tedy asi 459 tisíc Kč. To je méně, než kolik Australané potřebují na pořízení litrové manuální Škody Octavia. Zde ovšem dostáváte dvoulitr, 197 koní, automatickou převodovku a samozřejmě větší auto.
Takové nabídce je pro lidi stále těžší odolat, zvláště když Haval již neurazí ani designem a v rámci bezpečnosti plní evropské standardy. Kromě toho je již v základu našlapán výbavou od podlahy až po střechu, načež lze očekávat leda pokračování dosavadních trendů. Otázkou nyní, kdy se něco podobného začne dít i v Evropě - zrovna Haval už je pečený vařený v zemích Eurasijského ekonomického svazu a velký vstup na trhy EU slibuje už pro příští či přespříští rok.
Čínským automobilkám MG, LDV, Great Wall a Haval se v Austrálii letos daří o polovinu lépe než loni, i když trh je dole o pětinu. Na fotkách vidíte Haval H7 ve vrcholném provedení Tech Plus s motorem 2,0 turbo, pohonem 4x4 a spoustou výbavy. Takové auto stojí dnes v Rusku 583 tisíc Kč, přímý soupeř od Škody snadno dvojnásobek. Foto: Haval
Zdroj: Car Advice
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva