Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané totálně zastínili veškerou konkurenci z Evropy a Asie na dalším obrovském trhu, jejich čas přišel
14.1.2022 | Petr Miler
Po letech váhavých kroků Číňané loni udeřili na zahraničních automobilových trzích s plnou razancí a výsledky nelze přehlížet. Zatímco konkurenti museli být rádi i za menší poklesy, Číňané po Austrálii i v Rusku rostli až o stovky procent do vysokých hodnot.
První týdny nového roku se tradičně nesou ve znamení rekapitulací prodejů té či oné značky nebo té či oné země za loňský rok. Letošek je ale přece je trochu jiný. Už se nebavíme jen o tom, kam se posunuly značky jako BMW, VW, Hyundai nebo Toyota, už neřešíme jen to, jak na významných trzích uspěli Němci, Korejci, Japonci či Američané. Nevyhnutelně si musíme všímat toho, kam se posunuli Číňané.
Před pár dny jsme tak psali o tom, že loni naprosto suverénně vstoupili mezi nejúspěšnější automobilky v Austrálii, byla to ale jen první vlaštovka. Nyní před sebou máme kompletní výsledky loňských prodejů nových vozů v Rusku (aktuálně druhého, za celý rok těsně čtvrtého největšího trhu s auty v Evropě) a jestli mezi nimi něco vyčnívá, pak jsou to znovu výsledky některých čínských automobilek.
Trh jako takový meziročně rostl o 4,3 %, což je vlastně docela úspěch. Je ale třeba dívat se i na tento výsledek správnou optikou - prakticky veškerý meziroční růst se odehrát v druhém kvartálu roku díky prachbídným číslům z téhož období roku 2020. Ve zbytku loňska prodeje téměř jen klesaly, zejména pak s jeho závěrem. V samotném prosinci bylo prodáno meziročně o 19,9 procenta aut méně, nominálně jde o 133 470 automobilů.
Podobně na tom byly prakticky všechny tradiční značky. Už jsme zmiňovali, že Škoda byla loni o 4,4 % dole a je v tomto ohledu nejhorší z velkých hráčů, tedy s výjimkou Volkswagenu. Ten se propadl dokonce o 14 % a je tak až sedmou největší značkou právě za Škodou. Jiné velké výrobce provází obvykle menší vzestupy odpovídající posunu trhu, pak jsou tu ale Číňané.
Zatímco ostatní mohou řešit, zda je 7 % v plusu úspěch, čínské automobilky jsou úplně jinde. Optikou růstu tržního podílu naprosto zastínily všechny a všechno, zejména pak díky Chery (+ 224 %), Havalu (+ 125 %) a Geely (+ 59 %). Stejně jako v Austrálii pak nejde o růst z 10 aut a 22, ale z desetitisíců za rok až k 39 126 autům v případě Havalu. Celkově pak jen tyto tři značky prodaly v Rusku za rok přes 100 tisíc aut, to už nemá daleko k 10 % na trhu. Všichni Číňané tuto mezi bezpečně přesahují.
Trh se navíc tříbil, méně neúspěšné značky zpoza velké zdi tak klesaly. Například Lifan byl dole o 55 %, Dongfeng o 43, Brilliance o 57 %, Zotye o 68, Foton o 73. Ne každé levné čínské auto je tak zárukou úspěchu, zejména Haval Jolion na fotkách níže ale ano. Ten se pravidelně umísťuje poblíž top 10 modelů a v prosinci už jen o 27 prodaných aut prohrál s jedničkou Škody, Rapidem. Pokud toto není průlom, co by jím mělo být? Země EU jsou další na řadě...























Haval Jolion je v Rusku obrovský hit, pravidelně jej vídáme okolo první desítky nejprodávanějších aut vůbec. Jeho značka spolu s Chery a Geely loni na tomto trhu naprosto zastínila všechny tradiční výrobce a řadí se už mezi největší automobilky působící na tomto trhu. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Brno skončilo v Top-5 včera 18:24
- Xavi Fores je jako tester spokojený včera 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní včera 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování 13.12.2025
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK 13.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 11 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
včera
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
včera
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
včera
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
včera
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
