Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané totálně zastínili veškerou konkurenci z Evropy a Asie na dalším obrovském trhu, jejich čas přišel
14.1.2022 | Petr Miler
Po letech váhavých kroků Číňané loni udeřili na zahraničních automobilových trzích s plnou razancí a výsledky nelze přehlížet. Zatímco konkurenti museli být rádi i za menší poklesy, Číňané po Austrálii i v Rusku rostli až o stovky procent do vysokých hodnot.
První týdny nového roku se tradičně nesou ve znamení rekapitulací prodejů té či oné značky nebo té či oné země za loňský rok. Letošek je ale přece je trochu jiný. Už se nebavíme jen o tom, kam se posunuly značky jako BMW, VW, Hyundai nebo Toyota, už neřešíme jen to, jak na významných trzích uspěli Němci, Korejci, Japonci či Američané. Nevyhnutelně si musíme všímat toho, kam se posunuli Číňané.
Před pár dny jsme tak psali o tom, že loni naprosto suverénně vstoupili mezi nejúspěšnější automobilky v Austrálii, byla to ale jen první vlaštovka. Nyní před sebou máme kompletní výsledky loňských prodejů nových vozů v Rusku (aktuálně druhého, za celý rok těsně čtvrtého největšího trhu s auty v Evropě) a jestli mezi nimi něco vyčnívá, pak jsou to znovu výsledky některých čínských automobilek.
Trh jako takový meziročně rostl o 4,3 %, což je vlastně docela úspěch. Je ale třeba dívat se i na tento výsledek správnou optikou - prakticky veškerý meziroční růst se odehrát v druhém kvartálu roku díky prachbídným číslům z téhož období roku 2020. Ve zbytku loňska prodeje téměř jen klesaly, zejména pak s jeho závěrem. V samotném prosinci bylo prodáno meziročně o 19,9 procenta aut méně, nominálně jde o 133 470 automobilů.
Podobně na tom byly prakticky všechny tradiční značky. Už jsme zmiňovali, že Škoda byla loni o 4,4 % dole a je v tomto ohledu nejhorší z velkých hráčů, tedy s výjimkou Volkswagenu. Ten se propadl dokonce o 14 % a je tak až sedmou největší značkou právě za Škodou. Jiné velké výrobce provází obvykle menší vzestupy odpovídající posunu trhu, pak jsou tu ale Číňané.
Zatímco ostatní mohou řešit, zda je 7 % v plusu úspěch, čínské automobilky jsou úplně jinde. Optikou růstu tržního podílu naprosto zastínily všechny a všechno, zejména pak díky Chery (+ 224 %), Havalu (+ 125 %) a Geely (+ 59 %). Stejně jako v Austrálii pak nejde o růst z 10 aut a 22, ale z desetitisíců za rok až k 39 126 autům v případě Havalu. Celkově pak jen tyto tři značky prodaly v Rusku za rok přes 100 tisíc aut, to už nemá daleko k 10 % na trhu. Všichni Číňané tuto mezi bezpečně přesahují.
Trh se navíc tříbil, méně neúspěšné značky zpoza velké zdi tak klesaly. Například Lifan byl dole o 55 %, Dongfeng o 43, Brilliance o 57 %, Zotye o 68, Foton o 73. Ne každé levné čínské auto je tak zárukou úspěchu, zejména Haval Jolion na fotkách níže ale ano. Ten se pravidelně umísťuje poblíž top 10 modelů a v prosinci už jen o 27 prodaných aut prohrál s jedničkou Škody, Rapidem. Pokud toto není průlom, co by jím mělo být? Země EU jsou další na řadě...























Haval Jolion je v Rusku obrovský hit, pravidelně jej vídáme okolo první desítky nejprodávanějších aut vůbec. Jeho značka spolu s Chery a Geely loni na tomto trhu naprosto zastínila všechny tradiční výrobce a řadí se už mezi největší automobilky působící na tomto trhu. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program na Balatonu včera 16:06
- Pol Esparagaro místo Mavericka Viňalese včera 15:44
- Garcia místo zraněného Agiuse! včera 15:39
- Arbolino, Baltus – news na přestupovém trhu Moto2 19.8.2025
- Gonzalezův poškozený chladič 19.8.2025
Nejnovější články
Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
před 9 hodinamiMuž si přijel k dealerovi pro nové SUV za 1,6 milionu Kč, podívejte se, co nechal na protiúčet
před 11 hodinamiMercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraLamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva