Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína

Příznivce konspiračních teorií to dozajista přivede k myšlenkám na původ COVIDu-19, ať už se ale tahle nemoc vzala kdekoli, následky jejího rozšíření jsou neoddiskutovatelné. Zatímco prodeje aut v Evropě obecně klesají, čínské značky tu lámou rekordy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína

7.10.2021 | Petr Miler

Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína

/

Foto: Haval

Příznivce konspiračních teorií to dozajista přivede k myšlenkám na původ COVIDu-19, ať už se ale tahle nemoc vzala kdekoli, následky jejího rozšíření jsou neoddiskutovatelné. Zatímco prodeje aut v Evropě obecně klesají, čínské značky tu lámou rekordy.

Už mnohokrát jsme zmiňovali, že je zřejmě jen otázkou času, než se některá či některé z čínských automobilek zařadí mezi celosvětově významné veličiny. Z hlediska počtu prodaných aut se tedy za takové může hned několik čínských značek považovat už pár let, pokud o nich ale nikdo neví jinde než za velkou zdí, za hybateli světového automobilového dění prostě nejsou.

Svět je zkrátka velký na to, abyste v něm něco znamenali díky lokálním úspěchům. Na to je třeba uspět nejen v Číně či kontinentální Asii, ale i v Evropě, Severní a Jižní Americe, Austrálii nebo Japonsku. A právě ve většině těchto odbytišť začínají Číňané pořádně bodovat. Paradoxně jim v tom pomáhá pandemie koronaviru, která snad shodou okolností přišla v momentě, kdy jejich produkty začaly být zajímavé i ze „západního” pohledu. Tradiční značky pak začaly zacházet na úbytě pod tíhou regulací nutících je do prodeje nepříliš žádaných elektromobilů, nedostatku komponentů a z obou důvodů rostoucích cen. Číňané nestojí zcela mimo, vše zmíněné se jich ale týká v menší míře a dokonale toho využívají.

Důvodů bude více - od větší flexibility až po možnost alokovat svou produkci právě tam, kde jim to nejvíce pomůže. Pokud se totiž chcete někde prosadit, začínáte tam skoro od nuly a jinde prodáváte statisíce či miliony aut, není zase tak složité si pro to či ono místo nějaká auta „vyšetřit”, s cenami se nehnat zbytečně vysoko a získat to, co byste za jiných okolností získávali draze a dlouho - pozici na trhu. Přesně toho hned několik čínských automobilek využívá a v momentě poklesů prodejů téměř všech evropských značek a trhů výrazně rostou. Úspěšná je v tom pak zejména automobilka Great Wall, výrobce Havalů.

Její nástup je jasně patrný i v Evropě, zejména pak v Rusku, kde jasně získává pevnou půdu pod nohama. Podle Avtostatu v době, kdy byl i ruský trh zasažen nedostatkem komponentů a celkové prodeje v září klesly o 22,6 % na 119 485 aut, Haval zaznamenal nejlepší měsíc v celé své historii. Prodat dokázal 3 513 aut a meziročně navýšil svůj odbyt o 250 procent. To je fascinující - trh klesá o čtvrtinu a vy skoro trojnásobně rostete.

Haval se tak rovnou propracoval mezi desítku nejprodávanějších značek a daleko už nemá ani ke Škodě (7. místo s 6 438 vozy). Není to ale jen případ jedné značky, tohle je čínská ofenzíva - o fous 11. je Chery, 13. Geely a model Chery Tiggo 7 je už 18. nejprodávanějším v zemi. Celkově pak Číňané letos prodali v Rusku 76 430 aut, což je meziročně o 210 % více a a jejich tržní podíl poskočil z 3,3 a 6,1 %.

Jsme naprosto přesvědčeni, že za jiných podmínek by Číňané takového raketového růstu nebyli schopni, z koronavirových problémů jednoznačně těží. Tím neříkáme, že je způsobili, situace ale využívají perfektně.


Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 1 - Haval F7 F7x 2021 nove 01Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 2 - Haval F7 F7x 2021 nove 02Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 3 - Haval F7 F7x 2021 nove 03Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 4 - Haval F7 F7x 2021 nove 04Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 5 - Haval F7 F7x 2021 nove 05Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 6 - Haval F7 F7x 2021 nove 06Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 7 - Haval F7 F7x 2021 nove 07Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 8 - Haval F7 F7x 2021 nove 08Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 9 - Haval F7 F7x 2021 nove 09Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 10 - Haval F7 F7x 2021 nove 10Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 11 - Haval F7 F7x 2021 nove 11Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína - 12 - Haval F7 F7x 2021 nove 12
Nejžádanější čínskou značkou v Evropě je nyní Haval koncernu Great Wall, který tu mimo jiné prodává model F7 (na snímcích). V době pádu trhu o čtvrtinu prodejně skoro trojnásobně roste, fascinující. Foto: Haval

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše