Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané zkouší prodávat elektrická auta bez baterek. Za ty pak budete platit za každý ujetý km
13.9.2024 | Petr Prokopec
Přijde nám to jako poněkud zoufalá snaha učinit elektrické modely na oko levnější, ve skutečnosti se ale pozdějším placením baterek za každý ujetý km pořádně prohnete. Doživotní záruka je v takovém případě logická, baterie nejsou vaše, ale je prostě drahá.
Nákupy na splátky mají pro řadu lidí své kouzlo - dopřát si najednou můžete i to, na co byste jinak neměli, pokud byste tedy nebyli ochotni roky šetřit. Pochopily to i mnohé automobilky, které nenabízí jen klasické úvěry, leasingy a další podobné formy financování, ale zároveň se snaží alespoň opticky co nejvíce snížit ceny spojené s elektromobily. Do prodeje tak posílají auta bez baterií, které jsou ostatně jejich nejdražší a nejproblematičtější položkou. Majitel si pak následně může vybrat, po jaké kapacitě paketu touží a na jak dlouho si jej pronajme - dle toho se pak různí poplatky, které danému výrobci pravidelně zasílá.
Tradiční britská značka MG Motor spravovaná aktuálně čínským SAICem se nicméně rozhodla k věci přistoupit trochu jinak. Svůj nový elektromobil Windsor EV totiž rovněž prodává bez bateriového paketu, v jeho případě jej ale nepůjčuje ani nenechá splácet - od kupců požaduje platby za každý ujetý kilometr s ním. Díky tomu má majitel na akumulátor doživotní záruku, což je logické, k tomu má dobíjení během prvního roku zdarma, což je pro změnu zajímavé.
Nabídka je to tedy minimálně na první pohled zajímavá, jak moc lidí ale zláká, je otázkou. Windsor EV totiž není vyloženě levný ani bez baterií, tedy alespoň na indické poměry - s nejnižším stupněm výbavy Excite startuje na 999 tisících rupií (cca 270 tisíc korun). Za to dostáváte 4 295 milimetrů dlouhé MPV, tedy už ne úplně malé auto. K zahození pak není ani 136 koní, jenž posílá elektromotor na přední kola. Baterie přitom mají kapacitu 38 kWh, která by měla vést k udávanému dojezdu 331 kilometrů.
I kdyby nicméně šlo o realitu a nikoli teorii, podstatná je tady ona cena za 1 km. Ta činí 3,5 INR, tedy zhruba korunu. Po prvním roce užívání ji pak budete již muset dobíjet za své, pročež ve finále nebude jízda ani trochu levná, korunu na kilometr dnes může být cena za palivo, pro které potřebujete jen nádrž s minimální cenou a skoro nekonečnou použitelností. Tady si ale stejně zaplatíte jen za půjčení baterie, která vám nikdy nepatří, a ještě musíte dobíjet za své. To nezní moc výhodně, navíc je třeba se ptát na kvalitu samotného vozu. S britským MG má totiž Windsor EV společný pouze znak.
Elektrické MPV původně dorazilo již v květnu loňského roku pod názvem Baojun Yun Duo (nebo také Cloud). Letos se pak dostalo i do Indonésie, a to jako Wuling Cloud EV. Nyní tu tedy máme další variantu téhož, přičemž MG se snažilo alespoň přihodit něco navíc. Karoserie se tak dočkala černých plastových lemů, stejně jako na střechu zamířily ližiny. Vše má navodit dojem, že Windsor EV zvládne i jízdu v lehce náročnějším terénu.
Další změna se týká interiéru, kam se oproti čínskému originálu nastěhovalo o trochu víc fyzických tlačítek, které majitelům zjednoduší život. U základní výbavy pak mohou počítat s 10,1palcovým displejem multimédií, u výše postavených stupňů Exclusive a Essence pak s 15,6palcovým. Nechybí přitom ani klimatizace či velmi pohodlná křesla, která mohou být dokonce odvětrávaná. Zároveň je možné počítat s panoramatickou střechou či bezdrátovým dobíjením mobilů.
Na zahájení prodeje dojde na počátku října, na sklonku roku by tedy měla být známa data o zájmu klientely. Protože ale Indie nemá s ohledem na svou rozlohu zrovna enormní počet veřejných dobíjecích stanic, dá se předpokládat, že Windsor EV zaboduje jen u pár lidí ve městech. A i ti se mohou oné koruny za kilometr vlastně za nic zaleknout.














Windsor EV přišel na svět již loni, a to jako Baojun Yun Duo. S novým názvem jsou pak spojené nejen některé unikátní prvky výbavy, ale rovněž pozoruhodná prodejní strategie. Zda bude úspěšná, ukáže jen čas. Foto: MG Motor
Zdroj: MG Motor
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle