Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Na současném úpadku prodejů aut v Evropě mohutně profituje jediná země, Čína
7.10.2021 | Petr Miler
Příznivce konspiračních teorií to dozajista přivede k myšlenkám na původ COVIDu-19, ať už se ale tahle nemoc vzala kdekoli, následky jejího rozšíření jsou neoddiskutovatelné. Zatímco prodeje aut v Evropě obecně klesají, čínské značky tu lámou rekordy.
Už mnohokrát jsme zmiňovali, že je zřejmě jen otázkou času, než se některá či některé z čínských automobilek zařadí mezi celosvětově významné veličiny. Z hlediska počtu prodaných aut se tedy za takové může hned několik čínských značek považovat už pár let, pokud o nich ale nikdo neví jinde než za velkou zdí, za hybateli světového automobilového dění prostě nejsou.
Svět je zkrátka velký na to, abyste v něm něco znamenali díky lokálním úspěchům. Na to je třeba uspět nejen v Číně či kontinentální Asii, ale i v Evropě, Severní a Jižní Americe, Austrálii nebo Japonsku. A právě ve většině těchto odbytišť začínají Číňané pořádně bodovat. Paradoxně jim v tom pomáhá pandemie koronaviru, která snad shodou okolností přišla v momentě, kdy jejich produkty začaly být zajímavé i ze „západního” pohledu. Tradiční značky pak začaly zacházet na úbytě pod tíhou regulací nutících je do prodeje nepříliš žádaných elektromobilů, nedostatku komponentů a z obou důvodů rostoucích cen. Číňané nestojí zcela mimo, vše zmíněné se jich ale týká v menší míře a dokonale toho využívají.
Důvodů bude více - od větší flexibility až po možnost alokovat svou produkci právě tam, kde jim to nejvíce pomůže. Pokud se totiž chcete někde prosadit, začínáte tam skoro od nuly a jinde prodáváte statisíce či miliony aut, není zase tak složité si pro to či ono místo nějaká auta „vyšetřit”, s cenami se nehnat zbytečně vysoko a získat to, co byste za jiných okolností získávali draze a dlouho - pozici na trhu. Přesně toho hned několik čínských automobilek využívá a v momentě poklesů prodejů téměř všech evropských značek a trhů výrazně rostou. Úspěšná je v tom pak zejména automobilka Great Wall, výrobce Havalů.
Její nástup je jasně patrný i v Evropě, zejména pak v Rusku, kde jasně získává pevnou půdu pod nohama. Podle Avtostatu v době, kdy byl i ruský trh zasažen nedostatkem komponentů a celkové prodeje v září klesly o 22,6 % na 119 485 aut, Haval zaznamenal nejlepší měsíc v celé své historii. Prodat dokázal 3 513 aut a meziročně navýšil svůj odbyt o 250 procent. To je fascinující - trh klesá o čtvrtinu a vy skoro trojnásobně rostete.
Haval se tak rovnou propracoval mezi desítku nejprodávanějších značek a daleko už nemá ani ke Škodě (7. místo s 6 438 vozy). Není to ale jen případ jedné značky, tohle je čínská ofenzíva - o fous 11. je Chery, 13. Geely a model Chery Tiggo 7 je už 18. nejprodávanějším v zemi. Celkově pak Číňané letos prodali v Rusku 76 430 aut, což je meziročně o 210 % více a a jejich tržní podíl poskočil z 3,3 a 6,1 %.
Jsme naprosto přesvědčeni, že za jiných podmínek by Číňané takového raketového růstu nebyli schopni, z koronavirových problémů jednoznačně těží. Tím neříkáme, že je způsobili, situace ale využívají perfektně.












Nejžádanější čínskou značkou v Evropě je nyní Haval koncernu Great Wall, který tu mimo jiné prodává model F7 (na snímcích). V době pádu trhu o čtvrtinu prodejně skoro trojnásobně roste, fascinující. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
