Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy
25.5.2024 | Petr Prokopec
Po osobních vozech je to další logický krok, přesto to pro někoho bude poněkud tíživé. Čínské dopravní prostředky si nás zjevně dříve nebo později poddají podobně jako čínské oblečení nebo elektronika.
Není žádným tajemstvím, že Číňané si během pouhých dvou let udělali z Ruska svůj druhý domov. Jen u toho ale zůstat nemíní, je to pro ně vstupní brána do celé Evropy. Jejich další stěžejní baštou se poslední dobou stává Velká Británie, neboť právě v ostrovním království řada čínských značek začíná svou evropskou pouť. Tamní motoristé si tedy mohou o poznání déle koupit třeba i auta od MG, která jsou dnes úspěšná také u nás.
Ovšem i za předpokladu, že se Britové rozhodnou cestovat jinými prostředky než svými vlastními auty, již čínské expanzi neuniknou. Tradiční černé londýnské taxíky totiž vyrábí společnost LEVC, která spadá pod čínské Geely. Aktuální novinkou jsou pak dvoupatrové autobusy mířící rovněž do britské metropole, za nimiž stojí automobilka BYD. Ta model zvaný BD11 osadila bateriemi o kapacitě 532 kWh, jenž mají nabídnout dojezd až 644 km.
Realita bude pochopitelně o dost horší, protože ale londýnské double-deckery v průměru najedou 160 až 320 km denně, je takový dojezd dostačující. BYD navíc model BD11 osadil pantografem, skrze který lze baterie typu Blade dobíjet výkonem až 500 kW. Nechybí pak ani klasické dobíjecí porty, přičemž využít jich lze hned několik najednou - k dobití bateriového paketu je přesto třeba víc než hodina.
Baterie jsou modulární, pročež si operátoři mohou zvolit jejich kapacitu a snížit tak jejich cenu. BYD si je vyrábí sám, což umožnilo snížit náklady vůči konkurenci o třetinu. BD11 by tak ve verzi pro britskou metropoli měl vyjít na zhruba 400 tisíc liber (cca 11,6 milionu Kč). Jakkoli je to nemalá suma, ve srovnání s tamní konkurencí je čínská firma o čtvrtinu levnější, z Londýna tak již má objednávky na více než 100 vozů.
Tento kontrakt přichází 11 let poté, co v zemi přistálo první neosobní auto od BYDu. Automobilka jich od té doby dodala více než 1 800, ve finále tedy jejím produktům neuniknou pouze Londýňané. Ostatně modulární je i celý autobus BD11, pročež mají vzniknout i varianty uzpůsobené dalším regionům v zemi, a to i jednopodlažní. Na ty bude třeba vyčkat do příštího roku, londýnská varianta s většími bateriemi ale dorazí ještě letos.
Číňané jsou přesvědčeni, že autobusy vydrží fungovat po 12 až 20 let, zda tomu skutečně tak bude, je ale nyní otázkou. Věřit ale snad můžeme tomu, že BYD umístil elektromotory do všech kol, pročež má BD11 pouze 8metrový průměr otáčení, při jeho velikosti je to úctyhodné číslo. Automobilové expanzi z Říše středu tedy již prakticky nepůjde uniknout, ale... čekal někdo soudný něco jiného?


















BD11 vznikl britské metropoli na míru. Číňané ovšem chystají také specifické verze i pro další tamní regiony. Nemalou míru flexibility jim umožnila skutečnost, že si vše od motorů až po baterie vyrábí sami. Díky tomu jsou také citelně levnější než evropské firmy. Foto: BYD
Zdroje: BYD, Autocar
Bleskovky
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
před 7 hodinami
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
6.11.2025
Nejnovější články
Jeremy Clarkson a James May jsou v slzách, o víkendu zemřel jejich bývalý kolega z Top Gearu
před 56 minutami
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
před 2 hodinami
Mercedes ani 4 měsíce po zastavení výroby nedokáže rozprodat své nechtěné elektromobily, nabízí na ně slevy už přes 1 milion Kč
před 3 hodinami
Ford začal předělávat své showroomy na něco, co vypadá spíš jako jídelny Ikey, lidé tak asi mají zapomenout na mizérii jeho aut
před 5 hodinami
Nissan si prodal střechu nad hlavou. Ze sídla, které bylo symbolem jeho úspěchu, je symbol úpadku, kde je jen hostem
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
