Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy
25.5.2024 | Petr Prokopec
Po osobních vozech je to další logický krok, přesto to pro někoho bude poněkud tíživé. Čínské dopravní prostředky si nás zjevně dříve nebo později poddají podobně jako čínské oblečení nebo elektronika.
Není žádným tajemstvím, že Číňané si během pouhých dvou let udělali z Ruska svůj druhý domov. Jen u toho ale zůstat nemíní, je to pro ně vstupní brána do celé Evropy. Jejich další stěžejní baštou se poslední dobou stává Velká Británie, neboť právě v ostrovním království řada čínských značek začíná svou evropskou pouť. Tamní motoristé si tedy mohou o poznání déle koupit třeba i auta od MG, která jsou dnes úspěšná také u nás.
Ovšem i za předpokladu, že se Britové rozhodnou cestovat jinými prostředky než svými vlastními auty, již čínské expanzi neuniknou. Tradiční černé londýnské taxíky totiž vyrábí společnost LEVC, která spadá pod čínské Geely. Aktuální novinkou jsou pak dvoupatrové autobusy mířící rovněž do britské metropole, za nimiž stojí automobilka BYD. Ta model zvaný BD11 osadila bateriemi o kapacitě 532 kWh, jenž mají nabídnout dojezd až 644 km.
Realita bude pochopitelně o dost horší, protože ale londýnské double-deckery v průměru najedou 160 až 320 km denně, je takový dojezd dostačující. BYD navíc model BD11 osadil pantografem, skrze který lze baterie typu Blade dobíjet výkonem až 500 kW. Nechybí pak ani klasické dobíjecí porty, přičemž využít jich lze hned několik najednou - k dobití bateriového paketu je přesto třeba víc než hodina.
Baterie jsou modulární, pročež si operátoři mohou zvolit jejich kapacitu a snížit tak jejich cenu. BYD si je vyrábí sám, což umožnilo snížit náklady vůči konkurenci o třetinu. BD11 by tak ve verzi pro britskou metropoli měl vyjít na zhruba 400 tisíc liber (cca 11,6 milionu Kč). Jakkoli je to nemalá suma, ve srovnání s tamní konkurencí je čínská firma o čtvrtinu levnější, z Londýna tak již má objednávky na více než 100 vozů.
Tento kontrakt přichází 11 let poté, co v zemi přistálo první neosobní auto od BYDu. Automobilka jich od té doby dodala více než 1 800, ve finále tedy jejím produktům neuniknou pouze Londýňané. Ostatně modulární je i celý autobus BD11, pročež mají vzniknout i varianty uzpůsobené dalším regionům v zemi, a to i jednopodlažní. Na ty bude třeba vyčkat do příštího roku, londýnská varianta s většími bateriemi ale dorazí ještě letos.
Číňané jsou přesvědčeni, že autobusy vydrží fungovat po 12 až 20 let, zda tomu skutečně tak bude, je ale nyní otázkou. Věřit ale snad můžeme tomu, že BYD umístil elektromotory do všech kol, pročež má BD11 pouze 8metrový průměr otáčení, při jeho velikosti je to úctyhodné číslo. Automobilové expanzi z Říše středu tedy již prakticky nepůjde uniknout, ale... čekal někdo soudný něco jiného?
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 1 - BYD BD11 2024 prvni sada 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 2 - BYD BD11 2024 prvni sada 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 3 - BYD BD11 2024 prvni sada 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 4 - BYD BD11 2024 prvni sada 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 5 - BYD BD11 2024 prvni sada 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 6 - BYD BD11 2024 prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 7 - BYD BD11 2024 prvni sada 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 8 - BYD BD11 2024 prvni sada 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 9 - BYD BD11 2024 prvni sada 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 10 - BYD BD11 2024 prvni sada 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 11 - BYD BD11 2024 prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 12 - BYD BD11 2024 prvni sada 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 13 - BYD BD11 2024 prvni sada 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 14 - BYD BD11 2024 prvni sada 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 15 - BYD BD11 2024 prvni sada 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 16 - BYD BD11 2024 prvni sada 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 17 - BYD BD11 2024 prvni sada 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Čínským autům neutečou ani ti, kteří auta nekupují, Číňané posílají do Evropy už i své autobusy - 18 - BYD BD11 2024 prvni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
BD11 vznikl britské metropoli na míru. Číňané ovšem chystají také specifické verze i pro další tamní regiony. Nemalou míru flexibility jim umožnila skutečnost, že si vše od motorů až po baterie vyrábí sami. Díky tomu jsou také citelně levnější než evropské firmy. Foto: BYD
Zdroje: BYD, Autocar
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 3 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před 2 hodinamiNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 3 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 4 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 5 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva