Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën ukončil trápení svého experimentu v kompaktní třídě, víc jak 6 let nevydržel
8.12.2020 | Petr Miler
Francouzská značka proslula tím, že zkouší dělat věci jinak než ostatní a občas s tím slavila i úspěch. V tomto případě ji to ale rozhodně nevyšlo, model C4 Cactus končí vlastně bez přímého nástupce.
Po chvíli bádání bychom jistě došli i k sofistikovanějšímu dělení, v zásadě lze ale automobilky rozdělit na dvě skupiny. Jednak jde o ty, které se snaží neustále budovat jakési pyramidy slávy určitých modelů - postupně rozvíjet stejnou základní myšlenku, dávat cihlu k cihle a kumulovat jejich konzervativní klientelu také tím, že ji nedráždí čímkoli „zbytečně novým”. Tímto způsobem pracuje třeba Volkswagen, jehož nový Golf přijde na trh a nikdo si pořádně nevšimne nějaké změny. Tedy až na statisíce věrných zákazníků, kteří neprodleně začnou posílat své objednávky, protože ví, že dostanou přesně to, očekávají.
A pak jsou tu značky, které pomalu s každou generací vozu téže třídy přijdou s něčím koncepčně úplně jiným, někdy i bez ohledu na to, jak úspěšný předchozí nápad byl. Původní myšlenky i s jejich klientelou hodí do koše, přidají i jiné jméno a začnou s čistým stolem. Je to jistě lék na nudu, nejsme si ale jisti, jak moc je to recept na prodejní úspěch. Buď jak buď, takto po léta funguje třeba Citroën a svými posledními kroky to jen připomíná.
Francouzi v roce 2014 přišli s modelem C4 Cactus, který se rozhodně snažil dělat věci „jinak”. Ačkoli jménem částečně navazoval na úspěšnou C4, ta současně zůstala ve výrobě. Cactus vsadil na mix na hranici kompaktního hatchbacku a SUV a přidal i podivné pogumování boků jménem Airbump, které navzdory svému vzhledu mohlo přispět praktické použitelnosti.
Bylo to nepochybně rozdělující auto typu „miluj mě, nebo nenáviď” a jak to u takových vozů bývá, jeho prodejní potenciál se rychle vyčerpal. Nikdo to nebyl prodejní hit, do roku 2016 si ale tento model kupovalo v Evropě alespoň přes 70 tisíc lidí ročně - jistě těch, kteří se do jeho zvláštností zakoukali. Pak se ale Francouzi vydali cestou tak typickou u podobně rozdělujících aut - když zájem ohromené klientely začal slábnout, ukončili život původní C4 a „normalizovali” vzhled Cactusu, tedy mu mimo jiné sebrali ono pogumování. A tím jeho osud zpečetili.
Z auta „miluj mě, nebo nenáviď” se stal vůz „nenáviď mě, nebo nenáviď”, protože nepogumovaný Cactus nechtěl z dříve ohromených skoro nikdo a na ty ostatní ani napodruhé dojem neudělal. Prodeje se tak začaly propadat až k letošním asi 24 tisícům vozů. Nejvíce patrný je pak sešup na trzích, kde byl C4 Cactus svého času relativně populární - například v Nizozemsku si v roce 2015 našel přes 7 tisíc kupců, letos je jich 648. Takový vývoj nutně znamenal jediné - zvonec a kaktusu je konec.
Citroën oznámil, že trápení tohoto experimentu ukončí a vůz s okamžitou platností přestává vyrábět, k dispozici už budou jen auta na skladě. Přímý nástupce vlastně neexistuje, tím nepřímým je pro změnu nová C4, která jde zase trochu jiným směrem a můžete ji spatřit na fotkách níže. Jak moc úspěšná bude, uvidíme, normální kompaktní auto to ale znovu není.



Příliš odvážný na to, aby široce uspěl, byl experiment Citroënu s pogumovaným C4 Cactus. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Spása v podobě předloňského faceliftu „bez gumy” se nedostavila, pro auto to byl spíše polibek smrti, letos tak končí bez přímého nástupce. Foto: Citroën
Tím nepřímým se stane znovu model C4, ani tentokrát ale nejde o konveční kompaktní hatchback. Foto: Citroën
Zdroje: Citroën, JATO Dynamics
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 7 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva