Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash testy pro nová auta se výrazně mění, pro výrobce SUV budou noční můrou
21.5.2020 | Petr Prokopec
Bruselská organizace bude nově požadovat větší ohledy od výrobců velkých aut, jež mají lépe pohlcovat energii při srážce. Za přílišnou tuhost mohou být penalizována, i když posádce prospívá.
Na moderní auta lze mít jakýkoliv názor, jedno ale zpochybnit nelze - jsou o poznání bezpečnější než jejich předchůdci. Za to do jisté míry vděčíme i organizaci Euro NCAP, jakkoliv některé její kroky jsou značně kontroverzní. Kritizovat lze kupříkladu podmínění zisku pěti hvězd přítomností monitoringu jízdních pruhů či autonomních brzd, což jsou systémy, jejichž přínos aktivní bezpečnosti je sporný a té pasivní nulový.
Na tomto hrobu jsme ovšem plakali již mnohokrát a na pojetí testů jsme nic nezměnili. I proto naše zprávy stavíme spíše na dílčích výsledcích z jednotlivých kategorií, z nichž lze lépe vyčíst, jaká je skutečná bezpečnost daného vozu. Od letoška ovšem budeme muset číst mezi řádky o poznání obezřetněji, neboť Euro NCAP mění testovací proceduru a přitvrzuje své protokoly.
Hned na úvod je třeba říci, že i tentokrát se bruselská organizace vydala kontroverzním směrem, zvláště z pohledu majitelů SUV a větších aut. V jejich případě majitelé očekávají vyšší míru bezpečí než třeba u malých hatchbacků a není to neoprávněné. Jejich výhody demonstroval například někdejší simulovaný náraz Citroënu C3 do Audi Q7. I když jde v obou případech o dobře hodnocené vozy, srážku jasně více odskákalo menší a lehčí auto.
Nově proto budou testy Euro NCAP zahrnovat i čelní náraz vozu do pohyblivé bariéry. Cílem je donutit automobilky, aby čelní partie svých novinek navrhovaly s ohledem na ostatní účastníky silničního provozu. Tedy jinými slovy, aby jejich přídě zvládaly pohlcovat mnohem větší část energie. Pokud se tak nestane, pak daný vůz bude za svou tuhost penalizován, třebaže jde o aspekt, který posádce vozu prospívá. Kontakt s překážkou bude mít polovina přídě, rychlost pak byla stanovena na 50 km/h u obou objektů.
Nový nárazový test nahrazuje dosavadní čelní náraz 40 procenty čelních partií, jenž byl Euro NCAP využíván po dobu posledních 23 let. Změny nicméně proběhnou také u simulací bočních nárazů, neboť bruselská organizace hodlá nově měřit pohyb všech osob ve voze, nikoliv pouze těch na inkriminované straně. To je s ohledem na skutečnost, že automobilky své vozy uzpůsobovaly spíše laboratorním testům než realitě, jistě prospěšné.
Další novinkou je představení testovací figuríny zvané Thor, která má mnohem blíže reprezentovat lidskou postavu a ze které mají být lépe odečítána potřebná data. Měnit se bude i kategorie elektronických berliček, do které přibude monitoring řidiče. Kromě toho se Euro NCAP ještě více zaměří na autonomní brzdy, u kterých již bude potřeba, aby dokázaly zabránit srážce či zredukovaly její následky i při odbočování a na křižovatkách.
Stále ovšem ještě nekončíme, bruselská organizace se rozhodla pamatovat také na moment, kdy k havárii skutečně dojde. Větší důraz tak bude zaměřen na systém eCall a veškeré informace, které vůz předává operátorovi. To je podstatná informace hlavně pro koncern VW, jehož Golf a Octavia právě s touto technologií mají aktuálně nemalé problémy. Na jejich řešení pak mají čas během léta, s testy dle nových procedur se začne letos po prázdninách.


Euro NCAP pro letošek znovu mění své testovací procedury, radost z nich nebudou mít hlavně výrobci SUV
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- Řidič dostal postupně 78 pokut a přesto se nepolepšil, teď jde na 3 roky za mříže
25.1.2021 - Řidič BMW zcela ztratil kontrolu nad autem na sněhu, neuvěřitelná reakce jiného ho ale zachránila
22.1.2021 - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
20.1.2021 - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
20.1.2021
Nejnovější články
- Máme spoustu nových informací o první skutečně nové Ladě Niva po 47 letech
před 7 hodinami - Ikonický sporťák měl už v 80. letech ukazatel stavu paliva, který dodnes nemá obdoby
před 9 hodinami - Německé značky chystají nebývalou čistku v nabídce, skončí řada modelů i motorů
před 10 hodinami - Jen jedenkrát v historii vyrobilo Porsche neprůstřelnou 911, zklamala jedinou věcí
před 11 hodinami - Tesla v Evropě rychle ztrácí půdu pod nohama. Přesně tak, jak se dalo očekávat
včera - Obavy se naplnily, tlak EU pohřbil další malé a dostupné auto, někdejší prodejní hit
včera - Šejk si nechal přímo u automobilky postavit auto jako nikdo jiný, jen za úpravy dal 78 milionů
včera - Richard Hammond se shledal se svým milovaným autem, teď neví, co s ním provést
včera - Sportovní Opely se vrátí, ale v podobě, která bude karikaturou modelů, co známe
včera - Chystané nejrychlejší auto světa je na prodej, na 1 000 km/h se rozjede jako nic
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01:48 - Zajda
- CNG? PHEV? LPG? co vybrat 23:26 - KrPtKn
- Elektromobily a vse kolem nich 23:07 - _sulcik_
- Ecoboost nebo atmosféra 22:08 - M.Z.
- BMW Divize 20:10 - ExFun
- Jaké nové MPV auto v ceně okolo 500 tisíc? 19:57 - Jenyk
- Politický koutek 19:50 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 16:59 - řidičBOB
- Koronavirus 15:30 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 11:22 - Snowman000