Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají
21.2.2024 | Petr Prokopec
Dacia se proti těmto prvkům výbavy dlouho aktivně vymezovala, její šéf dokonce opakovaně řekl, že klienti je akorát vypínají. Od letošního července ale nemá na výběr - pokud chce svá auta legálně prodávat, svá auta často nesmyslnými asistenty osadit prostě musí.
V roce 2019 přijala Evropská unie nové balík regulací zvaný GSR II, který má podle jejího názoru vést k bezpečnějším silnicím. Že by Brusel změnil přístup k vydávání řidičáků, je maximálně tak naším snem. Místo toho se europolitici rozhodli, že spásou všeho bude daleko větší množství elektronických asistentů všeho druhu. Od roku 2022 je tak povinné pro zcela nové typy aut, aby měla „černou krabičku“ zaznamenávající chvíle před a po nehodě.
Tím nicméně povinnosti výrobců nekončí, výčet je opravdu rozsáhlý. Zapotřebí je totiž nově bezpečnostní čelní sklo kvůli případné srážce s cyklisty či chodci. Dále lze zmínit detekci únavy řidiče, monitoring jízdních pruhů, přípravu na alko-zámek, inteligentní rychlostní asistent, vylepšené bezpečnostní pásy či zpětnou kameru. A opomenout nelze ani přípravu pro hardware autonomního řízení.
Pro výrobce je přitom stěžejní červenec letošního roku, kdy výše zmíněným musí disponovat i ta auta, která byla poprvé uvedena na trh před rokem 2022. Jinými slovy tedy každý nový vůz bude od léta napěchován elektronickými berličkami od podlahy až po střechu. Výjimky se jakkoli větším značkám už neudělují, a tak plnit pravidla musí také Dacia. A právě rumunská automobilka aktuálně oznámila, že před požadavky EU kapituluje i ona, třebaže se proti nim v minulosti opakovaně otevřeně vymezovala. „Víme, že lidé udržování jízdního pruhu akorát deaktivují, tak proč bychom ho měli prodávat všem?” ptal se svého času šéf značky Denis Le Vot. Teď už jej nabídnout ve standardu prostě musela.
Protože jde o novinky spíše neviditelné, značka zároveň využila příležitosti a lehce osvěžila nabídku modelů Sandero, Sandero Stepway, Logan a Jogger. Ve všech případech je tak možné počítat s novým designem litých kol, stejně jako s lehce promíchanou paletou barev. Do té se nastěhoval i odstín Safari Beige, který si můžete prohlédnout na fotkách a jenž je vyhrazen Sanderu Stepway.
Tento model i Jogger rovněž mohou počítat s novými nálepkami, které se objevují na předních dveřích a na nichž je prezentováno nejen logo značky, ale také GPS koordináty slavné silnice Transfagarasan. Jogger pak ve hybridní verzi může počítat se 7palcovým digitálním přístrojovým štítem, který byl představen při debutu Dacie Duster třetí generace. Tím ale novoty pro tuto chvíli končí.
Automobilka již uvedla, že vozy plnící nové bezpečnostní regule budou k objednání od jara. Ceny pak zmíněny nebyly, jistě ale dojde k jejich růstu. O takové věci se regule EU v posledních letech starají soustavně bez ohledu na to, zda o ony novinky někdo stojí.






Venkovních změn je v případě modelů Sandero Stepway, Sandero, Logan a Jogger minimum, více se u této čtveřice rumunská automobilka zaměřila na povinné elektronické asistenty, které její vozy dále zdraží. Před požadavky EU už musela kapitulovat. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 4 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Trvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 2 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 3 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 4 hodinamiNissan dál padá ke dnu. Po rekordní loňské ztrátě prodělal dalších 30 miliard za kvartál, pod novým vedením se houpou židle
před 5 hodinamiOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva