Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia se chlubí rozšířením nabídky verzí pro šetřílky, u nás ale mají zájemci smůlu
2.1.2019 | Petr Prokopec
Ke skutečně paradoxní situaci došlo v nabídce Dacie. Značka na jednu stranu informuje o tom, jak na řadě nových míst Evropy začíná tlačit na pilu s LPG, ovšem u nás jej nabízet přestala.
Od září platí nová procedura měření spotřeby a emisí, s jejímž příchodem byla spojena i opětovná homologace všech aut, která výrobci chtějí prodávat na území Evropské unie. Jelikož proces WLTP více reflektuje skutečný svět, muselo v případě mnoha motorů dojít k řadě úprav, aby mohly projít i novým sítem. Co je ovšem podstatnější, novou homologací musí projít nejen každá motorizace, ale rovněž každá výbavová verze - různé prvky totiž ovlivňují hmotnost a s tím i emise a spotřebu.
Právě to si vynutilo pročištění mnoha nabídkových katalogů, což bylo patrné zejména u koncernu VW. Prošla si tím ale i Dacia, která musela zamávat přeplňovanému benzinovému motoru 1,2 TCe. Změna je spojena i s dieselovou nabídkou, neboť agregát 1,5 dCI nahradila novější jednotka Blue dCI. Ta sice disponuje stejným objemem, nově však produkuje 95 koní namísto původních 90. U takového modelu Duster je však daný nárůst doprovázen i zvýšením ceny o 10 tisíc korun.
My se ovšem dnes hodláme zaměřit na zcela jinou verzi, na 1,6 SCe LPG. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec, který kromě benzinu může jezdit i na plyn. Dacia dříve byla naprostým rekordmanem v této oblasti trhu, neboť s tovární úpravou a tedy i standardní zárukou nabízela celé své portfolio. Tedy nikoliv jen Duster, ale rovněž Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy a Dokker. Tomu se konkurence nemohla rovnat.
Pokud se ovšem momentálně zadíváte do nabídky tuzemské Dacie, na verzi uzpůsobenou spalování LPG nenarazíte ani v jednom případě. Je to více než překvapivé, neboť motor 1,6 SCe novou homologací prošel rovněž. Plně tedy vyhovuje normě Euro 6d-TEMP, která začne platit až od září příštího roku. A co je snad nejpodstatnější, v Česku byl dokonce k mání, Duster s ním startoval na 320 900 Kč.
Od listopadu není dostupný a když Dacia koncem roku vydala tiskovou zprávu o tom, že nabídku „plynových” verzí rozšiřuje v celé Evropě, předpokládali jsme, že to znamená i jejich návrat na český trh. Opak je ale pravdou, Dacie na LPG dostupné stále nejsou, a to paradoxně přesně kvůli tomu, čím se automobilka chlubí. Zájem o tyto verze je v Evropě po příchodu nové měřicí procedury tak vysoký, že automobilka tak nestíhá vyrábět, což vedlo ke snížení kvót pro trhy, kde si firma nemůže za své vozy účtovat tolik peněz. A tak i když jsou u nás Dacie velice populární a verze na LPG byly králi svého segmentu, v České republice v prodeji nejsou. Kdy a zda vůbec se někdy do nabídky vrátí, zatím nikdo nedokáže říci.
Zajímavá je i situace u mateřského Renaultu, jež má opětovně souvislost s českým trhem. Stejně jako varianty LPG u Dacie z nabídky zmizelo i Twingo. Tentokráte za tím ovšem nestojí zájem enormní, nýbrž minimální. Ten je v ČR obecně spojen s celým segmentem malých vozů, v případě Francouze byl ale zásadní. Tuzemské zastoupení proto nakonec prodej oficiálně ukončilo, k mání jsou poslední skladové vozy.
Tuto situaci nemá změnit ani blížící se facelift, Twingo tedy po pětadvaceti letech na českém trhu definitivně skončilo a na rozdíl od LPG u Dacie nemá ani teoretickou šanci na návrat. Ve zbytku Evropy se paradoxně začínají rozjíždět prodeje verze na LPG. Zajímavé je, že v tomto případě neodvádí svou práci pod kapotou atmosféra 1,6 SCe, nýbrž upravený přeplňovaný tříválec 0,9 TCe - turba si obvykle se spalováním LPG moc nerozumí.




Nová Dacia Duster na LPG je prakticky k nerozeznání od té standardní








Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru navíc. Auto má novou homologaci a bylo tu i chvíli k mání, teď ale k dispozici není a v dohledné době nebude



Vystačit si tak musíte s benzinovými nebo dieselovými variantami



U Renaultu Twingo už neplatí ani to, jeho exodus z českého trhu je úplný navzdory blížícímu se faceliftu a doplnění nabídky právě o verzi na LPG
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
před 20 minutami
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 2 hodinami
Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději
před 3 hodinami
Mazda skutečně skončila se svým dosavadním logem, ubohost náhrady je už za hranicí pochopitelnosti
před 5 hodinami
Audi se dostalo do slepé uličky s dalším modelem. Ten současný přetahuje, o novém pořád nebylo ani rozhodnuto
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
