Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka blouzní o způsobu, jakým přiměje lidi kupovat elektromobily, prý je „vzdělá”
6.3.2024 | Petr Miler
Nechceme nikoho zklamat, ale důvodem, proč idea širokého rozmachu elektromobility není shazována ze stolu od momentu, kdy se objevila, je právě nevzdělanost publika a z ní vyplývající možnost s ním manipulovat. Cadillac ale nakonec nechce nikoho skutečně vzdělat, jen dál manipuluje.
Nechci se tvářit jako napravený rošťák, faktem ale je, že pro vzdělání jsem v mládí nehořel a opakovaně docházel k závěru, že znát to či ono už bude „dost”. Dílem díky tlaku okolí, dílem díky životním okolnostem, dílem díky postupnému vlastnímu prozření jsem ale přístup k této věci včas změnil a pochopil, že znát některé věci se nehodí jen pro účast v „Chcete být milionářem?”, ale pomůže vám to žít lepší život. Důvodů by se našlo dost, ale pro dnešek vypíchnu jediný: Stanete se hůře manipulovatelnými.
Nevím, zda je opačný stav důvodem, proč české školství soustavně upadá a lidé, kteří dnes vychází ze stejných škol s obdobným prospěchem, znají zlomek toho, co jsem před pár dekádami musel znát já, výše popsaný dopad je ale neoddiskutovatelný. A platí i v tom, čemu se v poslední době (neradi) věnujeme především - tedy v oblasti elektromobility a jejího vnucování nejširšímu možnému publiku.
Je to nápad tak absurdní, že by nikdy nemohl být ani na moment zvažován, kdyby si lidé byli vědomi toho, co je to energetická hustota, kdyby věděli, jak dramaticky odlišná je u současných baterií a obsahu palivových nádrží. Kdyby věděli, jaké jsou limity těchto baterií z hlediska dobíjení. Kdyby znali možnosti elektrické sítě. Kdyby si uvědomovali nejen omezenou efektivitu fungování spalovacího motoru, ale i omezenou efektivitu výroby, ukládání, přenosu, dobíjení a transformace elektrické energie. Kdyby si uvědomovali, jak dalece neefektivní je dodávat rychlost zásadně těžšímu předmětu. Kdyby chápali omezenou životnost akumulátorů na straně jedné a složitost jejich výroby na straně druhé. Kdyby... Je toho spousta a nic z toho není raketová věda, průměrně vzdělaný člověk ale po vyřčení většiny zmíněného netuší, o čem mluvíte. A tak si snadno nechá „nakukat”, že cosi jako elektrické auto schopné ve vší komplexitě efektivně nahradit spalovací vůz může vzniknout. Nemůže, prostě nemůže.
Tohle ale změníme jen v omezené míře, třebaže se o to dnes a denně snažíme rozšiřováním obzorů každému, kdo si je rozšířit chce. I když ale lidé mohou být nevzdělaní, nejsou hloupí. Pokud se tedy někomu podaří neinformovaného člověka manipulacemi zlomit do koupě elektrického auta, obvykle si tím jen udělá medvědí službu, neboť nejhorší reklamou na elektromobil je dnes elektromobil sám. A komu nebudou vadit jeho limity z hlediska krátkodobého používání, protože při něm se nutně projevit nemusí, toho dříve nebo později doženou ty dlouhodobé. Automobilky tedy zkrátka nemají způsob, jak lidi přimět elektromobily kupovat, dokud nezlepší elektromobily samotné. A to v dohledné době není možné, začali za ně kopat v momentě, kdy jsou až příliš nekonkurenceschopné.
Vyloženě tragikomicky tak působí slova viceprezidenta Cadillacu John Rotha, který se v pro Bellingham Herald rozpovídal o tom, jak se automobilka postará o to, že nepůjde ke dnu, pakliže chce během pár let (do roku 2030) nabízet jen elektrická auta. Roth chápe, že dnes jich prodává směšně málo (loni šlo o 9 154 Lyriqů a to je prakticky vše), ale má plán, jak zákazníky přesvědčit. Prý je - podržte se - „vzdělá”.
Kdyby je skutečně chtěl vzdělat, pak jim dovolí pochopit zkraje zmíněné a naprosté většině lidí neprodá nic. Cadillac s nimi ale chce spíše dál „vrtět” a o „vzdělávání” jen mluvit. „Myslím, že je to ve vzdělání,” řekl Roth. „Jsou tu tři vlastnosti, které na trhu musíte mít, že? Zaprvé, musíte mít dojezd. Cadillacy mají dojezd celých 300 mil, takže si můžete říct něco jako 'hej, můžu cestovat do práce a z práce pět dní v kuse a opravdu nemusím dobíjet dřív než o víkendu',” začíná své blouznění.
„Pak si musíte užívat jízdní vlastnosti. Je to jiný druh auta, celé těžiště je níže. A také nemáte tunel převodovky, nemáte velký hrb za zadními sedadly pro všechny ty nápravy a převodové poměry,” přidává. „A pak samozřejmě je to nakonec hodnota za peníze, můžu si to dovolit? A víte, s naším Lyriqem začínáte na něco málo přes 58 000 dolarů. Odtud to může jít nahoru,” uvádí do třetice.
Máme pocit, že pan Roth by měl nejprve vzdělat sám sebe. Cadillac Lyriq má baterie o kapacitě 100 kWh, což je ekvivalent asi 25litrové nádrže nafty. Váží nejméně 2,55 tuny a pracuje s výkonem 340 až 500 koní. Člověk nemusí ani dlouze studovat, aby pochopil, že tohle auto ujede přes 480 km leda tak, že v něm na liduprázdné rovné silnici bez převýšení nastavíte na tempomatu 90 km/h a pojedete, jinak prostě budete rádi za polovinu, a to se pořád budete muset krotit. A to je pořád jen dojezd, ne ono dobíjení. K němu jen jednu větu, kterou v reakci na Rothova slova pronesl jeden z amerických čtenářů: „Vzdělejte mě, jak je pro mě lepší nabíjet auto 6 až 8 hodin místo toho, abych ho natankoval za 5 minut.”
Užívat si jízdní vlastnosti více jak 2,5tunového SUV jen kvůli nízkému těžišti je vážně nesmysl, dokud budou elektrická auta takhle nesmyslně těžká, nebudou nikdy efektivní, zábavná a ani nic jiného. Vozit s sebou tolik mrtvé hmotnosti kvůli převozu jednoho dvou nebo tří lidí o váze pár desítek kilo je jedním slovem zhýralost.
A argumentovat cenou? To už je snad vtip. Elektromobily jsou nejen drahé, ale především rapidně ztrácí hodnotu, což je činí pro naprostou většinu lidí ekonomicky možná až neúnosnými. Takže ano, lidé potřebují trochu dovzdělat. Ale proto, aby rovnou poznali, že jim pan Roth a jiní věší bulíky na nos. A aby takové nesmysly sami odmítli dřív, než jejich vnitřní neefektivitu poznají na vlastní kůži a peněženku.
Cadillac Lyriq vypadá zajímavě a vlastně ani není až tak drahý. Nicméně pořád je to nesmysl a poznat je to už z jeho technických parametrů, které stačí umět číst. Pokud toho lidé budou schopni, nekoupí si elektromobil téměř nikdy, ne naopak. Foto: Cadillac
Zdroj: Herald
Bleskovky
- Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
včera - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024 - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- I toto jsou závody v Hořicích včera 23:11
- Statistiku crashů vedou Binder a Miller včera 17:00
- Crutchlow v Mugellu nepojede včera 16:00
- Hořice Petra Najmana: 2 závody = 2 vítězství včera 10:31
- Ducati Monster: limitovaná edice Ayrton Senna 20.5.2024
Nejčtenější články
- Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
22.4.2024 - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
23.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
23.4.2024 - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
23.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva