Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Někdejší bestseller populární třídy aut končí jako propadák, ani jedna verze nedostane nástupce
10.5.2022 | Petr Prokopec
Když byl na vrcholu své slávy, kupovalo jej jen v Evropě skoro 320 tisíc lidí ročně. Loni jich bylo o neskutečných 96 procent méně. Pád si tedy vychutnal skutečně až na dno a výrobce s ním dál štěstí pokoušet nemíní.
Ještě před několika málo lety se automobilky honily za celkovými objemy produkce a snažily se vykrývat každou myslitelnou skulinku na trhu. Prodávaly tak i auta zdánlivě absurdních koncepcí, už pár desítek tisíc vozů či specifických verzí prodaných za rok ospravedlnilo jejich existenci. S neustávajícími regulatorními tlaky, které logicky zvyšují náklady, ale rostl i tlak na snižování vývojových a výrobních nákladů. Hlavním předmětem zájmu se tak stalo prodávat maximum pokud možno co nejvíce stejných aut a minimum specifických záležitostí. Proto z nabídek mizí masově neuplatnitelné motory, pohony, převodovky i karosářské verze.
Za jiných okolností by tak možná Renaultu stačilo, že prodává 20 tisíc exemplářů dvou spřízněných modelů za rok, v dnešním automobilovém světě ale nikoli. Francouzská automobilka totiž přestala přijímat objednávky na MPV Scénic. V prodeji pak sice zatím zůstává sedmimístné provedení Grand Scénic, nicméně i to to má dle kolegů z Caradisiacu spočítané a během několika málo měsíců zamíří do propadliště dějin. Skončí tak šestadvacetiletá éra, jenž odstartovala v roce 1996, neboť ani jeden z těchto vozů nedostane nástupce.
První generace francouzského MPV přitom byla součástí modelové řady Mégane a díky verzi SX4 do jisté míry předvídala budoucnost. Provedení s pohonem všech kol a ochrannými plastovými lemy bylo totiž předzvěstí moderních crossoverů. Jakkoliv ovšem zájem o Scénic SX4 byl zpočátku enormní, automobilka nakonec vyrobila jen 40 tisíc exemplářů. Důvodem byly problémy s převodovkou a systémem 4x4. I díky tomu mělo do dnešních dnů přežít jen zhruba 2 500 aut, což z tohoto modelu dělá jeden z nejvzácnějších Renaultů.
S příchodem roku 2003 představila automobilka druhou generaci, u které rovnou dosáhla i prodejního vrcholu - rok po premiéře se totiž prodalo jen v Evropě 319 131 kusů, o další rok později pak 305 420 aut, to byla MPV na vrcholu. Následně však zájem nejen o Scénic začal klesat a třetí generace již ani nepřekonala metu 200 tisíc registrací za rok. Stejně je na tom pak i ta současná, u které byl sešup v posledních třech letech opravdu výrazný. Ze 76 045 aut v roce 2019 se značka postupně dostala až na pouhých 20 678 aut prodaných loni.
Ve světle těchto obchodních výsledků a výše zmíněného tedy opravdu není překvapivé, že Scénic končí. Ostatně podobným způsobem zareagovali na současné dění i ostatní výrobci MPV. V roce 2020 totiž z montážních linek sjely poslední kusy Volkswagenu Sharan a spřízněného Seatu Alhambra, stejně jako Citroën ukončil prodej modelu C4 SpaceTourer. Jeho sedmimístnou verzi Grand C4 SpaceTourer pak sice ponechal v prodeji, ovšem i v tomto případě se počítá se stopkou, která navíc přijde již v červenci.
Čistka v segmentu MPV je tedy opravdu značná, ostatně takový Renault Espace také končí. A jelikož jeho prodeje v Evropě loni poklesly jen na 3 110 aut, zdá se být nemožné, že by kdy dostal novou generaci. V případě rodin z dětmi tedy zbývá zájemcům o prostorný vůz pouze jediná volba, a to Ford S-Max. Pokud ovšem ten se vám nelíbí, pak v podstatě máte smůlu a můžete zamířit směrem k SUV, ta jsou jejich nepřímými nástupci.



Pětimístný Scénic již nekoupíte dnes, ... Foto: Renault
...sedmimístné provedení Grand Scénic má totéž potkat v řádu měsíců. MPV s ním z Evropy téměř zcela vymizí. Foto: Renault
Zdroj: Caradisiac
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 7 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 8 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 10 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva