Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další tradiční automobilová značka má na kahánku, konec se teď zdá neodvratný
5.1.2021 | Petr Prokopec
V červnu uplyne 96 let od jejího založení a po část své existence působila i v Evropě. Teď už vyrábí jen dva stárnoucí modely a v záplavě značek nově vzniklého Stellantisu Chrysler teprve nemá perspektivu.
V roce 2025 by Chrysler měl oslavit sté výročí svého zrodu. Otázkou však je, zda se tohoto data vůbec dožije. Koncern FCA, pod který dosud spadala, totiž není v nejlepší kondici, a i proto dochází na spojení s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën. Obě automobilky budou sdružené pod jeden podnik zvaný Stellantis, který bude čítat neskutečných 14 značek. To je ovšem daleko větší množství, než jaké se ve výsledku dokáže uživit. Mluvit se proto začíná o konci některých z nich, přičemž Chrysler je vedle Alfy Romeo další na ráně.
Pokud se na věc podíváme s odstupem, takové rozhodnutí by dávalo smysl. Americká automobilka totiž v současné době nabízí pouze dva modely, a to letitý Chrysler 300 a o trochu novější MPV Pacifica. Ve své domovině tak loni prodala 126 971 nových aut, což představuje pouze 0,74procentní podíl na trhu. Ten navíc bude ještě klesat, neboť zmíněný sedan provází nelichotivé renomé nejnověji pochroumané tím, že k zákazníkovi dorazil exemplář se zaměněnými čelními světly a chybějícími částmi interiéru.
Image Chrysleru tedy rozhodně není ani na takové úrovni jako před šesti lety, kdy došlo na spojení s Fiatem a kdy se název udržel v názvu nového konglomerátu. Ve výsledku tak ani nezbývá mnoho možností, jak Chrysler udržet při životě, pokud tedy Francouzi nevyužijí situace a nezačnou na americký trh lifrovat své vlastní vozy s americkým logem. S ohledem na to, jak moc se ovšem Peugeot snaží o samostatný návrat do Spojených států, však tato varianta až příliš pravděpodobná není.
Reálně se tak daleko spíše zdá, že konec Chrysleru nabere dokonce ještě rychlejší spád než u Lancie, která s jedním modelem dožívá v Itálii. Tamní registrace jsou totiž natolik vysoké, aby Ypsilon ještě nějakou tu dobu zůstal k dispozici. Podobným způsobem by pak ve Státech mohla pokračovat Pacifica, i proto, že právě po tomto voze sahají pomalu všechny technologické firmy snažící se o vývoj autonomního řízení. Určitý odbyt tedy Chrysler zajištěný má.
Čistka tím nicméně skončit nemusí, jakkoliv další vývoj bude do jisté míry závislý na administrativě nového amerického prezidenta Joe Bidena. Oproti přístupu Donalda Trumpa se nicméně počítá s přitvrzením emisních standardů, což by mohlo vést i k zániku značky Dodge. A jistotu nakonec nemá ani luxusní divize DS, která prý sice je zisková, ovšem i její prodeje se dají pomalu spočítat na prstech jedné ruky.
Automobilkou opentlenou nemalými registracemi pak ve výsledku není ani Maserati, to je nicméně uprostřed znovuzrození. A jelikož nejspíše půjde o dvorní klenot celého nově zformovaného sdružení Stellantis, dá se předpokládat, že obě strany si trojzubec ponechají. Možná i na úkor Alfy Romeo, která má zřejmě poslední šanci zabodovat, a to s novým SUV Tonale. Zda se to ale povede, je ve hvězdách.





Chrysler má již v nabídce jen dva modely, a to sedan 300 a MPV Pacifica. Druhý zmíněný vůz se sice nedávno dočkal modernizace, třístovka ale jen dožívá. Foto: Chrysler
Zdroje: AP, Auto News
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 9 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před hodinou
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 4 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 5 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
