Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další velký dodavatel VW, BMW a Mercedesu vyhlásil bankrot, 3 800 lidí má přijít o práci
24.9.2024 | Petr Miler
Problémy německého automobilového průmyslu zdaleka nezačínají a nekončí ve Volkswagenu, dřív uvidíme padnout menší firmy. Tedy vlastně neuvidíme, už je padat vidíme. Slabší kusy skončí jako první a společnost WKW se nyní přidala mezi ně.
Zmínili jsme to mnohokrát, ale musíme to zopakovat. Ačkoli se při vyslovení spojení „automobilový průmysl” většině lidí vyjeví velké a známé automobilky jako Volkswagen nebo Škoda, ve skutečnosti toto odvětví reprezentuje v prvé řadě násobně větší počet širší veřejnosti prakticky neznámých firem, které pro známé společnosti vyrábí řadu dílčích komponentů.
Moderní auto je zkrátka jedna velká skládačka, ze které přímo v automobilkách vzniká relativně malý počet komponentů. Výrobci aut si typicky produkují své vlastní motory, jejich součásti už si ale nechají vyrábět. Převodovky obvykle dodávají externí firmy komplet, to samé podvozkové díly. Karoserie obvykle vznikají přímo u výrobce, ale světla už typicky ne, stejně jako různé menší části, skla či loga. Interiéry pak bývají téměř bezvýhradně složeny z dodávaných dílů, o elektronických prvcích ani nemluvě.
Všechny tyto věci musí někdo dělat. A pro všechny jejich výrobce někdo pracuje. Pokud tedy VW udělá strategickou chybu a - řekněme - vsadí všechno na trhem nevyžádaný typ drahých aut, což ve výsledku způsobí zásadní omezení jeho výroby, rozjede se jedno velké domino. Neboť když nejsou třeba statisíce nových vozů, nejsou třeba nejen továrny na ně a zaměstnanci v nich pracující, ale ani statisíce dílů, ze kterých jsou skládána, snadno desítky továren, které je vyrábí, a tisíce, desetitisíce lidí, kteří v nich pracují. A tohle domino může skončit klidně u vás doma, protože zrovna v Česku tyto společnosti působí ve velkém, ať už jde o filiálky zahraničních molochů či místní výrobce.
Proto je bující krize ve VW a dalších německých automobilových společnostech tak zásadní věcí. A představa, že tento problém s potenciálně biliónovými dopady vyřeší nějaké záplatování typu dotace na to či ono, je naprosto lichá. Je to tak mohutný mechanismus, že jej nemůže zachránit nic jiného než on sám - návratem k efektivnějšímu fungování.
Zda na něj dojde, ukáže jen čas, pro tuto chvíli ale platí, že automobilový průmysl zejména v Německu se nachází na uměle vyvolané sestupné spirále, která bude mít další a další oběti. První na řadu přijdou „slabší kusy ze stáda”, tedy firmy, které měly potíže už dřív a současný úpadek jim zasazuje další ránu. Mezi takové patří i společnost WKW, o jejímž úpadku informuje WirtschaftsWoche.
Na rozdíl od třeba dříve padlého Recara je to znovu šířeji neznámá firma, nejde ale o žádný krcálek. Ve Velbertu and Wuppertalu stále zaměstnává asi 3 800 lidí, kteří zejména pro Volkswagen a Mercedes-Benz vyrábí komponenty jako střešní ližiny, hliníkové profily, trubky pro klimatizační systémy, kovové ozdobné prvky interiérů a podobné věci. Jak už padlo, s problémy se potýkala už dřív, v roce 2022 se za ní muselo zaručit Severní Porýní-Vestfálsko, později měl společnost „dostat do pohody” americký investor. V červnu WKW oznámilo, že převzetí části firmy Američany je domluvné, tehdejší dohoda ale nikdy nebyla naplněna.
Nového investora měly odradit právě bující problémy německého autoprůmyslu, a tak z ní vycouval. WKW ještě chvíli hledalo konstruktivní řešení, za nastalých okolností ale nikdo nebyl ochoten dál tahat podobnou firmu z bryndy. V pátek 20. září 2024 tak WKW nezbylo než u soudu vyhlásit bankrot a v rámci přetrvávající insolvence požádat o ochranu před věřiteli. Co bude dál, je otázkou.
Věc pochopitelně nemusí skončit likvidací, v úvahu vždy připadá i restrukturalizace. WKW vážně není malá firma, její poslední známý roční obrat činil 591 milionů euro, tedy asi 15 miliard Kč. Už fakt, že dosud nenašla nikoho, kdo by se na jejím dalším fungování chtěl podílet, ale naznačuje, že její perspektiva není dobrá. Oněm 3 800 lidem tak reálně hrozí, že definitivně přijdou o práci a novou si budou muset hledat jinde. Kde, je znovu otázkou, automobilové společnosti dnes ve velkém opravdu nenabírají.
Další vývoj ukážou následující dny a týdny, jedna věc je ale jasná už teď - německých automobilových firem je nyní moc, jejich kapacity jsou nepřiměřené tomu, co se u našich západních sousedů vyrábí, a někdo prostě bude muset z kola ven, všechny zachránit nepůjde. Zda to muselo dopadnout takto, posuďte sami, náš názor je vám jistě zřejmý.



Výroba v závodech VW vázne. A nejen v nich, problémy má mj. také Mercedes. Zrovna pro tyto firmy dodávala díly německá firma WKW, která poslední omezení výroby evidentně ve zdraví nepřežila a vyhlásila bankrot. Foto: Volkswagen
Zdroj: WirtschaftsWoche
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 5 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejčtenější články
Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025VW představil svou obdobu nejlevnější Škody. A to před pěti léty říkal, že s takovými auty končí
4.3.2025Drzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva