Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další západní auto se vrátilo na ruský trh, ukazuje cestu Mercedesu i dalším automobilkám
31.10.2022 | Petr Prokopec
Třícípá hvězda oznámila, že se svými aktivitami v Rusku končí, je ale otázkou, jak moc velký konec to bude. Ještě mnohem dříve takto skončil americký Chevrolet, ani jeho auta ale ze země nezmizela, naopak tam teď přibývají.
Minulý týden Mercedes potvrdil, že bude následovat kroky řady západních značek a opustí ruský trh. Třícípá hvězda se tak stala další automobilkou, která nevydržela čekat na lepší zprávy. Ráda za to jistě není, neboť Rusko pro ni bylo lukrativním trhem, pro nějž přímo na místě vyráběla některá svá osobní i nákladní auta. Teď její odbyt míří k nule a byť si ponechala otevřená vrátka zpět po vzoru Renaultu (tedy možnost koupit si zpět svá aktiva v horizontu několika let), v rychlý návrat do starých kolejí dnes věří asi málokdo.
Firma se svých ruských aktiv zbavila ve prospěch nejmenovaného domácího investora. Finanční šéf německé automobilky Harald Wilhelm uvedl, že tento krok nebude mít žádný dopad na zisk společnosti, tomu je ale těžké věřit, zvláště při pohledu na dosavadní letošní vývoj. Od ledna do září totiž třícípá hvězda v Rusku prodala 9 558 vozů, přičemž tamní klientela měla zájem hlavně o třídy G a S. I ztráta takového odbytu by bolela, je ale třeba dodat, že letošní prodeje znamenají o 73 procent dodaných vozů méně než loni. Jak neprodej mnoha desítek tisíc aut a jistě ztrátový prodej ruských aktiv může nemít vliv na finanční výsledky?
Jak jsme již zmínili, budoucí návrat Mercedesu do země je otázkou, na kterou dá odpověď jen čas. Zatím bude Mercedes v prodejních v zemi i nadále figurovat díky skladovým zásobám jednotlivých dealerů. Těch měli prodejci dosud relativní dostatek, nicméně i tento pramen již začal vysychat. Nejde přitom pouze o třícípou hvězdu, v případě Audi se má v celém Rusku nacházet už jen padesát neprodaných vozů. Podobně je pak na tom i BMW, Mini, Jaguar, Land Rover či Volvo. A skladové zásoby začínají docházet také v případě Porsche či Infiniti. Koncem roku 2022 nebo začátkem roku 2023 by měl být konec i s nimi.
Co bude po vyprodání posledních aut, je otázkou. Pohled na dění u Chevroletu nicméně dokládá, že v byznysu se nikdy nemá říkat nikdy. V ruských showroomech této značky se totiž objevily nové exempláře SUV Tracker. Pod tímto názvem se přitom v zemi až do roku 2020 prodával Chevrolet Trax, s tím však novinka nemá pranic společného, jakkoliv jde v obou případech o 4,2metrový vůz.
Tracker se původně začal vyrábět a prodávat v Číně, než zamířil také na některé jihoamerické trhy. Verze pro Rusko se pak nově začala montovat v Kazachstánu, v továrně společnosti Saryarka AvtoProm vůz ovšem tráví jen minimum času. Prakticky veškerá výroba totiž probíhá v již zmiňované Číně, odkud Tracker míří rozmontovaný na několik kusů. V Kazachstánu pak dochází jen na jejich opětovné smontování z celních a daňových důvodů.
Pokud si uvědomíme, že Mercedes, stejně jako mnohé další značky, má rovněž továrny v Číně, pak zde máme velmi snadnou cestu, jak se na ruský trh vrátit. Zrovna v případě Mercedesu nemusí být takový krok - přes pochybnosti o jeho morálnosti - složité prosadit. Největšími jednotlivými akcionáři firmy jsou Li Shufu, majitel čínského Geely, a automobilka BAIC ze stejných končin. Ti mohou mít problém vidět v takovém postupu něco vadného.
Lze už jen dodat, že Tracker je v Kazachstánu nakupován neoficiálně, třebaže v Rusku je nabízen autorizovanými dealery Chevroletu. Ceny vozu osazeného litrovým či 1,3litrovým motorem se pak pohybují mezi 1,6 a 2,2 miliony rublů (cca 637 tisíc až 876 tisíc Kč). To jako láce zrovna v přepočtu na koruny nezní, když se ale podíváte třeba na tamní ceny Škody Karoq (od 2 716 000 RUB), je to na poměry současného Ruska vlastně docela levné auto.



Chevrolet Tracker se původně začal prodávat v Číně. Nově se však začal nabízet i v Rusku, kam je dováženo z Kazachstánu, kde jsou vozy montovány z čínských dílů. Foto: Chevrolet
Zdroj: Auto Mail.ru, TASS, Mercedes-Benz
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 10 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
včera
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
včera
Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva