Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři nevěří hlavně automobilkám, které vsadily vše na elektromobily, bojí se, že jim zdevastují byznys
16.11.2023 | Petr Prokopec
Tato studie jen připomíná, jak neskutečně odtržené od reality automobilky se svými sázkami na elektrické vozy jsou. Devastují tím nejen své vztahy se zákazníky, ale i s dealery, kteří jsou právě zákazníkům mnohem blíž.
V posledních letech většina automobilek přišla s více či méně absurdními elektrickými závazky. Je jasné, že výrobci tak učinili pod tíhou politických tlaků, ty ale postupem času ve velké míře přijali za své. V tu chvíli jistě z nějakého důvodu věřili, že zákazníci v tom pojedou s nimi, jenže zapomněli se jich zeptat. Nyní ke svému překvapení zjišťují, že přirozený zájem o bateriový pohon je minimální. Investice do něj ovšem dosáhly nejméně stovek miliard a politické tlaky zůstávají stejné, takže automobilky své záměry hned tak nepřehodnotí.
Rozhodly se tedy dál tlačit elektromobily silou, zbavit se maxima překážek po cestě a ještě tak pokud možno ušetřit. Řada značek proto oznámila, že chce elektromobily prodávat zákazníkům přímo, tedy bez prostředníků v podobě tradičních dealerů. Ti jim v případě vnucování elektromobilů mnohdy nedělají dobrou službu, neboť si netroufnou zákazníkům, se kterými někdy spolupracují dekády, slibovat nesmysly a jasně řeknou, že elektrický pohon dnes není konkurenceschopný, navíc je dražší. A o peníze jde v případě vztahu automobilek a samotných dealerů i jinak, prodejcům zůstává za nehty podstatná část marží.
Svým způsobem se nám tu tedy rozhořelo další bojiště ve válce mezi realitou a ideologií. My zůstáváme přesvědčeni, že realita nakonec vždy zvítězí, čemuž nasvědčuje i studie společnosti Kerrigan Advisors. Ta totiž na základě průzkumu u 650 dealerů zjistila, že důvěru mají hlavně automobilky jako Toyota a Lexus, které zákazníkům dogmaticky nic nevnucují a chtějí je nadále nechat si vybrat preferovaný pohon. Naopak na druhém konci žebříčku jsou firmy jako Ford, které naopak stále více ignorují to, co lidé chtějí a nechtějí.
Toyotě a Lexusu tak ve výsledku věří 72 procent dealerů, Ford na opačném konci žebříčku, který ještě donedávna prohlašoval, že v brzké době nebude vyrábět nic jiného než elektromobily, může počítat jen se 48procentní důvěrou svých prodejců. Že narušení těchto vztahů, které jsou důležité i pro získání důvěry koncových kupců, firmám příliš tlačícím na pilu nepomůže, je nabíledni.
Postavit dealery mimo hru se může zdát snadné, jenže jednodušeji se to řekne než udělá. Zrovna auta totiž lidé nechtějí až tak moc nakupovat přes internet, navíc za fixní ceny. Pro většinu z nich jde totiž po koupi domu či bytu o druhý největší výdaj v životě, pročež potřebují pocit dobrého obchodu, který přichází jak s osobní péčí, tak s řádnou slevou. Automobilka navíc koncovými slevami o nic nepřichází, o onu slevu si dealeři snižují svou vlastní provizi. Je to tedy ve výsledku jen hamižnost - automobilky chtějí dostat víc z toho co teoreticky dostat mohou, ne nepřicházet o peníze, o které by se dnes musely dělit.
Za dané situace navíc pochopitelně klesá ochota dealerů investovat do modernizace showroomů, což pozici automobilek, které zastupují, dál komplikuje. Ve výsledku se tak dealeři značek jako Ford bojí toho, že jim tlak výrobce ignorující představy kupců zdevastuje jejich byznys. V případě značek z opačného konce žebříčku naopak panují pozitivní očekávání a ochota investovat.
I toto jsou dopady pokusů ohnout trh ve prospěch něčeho, co si zákazníci nepřejí. Jen to pro jednou nejsou ty, které by byly na první pohled viditelné, na povrchy vyplynuly až s jistým časovým odstupem.



Modrý ovál se těší nejmenší důvěře dealerů, to není zrovna základ pro plodnou spolupráci. A problémy tu jen začínají. Grafika: Kerrigan Advisors, tiskové materiály
Zdroj: Kerrigan Advisors
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nástupce Rey u Yamahy: Kostky jsou vrženy včera 14:45
- Superpole získal Mattia Casadei, 19. Vostatek včera 14:30
- V Motegi na čele Bezzecchi včera 12:18
- Salač musí do opravného Q1 včera 11:42
- Ducati Panigale V4 R 2026: poprvé s technikou z MotoGP včera 11:40
Nejnovější články
Šéf Mercedesu-AMG skončil po dlouhé sérii fiasek a hloupých vyjádření. Automobilka tají, kdo ho nahradí
před hodinouVW musel zasáhnout v reakci na nezájem o své elektrické modely, z nastalé situace viní všechny, jen ne sám sebe
včeraNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro borce, nebo jde o vrak?
včeraNová spalovací verze Fiatu 500 dokázala zdánlivě nemožné. Je současně nejrychlejší i nejpomalejší v nabídce celého motoru
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.26. 23:17 - abgx1
- IT poradna 09.26. 20:16 - Brus
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.26. 16:23 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 15:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB