Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec

Říká si směle Bohyně a byť u většiny aut by šlo o příliš sebevědomé označení, tady je to designově i technicky v souladu s realitou. Vrátit život podobnému autu je ale o to těžší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec

14.9.2020 | Petr Miler

Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec

/

Foto: Sang Won Lee, Sang Design

Říká si směle Bohyně a byť u většiny aut by šlo o příliš sebevědomé označení, tady je to designově i technicky v souladu s realitou. Vrátit život podobnému autu je ale o to těžší.

Citroën DS je legenda, vedle níž bledne závistí naprostá většina ostatních aut. Když francouzská značka tohle auto vytáhla v roce 1955 na světlo boží, lidé si mysleli, že jde o koncept, jenže on to byl sériový model. Design Flaminia Bertoniho vypadal jako z jiné planety a vůz pod tehdy velmi novátorskými linkami skrýval podobně pokrokovou techniku.

Hydropneumatické pérování, posilovač řízení nebo samonatáčecí světla budiž jen ochutnávkou z toho, čím tento stroj v polovině 50. let zkoušel zaujmout. Stal se automobilovou ikonou své doby, oblíbenou volbou filmových režisérů i prodejně velmi úspěšným vozem - během jeho výrobního cyklu si získal přízeň téměř 1,5 milionu zákazníků. Zkrátka Déesse neboli Bohyně, jak se patří.

Tohle je ale dávná historie, která se současností nemá moc společného. Citroën sice dnes nějaká DS vyrábí a prodává, jsou ale jen odvarem z toho, čím byl původní typ - designové i technické výjimečnosti originálu nesahají ani po kotníky. Nakonec by bylo z podstaty velmi troufalé pokoušet se na tuto legendu jakkoli přímo navázat, nezávislý designér Sang Won Lee se ale přesně o to pokusil. A podle nás docela uspěl.

Názor vám nebudeme vnucovat, udělejte si vlastní, ostatně podobná reinkarnace legendárního automobilu bude vždy rozdělující záležitost. My ale máme pocit, že auto je vizuálně tím správným spojením klasiky a moderny, které na jednu stranu jasně dává najevo, že na něčem staví a současně se nesnaží být za každou cenu stejné.

Krom designu toho maestro Sang moc nepřidává, dá se ale předpokládat, že kdyby takové auto vzniklo, dostane elektrický pohon (nakonec už jméno Citroën DS E Pallas leccos naznačuje). Současný rozmach elektromobilů mu nakonec dává aspoň teoretickou naději na existenci, neboť elektropohon dává designérům více volnosti a škálovatelné elektrické platformy pak dovolují postavit relativně levně na stejných základech prakticky cokoli, jakkoli technicky by si takové auto ve výsledku vyskakovat moc nemohlo.

Uvidíme, jestli tato idea zaujme někoho ve Francii. Mohla by - vrátit skutečné DS na scénu by bylo odvážné, ale třeba Mini to zvládlo se ctí, tak proč by něco podobného nemohlo vyjít Citroënu?


Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 1 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 01Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 2 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 02Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 3 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 03Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 4 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 04Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 5 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 05Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 6 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 06Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 7 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 07Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 8 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 08Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 9 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 09Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 10 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 10Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 11 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 11Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 12 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 12Designér se pokusil vrátit život jedné z největších automobilových ikon vůbec - 13 - Citroen DS E Pallas navrat 2020 13
Nezávislý pokus o oživení legendárního Citroënu DS podle nás nedopadl špatně, ale... posuďte sami. Foto: Sang Won Lee, Sang Design

Zdroj: Sang Design

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.