Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta
16.10.2020 | Petr Miler
Bylo to sympatické malé auto, které motorizovalo i značnou část Čechů a Slováků, akorát u nás se stalo hitem dávno poté, co bylo technicky na špici. Nová iterace Fiatu 126 by to mohla dohnat.
Když se řekne legenda silnic východního bloku, co se vám vybaví? Pochopitelně staré škodovky s motorem vzadu, jistě žigulíky, Trabanty, Wartburgy, některým možná i Volhy nebo někdejší Dacie. Zapomínat bychom ale neměli ani na jedno auto, které se svého času též postaralo o motorizaci milionů lidí žijících za železnou oponou, Čechoslováky nevyjímaje - Fiat 126p.
Polská verze nástupce Fiatu 500, který se představil v roce 1972, vstoupila do prodeje jen rok později a svého času byla moderním malým vozem, schopným navzdory drobným vnějším rozměrům odvézt i mladší rodinu. Jenže zatímco italský originál byl v roce 1980 vyřazen z prodejního programu a nahrazen novějším nástupcem, polská varianta zůstala ve výrobě až do roku 2000, skutečně o 20 let déle. A navzdory dílčím inovacím byla už o mnoho let dříve zoufale zastaralým zbožím, které na automobilovou mapu světa nevrátily ani její dílčí vylepšení.
I tak se Fiatu 126p prodaly přes 3 miliony kusů a pokud jste zažili komunistickou éru Československa na vlastní kůži, tohle auto jste nevyhnutelně museli pravidelně vídat a možná v něm i jezdit. A pokud ne, ale přesto si získalo vaše sympatie, můžete se nyní modlit, aby do prodeje doputoval jeho moderní nástupce.
O jeho ztvárnění se postarali designéři z italského studia MA-DE, kteří si dali za cíl vrátit život právě tomuto Fiatu. Pokusili se tak zachovat jeho designový svéráz, ale přidat mu moderní šmrnc a aktuální technické pojetí. Auto tedy počítá s elektrickým pohonem, je o něco větší než originál, jinak siale zachovává svůj sympatický krabicoidní vzhled s řadou současných vizuálních prvků - od řešení světel až třeba po velikost kol.
Autoři studie ve své tiskové zprávě k projektu nezmiňují detaily o technice krom zmíněného elektrického pohonu, nepokusili se ztvárnit interiér a neříkají, co jejich nápad čeká. Zřejmě tedy doufají, že by se jej Fiat mohl chytit a vedle moderní, elektrické interpretace modelu 500, postavit totéž v případě stodvacetšestky. Popravdě, nezlobili bychom se, auto je to zajímavé. A to předpokládáme, že v Polsku by byly naděje takového auta okouzlit ještě mnohem větší.








Zdroj: MA-DE Studio
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Další firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
včeraAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB