Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dieselové motory jsou u konce s dechem, říká expert, už je ani nemá kdo kupovat
8.4.2021 | Petr Prokopec
Některé automobilky stále větší dieselům slušnou budoucnost, minimálně při pohledu na vývoj prodejů v Německu to tak ale nevypadá. A lépe už prý nebude.
Pokud se podíváme na na data dokumentující evropské prodeje nových aut, nelze si nevšimnout postupného úpadku dieselových motorů. Za uplynulý rok jejich tržní podíl klesl na 27 procent všech nově prodaných aut, přičemž o rok dříve to bylo 31 procent a v roce 2011 dokonce 58 procent. V současnosti je tak o naftové motory nejmenší zájem za několik posledních dekád a podle německého experta Ferdinanda Düdenhoffera, šéfa centra CAR, to znamená jediné: Jejich konec.
Důvodů je více, hlavním hybatelem jsou ale pochopitelně nastavené tržní regulace. Ty dřívějším dieselům nejenže nekomplikovaly život, dokonce jim fandily. Nyní je situace přesně opačná a pokud politikům neodporují ani největší hráči na trhu, snahy menších automobilek na nastaveném trendu něco mění.
Düdenhoffer tím ukazuje hlavně na Volkswagen, který se do elektrické mobility tak trochu zbláznil. Klíčovým hráčem na trhu je tak nastaven kurz, který bude nebo později následovat každý, zvláště když jej nepřímo nařizuje Evropská unie. A nehoruje za něj jen ta, elektrifikaci podporují i mnohé státy, nevyjímaje Německo, které přišlo s dotacemi ve výši až 9 000 Eur (cca 232 tisíc Kč). Vozy s elektrickým pohonem jsou tak často jen o málo dražší než jejich protějšky se spalovacím ústrojím, jenž naopak podražily kvůli anti-emisním opatřením, investicím do elektromobility i zatížením skrze nové daně.
Düdenhoffer ale vidí jako nakonec jako rozhodující moment jinou věc - postoj firem. Ty se spíše z obav o svou image než kvůli snaze o co nejvýhodnější provoz svých autoparků začaly přeorientovávat z efektivního řešení (tedy dieselu) spíše na efektní (tedy plug-in hybridy a hybridy). „Na počátku roku 2015 tvořily 77 procent firemních prodejů diesely, v polovině roku 2020 to bylo již jen 45 procent, dnes už je to méně než 40,“ říká Düdenhoffer.
Pokud veškeré tyto důvody sečteme, nelze se vlastně ani divit, že „v březnu byl podíl dieselů na německých registracích nejnižší v tomto tisíciletí“. Konkrétně šlo jen o 22,1 % na celkových prodejích podle Düdenhoffera se máme připravit na ještě nižší čísla. Pokud dieselům ukazují záda i firmy, není už nikdo, kdo by je mohl zachránit a není to nutně jen rozmar. Podle jeho dat v praxi nové firemní diesely emitují 174,4 g CO2 na 100 km, zatímco benziny jen 152,8 gramu. Není to samozřejmě tím, že by diesel nebyl efektivnější, podporuje ale firemní nákupy větších, těžších a výkonnějších aut.
Dle Düdenhoffera zkrátka není nic, co by nastalý trend mohlo zvrátit. Pár nafťáků prohlubuje také nová emisní daň, která v Německu od nového roku zdražila benzin a motorovou naftu. A pokud Velká Británie splní svou hrozbu a v roce 2030 diesely zakáže zcela, bude to další hřebíček do rakve. Konec těchto či jiných spalovacích motorů tak rozhodně nebude okamžitý, nic jiného než tichý a postupný odchod ale nemáme čekat.
Vývoj podílu různých typů pohonu na prodejích nových aut v Německu

Podíl dieselů v Německu na celkových prodejích povážlivě klesl a lépe už být nemá. Podle šéfa centra pro automobilový výzkum Ferdinanda Düdenhoffera je konce éry dieselových motorů nevyhnutelný. Grafika: ADAC/Autoforum.cz, Zdroj dat: KBA
Zdroj:CAR
Bleskovky
- Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
včera - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021 - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
13.4.2021 - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
11.4.2021
Nejdiskutovanější články
- Ford oznámil 30 000 svých zaměstnanců, že už nemusí chodit do práce
18.3.2021 (47) - Šéf automobilky bez okolků řekl, co může mít za následek britský zákaz aut na benzin a naftu
20.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1) - Šéf Audi říká, že vývoj elektromobilů zamíří opačným směrem, než si většina lidí myslí
16.2.2021 (1) - Popularita Ferrari mezi obyčejnými lidmi se dramaticky propadá, firma udělala spoustu chyb
4.3.2021 (1) - Nejprodávanější čínské SUV už se vyrábí v Evropě, za 450 tisíc nabízí, co Škoda za milion
4.3.2021 (1) - Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy
21.3.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 16:50 - PepaSFI
- Onboard videa 16:16 - řidičBOB
- Politický koutek 15:48 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:45 - M.Z.
- Americké vozy a vše kolem nich 12:18 - 970ka
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 09:58 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 09:31 - řidičBOB
- Combi 4x4 do 300tis kč 09:04 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 20:24 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 18:51 - pavproch