Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dieselové osmiválce v EU skončily, během dvou dnů podepsali ortel posledním dvěma
16.7.2020 | Petr Prokopec
Bylo jasné, že to přijde, situace ale nakonec vzala překvapivě rychlý spád. Jestliže dosud existovala alespoň naděje po konci dvou modelů Audi s motorem V8 TDI už definitivně zmírá.
Letošní rok je evidentně posledním, kdy v Evropě byly k mání nová auta s osmiválcovými turbodiesely. I dosud je nabízelo jen malé množství výrobců, navíc Audi, Bentley, Porsche a Volkswagen patřily do jednoho koncernu. Mimo něj tu pak vlastně byly jen Jaguar a Land Rover, neboť Toyota se svou jednotkou starý kontinent opustila již před časem. Včera ovšem bylo oznámeno, že Britové mají pro svůj 4,4litrový motor SDV8 náhradu, a to v podobě šestiválcového mild hybridu. Koncern VW tak ve své nabídce osaměl, ovšem zjevně ne nadlouho.
Už z dřívějška tedy máme zprávy o tom, že modely Audi SQ7 TDI, SQ8 TDI a VW Touareg V8 TDI nelze zadat do výroby jako nové, mohli jsme ale ještě doufat, že se tato situace změní. Už víme, že nezmění - dle aktuální tiskové zprávy Audi právě modely SQ7 a SQ8 roku přepřahají z osmiválcového turbodieselu na benzinový čtyřlitr V8 TFSI. Zákazníci přitom od této jednotky mohou očekávat 507 koní výkonu a 770 Nm točivého momentu, což povede ke sprintu z klidu na stovku za 4,1 sekundy. Pružné zrychlení z 80 na 120 km/h se pak odehraje za 3,8 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost zůstává omezena na obligátních německých 250 km/h. Průměrná spotřeba se pak má pohybovat mezi 12 a 12,1 litry na 100 km.
Právě žíznivost a na ni navázané emise CO2 jsou důvodem, proč je daná rošáda obtížně nepochopitelná - dosud Audi dělalo spíše opak a například model S4 a S6 vybavilo místo šestiválcových benzinů obdobnými diesely. Výrobci navíc i kvůli pandemii koronaviru volají po odsunu přísnějších limitů. K tomu se ovšem Evropská unie nemá, z Bruselu pro změnu naopak zaznívají hlasy o dalším utahování opasků. S těmi změna u čtyř kruhů příliš dohromady nejde - Němci takto vyřadilo ze hry jednotku s 205 gramy CO2 a na její místo nasadily motor s až 278 gramy CO2.
Je ale třeba si uvědomit širší souvislosti. Problém tu nejspíše bude v emisích „skutečných škodlivin”, které je u dieselů stále těžší dostat do latě s novými emisními normami a Němci si zřejmě spočítali, že už se jim to nevyplatí. V8 TDI navíc už dříve skončil v Bentley Bentayga a Porsche Panamera, nové SUV Cayenne už ho ani nedostalo. Posledními mušketýry tedy byla zmíněná Audi a Volkswagen Touareg V8 TDI.
Co bude s ním, nevíme, pravděpodobně pouze zmizí z nabídky. U Audi měl koncern rozhodování snazší, neboť modely SQ7 a SQ8 se již s benzinovým osmiválcem vyrábí a prodávají, ovšem dosud jen mimo Evropu. Nyní je tedy globální nabídka sjednocená, pročež se Evropa sice dočká vyšší spotřeby, ovšem zároveň došlo na zlepšení jízdní dynamiky. Dieselové verze totiž potřebovaly na sprint na stovku o sedm desetin sekundy více.
My už jen dodáme, že SQ7 je nově k mání od 93 287 Eur (cca 2,49 milionu Kč), zatímco za SQ8 dáte minimálně 101 085 Eur (2,7 milionu Kč). Kromě benzinového motoru můžete již ve standardu počítat s adaptivním podvozkem, řízením všech čtyř kol, aktivními stabilizátory nebo 20palcovými, respektive 21palcovými litými koly, jenž lze za příplatek nahradit u SQ7 dvaadvacítkami či u SQ8 ráfky ještě o palec většími.











Audi SQ7 bude je nyní i v Evropě k mání pouze s benzinovým osmiválcem. Foto: Audi















Stejné změny stihly také model SQ8. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
