Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dnešní čipová krize je jen odvarem toho, co přijde kvůli baterkám, varuje šéf automobilky
28.4.2022 | Petr Prokopec
Tvrdit to kdokoli jiný, můžete si pomyslet cosi o neopodstatněné snaze diskreditovat elektrická auta, ale to je zde vyloučené. Elektromobily jsou jeho byznys, jeho zdroj obživy, marně strašit nemá důvod.
Dnes je už docela těžké vzpomenout na dobu, kdy různá média pravidelně neinformovala jen o koronaviru či o Ukrajině. S osvěžením paměti nám naštěstí může pomoci internet. Snadno si tedy můžeme dohledat třeba 28. leden roku 2020, kdy tehdejší ministr zdravotnictví Adam Vojtěch prohlašoval, že Česká republika má dostatek ochranných prostředků. O jeden a půl měsíce později pak jeho stranický šéf Andrej Babiš stále sveřepě tvrdil, že všichni zdravotníci mají respirátory. A pokud tomu tak není, že jim je on sám rozveze.
Jak to nakonec dopadlo, víme všichni. Po příchodu první koronavirové vlny se ukázalo, že v oněch skladech není prakticky nic. A nebýt obyčejných lidí, kteří zasedli k šicím strojům i ve chvílích, kdy vláda zavírala galanterie, neměli by zdravotníci ani tu látkovou roušku, natož aby vůbec mohli pomýšlet na respirátor. Zas a znovu se tak ukázalo, že pokud politici tvrdí, kterak jsou na něco připraveni, pak by občané měli udělat vše proto, aby se připravili hlavně sami. Jinak totiž mohou snadno splakat nad výdělkem.
Nejde přitom pouze o Česko a koronavirovou éru, podobně tomu začíná být prakticky se vším, zač se politici začnou rvát. Výjimkou není ani elektromobilita, která nás má dle zákonodárců spasit. Už to je nesmysl - jednak sama o sobě zjevně neřeší vůbec nic a i kdyby tomu bylo jinak, žádná rychlá spása z toho zaručeně nebude. Politici koketují s myšlenkou započít masový přesun k elektromobilitě někdy v roce 2035, kdy by byl zakázán prodej spalovacích aut. Nebude však zakázán jejich provoz, na silnicích jich tak většina zůstane ještě dekádu dvě.
Je přitom otázkou, zda na nějaké zákazy dojde, stěží se do nich někdo bude pouštět ve chvíli, kdy mají elektrická auta na prodejích okrajový podíl. Kupříkladu ve Spojených státech se loni přes všechny dotace bateriová auta na celkových registracích podílela jen ze 3 procent, v případě plug-in hybridů pak šlo o 5 procent. Obojí přitom byly rekordní hodnoty.
V takové Evropě nebo Číně jde sice o vyšší podíly (v EU asi 10 %, ovšem třeba u nás jde o 1,28 %), stále je však patrné, že elektromobily hrají spíše druhé až třetí housle. A do popředí je vytahují pouze dotace nebo politické znevýhodnění spalovacích aut. Tyto kroky deformující trh mají ale stále tragičtější dopady. Výrobcům totiž začínají scházet vzácné kovy, jejichž cena i v důsledku konfliktu na Ukrajině míří rychle nahoru. Nelze navíc předpokládat, že po skončení konfliktu dojde na zlevnění, neboť palladia, niklu či lithia bude třeba stále více.
R.J. Scaringe, šéf automobilky Rivian, tak naznačuje, že „stávající čipová krize je jen pouhý čajíček ve srovnání s tím, co nás v příštích dvou dekádách čeká v případě krize bateriové“. Výrobcům totiž bude scházet kde co. Jen poptávka po lithium-iontových akumulátorech od roku 2015 vzrostla každoročně o 37 procent. A letos má dokonce narůst o 50 procent. Přitom těžba nebyla dostačující již loni. „Momentálně tak 90 až 95 procent veškerých dodavatelských řetězců prakticky neexistuje,“ uvádí k tématu Scaringe.
Nejde přitom o člověka, který rozmachu elektrických aut bránil, Rivian nic jiného nevyrábí. Jeho slova tak nelze brát na lehkou váhu, jakkoli nepředpokládáme, že by si z nich politici dělali těžkou hlavu. Vždyť koneckonců lithia máme přece dost i u nás, a to pod Krušnými horami. Málokdo ze zákonodárců si přitom stejně jako Scaringe řekne, že „odpálit horu kvůli lithiu je špatné“.
I v nadcházejících dekádách tedy můžeme počítat s řadou slibů, které budou stěží naplněny. Odtržení politiků od reality je ohromné a dokud sami nenarazí na negativní dopady svých smělých plánů ignorujících technické i ekonomické zákonitosti, budou zkrátka odmítat si připustit, že oheň, který popálil všechny ostatní, popálí i je.
Šéf automobilky Rivian by měl být jedním z těch, kdo slibují úžasnou elektrickou budoucnost. Místo toho ale paradoxně upozorňuje na obrovské problémy, které přinese masový přechod k bateriovým vozům, jenž začnou dojíždět na nedostatek vzácných kovů. Co k tomu dodat? Foto: Rivian
Zdroj: WSJ
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.