Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny

Drzost, nebo zdravé sebevědomí? Posuďte sami, Číňané na každý pád míří stále výš a už se neostýchají vydat se na západ s auty, které leckdo může označit i za prostou kopii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny

14.7.2021 | Petr Prokopec

Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny

/

Foto: Changan

Drzost, nebo zdravé sebevědomí? Posuďte sami, Číňané na každý pád míří stále výš a už se neostýchají vydat se na západ s auty, které leckdo může označit i za prostou kopii.

Changan je už několik let jednou z nejúspěšnějších čínských automobilek, a to zdaleka ne jen na domácím trhu. Letos v dubnu ale nastal v její popularitě zlom, neboť se v Číně stala úplně nejžádanější značkou domácí provenience, kterou zůstala i v květnu. Pomyslných jazýčků na vahách by se našlo více, dost dobře tak lze ale pohlížet na novou modelovou řadu UNI. Pod tímto názvem Číňané nabízí vozy, které jsou vyvedené v novém designovém směru a sází na větší konektivitu i efektivnější motory.

První vlaštovkou se loni v létě stalo menší SUV UNI-T, které s délkou 4 515 milimetrů bylo i jistou konkurencí pro již existující modely Changan CS55/CS55 Plus. Oproti nim je ale o chlup delší a především nižší. Tedy jinými slovy, důraz byl při vývoji kladen hlavně na styl, nikoliv až tak na praktičnost. Jakkoliv ta i díky rozvoru 2 710 mm zůstává na výši. Uvnitř pak UNI-T mohlo zaujmout nejen digitálními displeji, ale i neobvyklým joystickem. S jedna-pětkou pod kapotou pak pracuje s výkonem 177 koní.

Na sklonku roku ale přibyl druhý do party, který je pro nás přece jen zajímavější. Jde o model UNI-K, který je 4 865 mm dlouhý, 1 948 mm široký a 1 700 mm vysoký. Není to tedy žádný prcek, což potvrzuje i rozvor 2 890 mm, nejvíce na něm ale zaujme vzhled. Ten snad až příliš okatě připomíná Porsche Cayenne Coupe a třebaže v řadě detailů se liší, celkový dojem je prostě velmi podobný. Německý zástupce ostatně není daleko ani s rozměry, byť je oproti čínské konkurenci o něco delší, širší i nižší. A jako ona disponuje propojenými zadními lampami, byť na stylové třetí brzdové světlo UNI-K ve spoileru musí zapomenout.

Kde Čína hraje ve srovnání s Porsche druhé housle, je motorový prostor. Na zmiňovanou jedna-pětku sice podruhé nedošlo, ovšem ani dvoulitr není zrovna velkoobjemovou jednotkou. Produkuje ovšem přijatelných 233 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, který osmistupňová automatická převodovka Aisin primárně přenáší na přední kola. Za příplatek si nicméně zákazníci budou moci dopřát také pohon všech, standardně nejméně 21palcových kol.

Přesunout se můžeme do kabiny, kde oproti prvotině UNI-T udělali Číňané ještě větší pokrok. Kromě digitálního přístrojového štítu přišla širokoúhlá obrazovka multimediálního systému, která byla úmyslně nakloněna v úhlu 13 stupňů. Zredukována tak byla vzdálenost, jakou musí oči urazit mezi displejem a vozovkou, což má zvyšovat bezpečnost jejího používání. Kromě toho dostala i chemicky zpevněné sklo Gorilla Glass, které zostřuje obraz a eliminuje zanechané otisky prstů. I to má pomáhat bezpečnosti.

Do prodeje novinka zamířila na přelomu roku a bůhvíjaký rozjezd neměla - lednových 104 prodaných aut bylo v celkové bilanci Changanu plivnutím do rybníka. Prodeje rádoby-Cayenne se ale rychle posunuly do tisícových mezí a v dubnu už vůz oslovil 6 608 kupců, v dubnu pak 5 093 lidí. To je na tak velké SUV opravdu hodně a celá nová řada UNI se na zvýšení odbytu Changanu podílí skoro o 20 procent. Vzhledem k tomu, že Changan překonává druhé Geely o pár jednotek tisíc aut prodaných za měsíc, je to poměrně razantní vzpruha.

Při cenách UNI-K se ale nelze divit, že je o něj zájem. Základní provedení vozu Excellence s dvoulitrem, pohonem předních kol a velmi bohatou výbavou, ve které nechybí ani elektrická sedadla, stojí jen 153 900 yuanů, tedy asi 517 tisíc Kč. To je hodně málo na tak velký, silný a vybavený vůz. A ani absolutní vrchol není drahý - verze Noble s pohonem 4x4 a vší probíranou výbavou včetně např. ventilovaných sedadel stojí 184 900 yuanů, tedy asi 621 tisíc Kč. O něčem takovém nelze v Evropě za podobné peníze ani uvažovat.

Changan se i proto rozhodl s novinkou zamířit na západ a slibuje, že UNI-K se v Evropě objeví v prodeji už v druhé polovině letošního roku. S ohledem na rychlost uvedení je jasné, že půjde nejprve o Rusko a přilehlé země, do států EU už to ale bude jen kousek. Zda byste si „čínské Porsche Cayenne” za cenu Škody Karoq koupili, zvažte sami, v automobilově poněkud předražené Evropě bude ale každá novinka nutící zavedené automobilky ke zlevnění vítaná.


Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 1 - Changan Uni-K prodej uspech 01Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 2 - Changan Uni-K prodej uspech 02Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 3 - Changan Uni-K prodej uspech 03Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 4 - Changan Uni-K prodej uspech 04Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 5 - Changan Uni-K prodej uspech 05Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 6 - Changan Uni-K prodej uspech 06Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 7 - Changan Uni-K prodej uspech 07Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 8 - Changan Uni-K prodej uspech 08Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 9 - Changan Uni-K prodej uspech 09Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 10 - Changan Uni-K prodej uspech 10Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 11 - Changan Uni-K prodej uspech 11Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 12 - Changan Uni-K prodej uspech 12Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 13 - Changan Uni-K prodej uspech 13Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 14 - Changan Uni-K prodej uspech 14Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 15 - Changan Uni-K prodej uspech 15Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 16 - Changan Uni-K prodej uspech 16Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 17 - Changan Uni-K prodej uspech 17Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 18 - Changan Uni-K prodej uspech 18Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 19 - Changan Uni-K prodej uspech 19Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 20 - Changan Uni-K prodej uspech 20Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 21 - Changan Uni-K prodej uspech 21Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 22 - Changan Uni-K prodej uspech 22Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 23 - Changan Uni-K prodej uspech 23Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 24 - Changan Uni-K prodej uspech 24Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 25 - Changan Uni-K prodej uspech 25Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 26 - Changan Uni-K prodej uspech 26Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 27 - Changan Uni-K prodej uspech 27Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 28 - Changan Uni-K prodej uspech 28Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 29 - Changan Uni-K prodej uspech 29Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 30 - Changan Uni-K prodej uspech 30Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 31 - Changan Uni-K prodej uspech 31Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 32 - Changan Uni-K prodej uspech 32Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 33 - Changan Uni-K prodej uspech 33Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 34 - Changan Uni-K prodej uspech 34Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 35 - Changan Uni-K prodej uspech 35Do Evropy míří čínské auto, které se vzhlédlo v Porsche, stojí ale zlomek jeho ceny - 36 - Changan Uni-K prodej uspech 36
Changan UNI-K značně připomíná Porsche Cayenne Coupe, oproti němu je však za hubičku. U čínských zákazníků boduje, a tak to zkusí i jinde. Foto: Changan

Zdroje: Changan, CAAM

Petr Prokopec