Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Downsizing ad absurdum: 1,4 TSI je top čtyřválcem pro VW Passat, 1,8 TSI končí
12.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Volkswagen se nenápadně zbavuje přeplňované osmnáctistovky. Pro Passat se nejobjemnějším benzinovým motorem v podstatě stává jedna-čtyřka.
Rozhodnutí Fordu montovat pod přední kapotu nové generace Mondea litrový tříválec jen tak něco nepřekoná, v důsledné aplikaci downsizingu však bude modrému oválu zdatně konkurovat německý koncern Volkswagen. Ten ve vší tichosti pomalu odstraňuje z Passatu a modelu CC motor 1,8 TSI, takže největším zážehovým čtyřválcem se asi už brzy stane přeplňovaná čtrnáctistovka.
Na vrcholu typové řady Passat, Passat Variant a CC zatím zůstává atmosférický šestiválec ve verzi 3,6 FSI 4Motion s výkonem 300 koní a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ten je ale dozajista velmi okrajovou volbou. Německé, ale třeba také španělské ceníky však signalizují, že ze seznamu motorizací se postupně vytrácí motor 1,8 TSI s výkonem 160 koní a maximálním točivým momentem 250 newtonmetrů. Tato pohonná jednotka je pro tuto chvíli k mání už jen v crossoveru Passat Alltrack. Ani na českém webu VW už jej v přehledu technických parametrů nenajdete.
Poněkud zvláštní je způsob náhrady osmnáctistovky. V základním Passatu a Passatu Variant to vypadá na nenápadný návrat motoru Twincharger kombinujícího přímé vstřikování a přeplňování kombinací kompresor-turbodmychadlo. Výkon čtyřválce o objemu 1 390 cm3 činí 160 koní při 5 500 ot./min. a točivý moment 240 Nm v rozmezí od 1 500 do 4 500 otáček.
Výrobce uvádí čas akcelerace na stovku 8,5 sekundy, nejvyšší rychlost 220 km/h a průměrnou spotřebu 6,5 l/100 km ve spojení se šestistupňovým manuálem a 6,1 l se sedmistupňovým DSG (maximálka a doba zrychlení se shodují). Pro výběhový motor Němci uváděli stejnou dynamiku, avšak průměrnou spotřebu s manuální převodovkou 6,9 litru. Přestože srovnání na papíře zjevně vychází ve prospěch menšího motoru, praxe ukazuje, že realita bývá mnohem méně růžová, než by si výrobci i majitelé aut přáli, takže až reálný provoz ukáže o kolik a jestli vůbec spotřeba Passatu s motorem Twincharger poklesne.
Naopak Volkswagen CC, který již nepoužívá označení Passat, ale pouze jeho techniku, zůstává podle tabulek věrný motoru o stejném objemu 1,4 l, ale osazeném pouze turbodmychadlem. Čtyřválec má stejných 160 koní při 5 500 ot./min. a identických 240 Nm, které však neprodukuje v tak širokém spektru otáček, ale vrchol přichází při 2 000 ot./min. Volkswagen pro CC 1,4 TSI udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a nejvyšší rychlost 222 km/h. Průměrná spotřeba při oficiálním měření vychází na 6,6 litru, o půl litru méně než srovnatelný 1,8 TSI.
Na rozdíl od modelů CC a Alltrack nezůstal Passatu a Passatu Variant ani dvoulitr s výkonem 210 koní, takže potenciální klientela hledající větší zážehový motor nic většího se čtyřmi válci než 1,4 TSI už nedostane. Může ještě přesedlat na 3,6 FSI, v současném globálním honu na emise CO2 ale šestiválec nemůže mít dlouhého trvání.









Passat a model CC se na některých trzích osmnáctistovky již zbavil, prozatím zůstává jen v crossoveru Alltrack
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
před hodinouIronie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
včeraMechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint vyhrál Bezzecchi, 7. M. Marquez včera 10:12
- PP získal Moreira, 18. Salač včera 10:09
- "Malý" Fernandez získal PP, 9. Rueda včera 10:06
- MotoGP-Quali Lombok: Aprilia v hlavní roli – Marquez 9. včera 10:00
- Test Honda Forza 750: sportovní maxiskútr 3.10.2025
Nejnovější články
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
před 21 minutamiZlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
před hodinouSympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
včeraDnes nadpozemský Koenigsegg zvažuje nabídnout také dostupný model, motor pro něj má už hotový
včeraNěmecký gigant propustí 7 600 lidí z „elektrické divize”. Už teď ví, že je nebude potřebovat ani za 5 let
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva