Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost

Ford uvolnil nové informace k příští generaci Mondea. Kromě jiného se pod jeho kapotou objeví také litrový tříválec Ecoboost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost

6.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ford uvolnil nové informace k příští generaci Mondea. Kromě jiného se pod jeho kapotou objeví také litrový tříválec Ecoboost.

Pokud bychom sestavovali reprezentativní flotilu automobilů nejvíce postižených politickým stihomamem vůči oxidu uhličitému, unisono by se stalo jejím vlajkonošem, předsedou i tajemníkem nové Mondeo. Automobilka Ford právě oznámila, že nechá v jeho motorovém prostoru zabloudit „Motor roku 2012“ - 1,0 Ecoboost s výkonem 125 koní a točivým momentem 170 (při overboostu 200) newtonmetrů.

Což o to, jízdní vlastnosti stroje s délkou bezmála 5 metrů a rozvorem skoro 2,9 metru by mohly být s přídí lehkou jako pírko a zcela novou víceprvkovou zadní nápravou připomínající zavěšení BMW nebo Audi - řekněme - velmi slibné. Jenže s pohonnou jednotkou stavěnou tak, aby svou maximální efektivitu předvedla v úzkém pásmu normy měření a pak se děj co děj, to bude poněkud složitější.

Ford se pochopitelně netají snahou postavit absolutně nejúspornější benzínový automobil v segmentu schopný konkurovat dieselům, což se mu ve všech srovnávacích tabulkách jistě podaří. Bezpochyby ale bude zajímavé pozorovat, jak Mondeo dostojí svým od pohledu poněkud potěmkinovským slibům na silnici. Věříte, že se mu podaří emitovat „méně než 130 g CO2 na kilometr“, což je ekvivalent přibližně 5,4 l/100 km?

Vůz vyvíjený pod kódovým označením CD391 přešel v zájmu úspory paliva z hydraulického na elektrický posilovač řízení. Ford je ovšem skálopevně přesvědčen, že se tak stalo bez ztráty kytičky image řidičského vozu a Mondeo pořád zůstane tím vyváženým, precizním a ostrým vozem jak jsme jej znali. „Jsme si jisti, že nezklame,“ prohlašuje modrý ovál. Snad se nebude zlobit, když si dovolíme s vlastním soudem počkat, naše zkušenosti s některými verzemi Focusu k tomu vybízí.

Nové Mondeo pochopitelně přijde i s jinými motorizacemi než jen zážehovým tříválcem, downsizing je ale patrný napříč celým portfoliem agregátů. Kolegové z Británie tvrdí, že se pod přední kapotou objeví dieselové čtyřválce 1,6 a 2,0 TDCi (s odhadovanými výkony od 115 do 200 koní), nebyli bychom ale překvapeni, kdyby mezi přední kola zamířil také novější 1,5 TDCi jako základní naftová verze.

Zážehové motory budou dále zastupovat přeplňované šestnáctistovky a dvoulitry Ecoboost, přičemž vrcholní model by měl mít opět 240 koní. Autocar nicméně zmiňuje také novou patnáctistovku Ecoboost, která by měla nahradit variantu 1,6. V roce 2014 nebo 2015 se počítá s nasazením hybridního Mondea s přídomkem Energi. Poháněné bude atmosférickým dvoulitrem pracujícím v Atkinsonově cyklu ve spolupráci s elektromotorem a balíkem lithium-iontových akumulátorů. Celkový výkon soustavy by se měl pohybovat kolem 190 koní.

V motorovém prostoru novinky se objevuje také atmosférický celohliníkový čtyřválec o objemu 2,5 litru, nepřímým vstřikováním a výkonu 172 koní, ten je ovšem vyhrazen pouze pro severoamerickou klientelu a vůz označený štítky Ford Fusion.

Nejrozšířenější převodovkou v Evropě by se měl stát šestistupňový manuál, pro vybrané motory však bude možné objednat také šestistupňovou dvouspojkovou skříň. Tradiční automat vybavený hydrodynamickým měničem dostanete jen ve spojení s 2,5 l, tudíž u nás také nebude.

Další rozdíly mezi americkým Fusionem a evropským Mondeem se jistě nějaké najdou, podvozky obou aut by však měly být podle vyjádření Fordu „velmi blízko“. Drobné odlišnosti vyplývají především z používání celoročních pneumatik ve Spojených státech a převážně letních nebo zimních v Evropě.

Přes program vývoje globálních modelů nazvaný „One Ford“ existují náznaky, že kabina Mondea dostane poněkud kvalitnější materiály. Změny se ovšem nedotýkají ergonomie a tak se vesměs se zájmem očekává, jak bude zdejší klientela reagovat třeba na tlačítka středové konzoly (pod osmipalcovým dotykovým displejem) zalisovaná do jednoho celku s centrálním panelem.

Premiéra vozu se v Paříži neočekává, což je způsobeno také tím, že Ford hodlá uvést Mondeo na trh až někdy v listopadu 2013 a kombík nebude v prodeji dříve než počátkem roku 2014. Do té doby se bude patrně ladit především výroba, což je jedním z důvodů jistého zpoždění. Připustil to i samotný Ford: „Zkrátka jsme se nemohli strefit do požadované kvality tak, abychom produkci rozjeli v polovině příštího roku.“


Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 1 - Ford Mondeo 2013 nove foto 01Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 2 - Ford Mondeo 2013 nove foto 02Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 3 - Ford Mondeo 2013 nove foto 03Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 4 - Ford Mondeo 2013 nove foto 04Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 5 - Ford Mondeo 2013 nove foto 05Ford Mondeo 2013 nemine litrový tříválec EcoBoost - 6 - Ford Mondeo 2013 nove foto 06
Kromě standardních modelů s pohonem přední nápravy by se mělo Mondeo objevit také jako čtyřkolka

Zdroje: Ford, Autocar

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.