Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drahá elektrická Dacia Spring je nejprodávanější auto v Rumunsku, pochopitelně to není samo sebou
20.12.2021 | Petr Prokopec
Zdá se být absurdní, aby v relativně chudém Rumunsku s minimální infrastrukturou bodoval drahý a obtížně použitelný elektromobil, třebaže je od domácí Dacie. Div to ale nakonec není, rumunské zákazníky totiž díky dotacím stojí méně než benzinové Sandero.
Rumunsko rozhodně není zemí, kterou bychom měli zafixovanou jako elektrický ráj. Tamní průměrná měsíční mzda sice nezaostává až tak moc za tou českou, neboť se vyšplhala již na skoro 30 tisíc korun, ovšem v případě dobíjecích stanic lze mluvit o skutečné tragédii. Ke konci loňského roku totiž Rumunsko mělo pouze 317 bodů s dobíjecím výkonem nižším než 22 kW a 176 bodů s výkonem přesahujícím 22 kW. A ačkoliv od té doby jistě došlo ke zlepšení, tamní motoristé musí za dobíjecí stanicí cestovat v průměru více než 200 kilometrů. Teoreticky jim tak kapacita baterií stačí na cestu k nabíječce a zpátky, pokud tedy nemohou dobíjet doma.
Přes to všechno ovšem elektrická Dacia Spring dosáhla v Rumunsku pozoruhodného úspěchu. V listopadu bylo totiž zaregistrováno 1 195 aut, což znamená pozici nejprodávanějšího auta Rumunska a 10,4procentnímu tržnímu podílu. Pokud k tomu připočteme ještě 2 895 prodaných vozů ve Francii a dalších 657 v Německu, znamená to, že během jediného měsíce bylo jen v těchto třech zemích registrováno 4 747 exemplářů. Proč ne, ono rumunské prvenství ale nutně musí zaskočit.
Jakmile si ale posvítíme na tamní dotační systém, situace je hned jasná. Dacia Spring totiž oficiálně stojí 18 100 Eur (cca 457 000 Kč), což s ohledem na dojezd či dynamiku, jaká se nemůže rovnat ani někdejší Škodě 120, je neskutečně vysoká částka. Je tak jasné, že bez vládních pobídek by po tomto voze mnoho psů neštěklo. Nicméně Rumunsko se rozhodlo podporovat elektromobilitu nejvelkoryseji z celé Evropy. Zatímco tak v Německu vám stát přispěje na nákup „pouze“ 9 570 Eur (242 000 Kč), v této zemi můžete počítat s dotací 10 400 Eur (263 000 Kč).
Spring tak zákazníky vychází na 7 700 Eur (194 000 Kč), což je dokonce nižší částka, než jakou zde lidé platí za Sandero (9 050 Eur/228 000 Kč). Danému zájmu se tedy nemůžeme divit, a to i přes onen nedostatek dobíjecích bodů. Vláda přitom hodlá poměrně promptně vyřešit i tento problém, neboť jen společnost Enel X Romania má v příštím roce vybudovat okolo dvou tisíc stanic. S dalšími pak má vyrukovat tamní E.ON, který je rumunskou dvojkou na trhu. Vláda přitom daný rozvoj hodlá podporovat dalšími miliony ze státního rozpočtu.
Konec dobrý, všechno dobré? To ani zdaleka. Snaha o zezelenání zatíná sekeru opravdu hluboko do futer. Dle prognóz má totiž vládní dluh letos dosáhnout výše 49,3 procenta z hrubého domácího produktu, přičemž v roce 2022 naroste na 51,8 % a v roce 2023 na 53,2 %. Podpora elektromobility tak zemi vychází draho, načež nebude překvapivé, když dojde k zopakování německého scénáře. Postupně se totiž začnou zvyšovat daně uvalené na benzin a motorovou naftu, což zdraží provoz prakticky všech lidí mimo Bukurešť.
Je pak nutné dodat, že celá situace nevyznívá dobře ani pro Dacii. Jelikož v důsledku velkorysých dotací rostou registrace elektrického modelu Spring, nepřekvapivě klesá zájem o zbytek portfolia. Jen za říjen se tak Logan propadl o 35,6 %, Sandero o 34,2 % a Duster dokonce o 49,7 %. Právě na těchto vozech přitom automobilka vydělává. Ač jí tedy sice Spring zachránil před bruselskými pokutami, firemní pokladnu praskající ve švech čekat nemůže.
Dacia Spring nezvládá okouzlit ani dojezdem, ani dynamikou a už vůbec ne oficiální cenou. Jakmile je ale ta ponížena o rumunské dotace, rázem stojí méně než benzinové Sandero. Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch