Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily totálně selhaly v nových crash testech, jeden dostal nula hvězd, druhý jednu
8.12.2021 | Petr Prokopec
Elektromobily mohou být bezpečná auta, samozřejmě, to je tak ale automobilky musí chtít vyrobit. V momentě, kdy se tyto vozy stávají hlavně co nejlevnějšími prostředky pro vyhovění normám, jde zjevně i bezpečnost stranou.
Elektromobily jsou dnes světu prezentovány jako symbol pokroku. Tedy jako digitální budoucnost automobilové branže, zatímco vozům se spalovacími motory jsou dávány nálepky analogových dinosaurů, kterým je věštěn osud telefonů od Nokie. Že je realita mnohem složitější, asi po všem řečeném nemusíme říkat, ukazuje se ale i v ohledech, ve kterých by to jeden nečekal.
My si dnes posvítíme na Dacii Spring a Renault Zoe a jejich bezpečnost. První zmíněný vůz je prezentován jako nejlevnější plnohodnotný elektromobil na evropském trhu, byť jde zároveň také o nejdražší model rumunské automobilky. Zaplatit za něj musíte minimálně 454 900 Kč, což opravdu není nízká suma. Zvláště na auto s tragickou dynamikou i ne zrovna ohromující praktičností. Třeba takové Sandero totiž pobere do zavazadelníku daleko více věcí, přestože je k mání o 184 tisíc korun levněji.
Spalovací „dinosaurus” ovšem není pouze levnější, prostornější či dynamičtější, zároveň je také bezpečnější. Když totiž třetí generaci varianty Stepway otestovala organizace Euro NCAP, udělila vozu dvě hvězdy a 70, 72 a 41 procent za ochranu dospělých, dětí a chodců. Elektronické berličky pak získaly 42procentní ohodnocení. To na první pohled není žádná sláva, ovšem s danou cenou to není problém akceptovat - v podstatě žádné jiné auto dnes takto levně nekoupíte. Pokud si pak koupíte Spring, budete jen závidět.
I rumunský elektromobil, který ovšem není ničím jiným než lehce poupraveným čínským Renaultem City K-ZE, má přitom za sebou crash testy. Dosáhl ovšem pouze na jedinou hvězdu, neboť na kontě má 49-, 56-, 39- a 32procentní ohodnocení v jednotlivých výše zmíněných kategoriích. Ani v jedné tedy svého benzinového sourozence nepřekonává, přestože je k mání zásadně dráže. Nelze se tak divit častému použití slůvka „žalostná“ při hodnocení bezpečnosti vozu.
Nejde ale jediné elektrické auto, které v posledním kole testů NCAPu zklamalo. Tím druhým je Renault Zoe, který si z testu neodváží ani tu jednu hvězdu, místo toho tu máme 43 % za ochranu dospělých, 52 % za ochranu dětí, 41 % za ochranu chodců a pouhých 14 % za elektronické berličky. S výjimkou jediné oblasti je tak na tom ještě hůře než Spring, přestože za nejlevnější provedení dáte 845 000 Kč, tedy totéž co za (dnes navíc bezprecedentně drahou) Škodu Kodiaq.
Euro NCAP bez skrupulí říká, že Renault touze po elektrickém portfoliu obětoval bezpečnost a zcela zruinoval odkaz původní Laguny. Značka totiž po léta platila za výrobce jedněch z nejbezpečnějších aut a od roku 2001 nezískala jiná než pětihvězdičková ohodnocení. Odejít v roce 2021 z testu s nulou je tedy tragické a Francouzi i Rumuni si tvrdou kritiku zaslouží. Dacia totiž ještě před pár měsíci deklarovala, kterak navyšuje bezpečnost svých aut. Výsledky modelu Spring jsou však jedny z nejhorších, jaké organizace eviduje.
V případě Renaultu Zoe pak skutečně již nejde o nic jiného než snahu postavit zelenou ideologii nad ochranu posádky. Do roku 2020 byl totiž elektromobil osazen bočním airbagem, jenž chránil jak hrudník, tak hlavu. S faceliftem ovšem přišel menší měch, který slouží jen k ochraně hrudníku.
Je to pořád stejná písnička. U elektrických aut se šetří na všem, protože elementární technika je tak drahá, že kdyby všechno ostatní zůstalo na úrovni spalovacích aut, půjde ve výsledku o neprodejné nebo ztrátové zboží. Tohle že je pokrok? Malé auto s mizernou ochranou ochranou posádky za 845 tisíc? Děkujeme pěkně.
V souvislosti s nastupující érou elektromobilů soustavně zmiňujeme, že zákazník je u výrobců až na posledním místě. Nyní se u Dacie Spring a Renaultu Zoe ukázalo, že na oltář zelených ideologií padla i bezpečnost. Smutné. Foto: Euro NCAP
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 9 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera