Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dvě největší americké automobilky se soudí o používání označení, které používají všichni ostatní
25.7.2021 | Petr Miler
Mohlo by se zdát, že automobilky dnes mají dost problémů i bez toho, nikdy ale asi není od věci provětrat právní oddělení malicherným soudním sporem. Přesně do něj se Ford a GM pustily.
Říci, že doba výrobcům aut příliš nepřeje, je velmi diplomatickým popisem současné reality. Na jedné straně jsou regulátory tlačeni do výroby vozů, které většina lidí nechce, na té druhé nemohou prodávat dost takových, které většina lidí chce. Do toho se přidává chaos způsobený koronavirovou pandemií a reakcí na ni, který způsobuje výkyvy na straně poptávky i dodávek nezbytných komponentů. Proplouvat tímto obdobím bez ztráty květinky je nepochybně náročné a spoustu času stojící.
Ani takový stav ale evidentně nebrání automobilovým firmám pouštět se do sporů, které bychom mohli označit za absurdní nebo přinejmenším za malicherné. Řeč dnes konkrétně bude Fordu a General Motors, dvou největších amerických automobilkách, které zrovna pohodové období neprožívají. Ford zasáhl nedostatek čipů jako málokoho jiného a GM - krom toho, že řeší totéž - momentálně čeká svolávací akce za desítky miliard. Tak proč si to nezpestřit jedním docela malým soudečkem, že?
Nepůjde bohužel o soudek whisky, ale soudní spor, v jehož centru je označení „cruise”. V češtině se moc nepoužívá, doslova je to plavba, v tomto případě jde ale o zkráceninu spojení „cruise control”, v češtině tempomat. Stejné slovo pak automobilky rády používají pro funkce autonomního řízení, protože jde v podstatě o stále pokročilejší tempomat.
GM tak má svou divizi Cruise, která vyvíjí právě samořiditelná auta, krom toho pod hlavičkou některých svých značek nabízí funkci Super Cruise, což je něco jako Autopilot Tesly. No a Ford nedávno začal pro totéž používat označení BlueCruise. Řekli bychom k překvapení nikoho, neboť BMW má svůj Active Cruise Control, Hyundai Smart Cruise Control, skoro každá automobilka má „nějaký cruise”. GM to ale zjevně zaskočilo.
Nejprve se tak Ford pokusil od použití spojení BlueCruise odradit mimosoudně, když ale Ford opakovaně odmítl, protože něco jako „ModrýTempomat” opravdu nezní jako označení zasahující do práv kohokoli, došlo na žalobu. Spor tak bude muset rozhodnout soud a uvidíme, jak se k věci postaví.
Šéf komunikace Fordu označil snahy GM za „nepodložené a frivolní” a máme tendenci s ním souhlasit, jde o příliš obecné slovo na to, aby si někdo mohl vymínit jeho exkluzivní používání. Ale znovu - rozhodnout musí soud a jeho závěry nechceme předjímat.






GM používá v Cadillacích (zde model CT4-V) systém Super Cruise, který umí alespoň trochu sám řídit, jako třeba Autopilot Tesly. Nyní nechce, aby podobné označení používal Ford a vše bude muset rozhodnout soud. Foto: Cadillac
GM's claim is meritless and frivolous. Drivers for decades have understood what cruise control is and “cruise” is common shorthand for the capability. Any number of companies use the word “cruise” to brand driver assist technology. That’s why BlueCruise was chosen. https://t.co/zxhW1EONG4
— Mike Levine (@mrlevine) July 24, 2021
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
