Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU jako by chtěla dát automobilkám ránu z milosti, CO2 v roce 2030 mají být ještě nižší
15.9.2020 | Petr Miler
Už teď jsou limity emisí CO2 u aut absurdní, v praxi reálně nedosažitelné a vycucané z prstu. V roce 2030 přesto měly být o desítky procent striktnější a nyní míří k naprosté nesmyslnosti.
Největším strašákem automobilek přes dění v letošním roce není koronavirus, ale Evropská unie a její cíle v oblasti snižování emisí CO2. Jsou totiž daleko nejpřísnější na celém světě, stejně jako způsob jejich vymáhání. Však už limity, které začínají platit letos, je zcela nemožné splnit, o čemž nejlépe svědčí současná realita.
Dle dat Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) o činil průměr emisí CO2 všech aut prodaných v EU, Velké Británii, Norsku a na Islandu 122,4 gramu CO2 na kilometr, což proti předchozímu období nepředstavuje pokles, nýbrž nárůst o 1,6 g. A je to také o 3,6 g více než v roce 2017. Letošnímu limitu 95 g na km je to na hony vzdáleno a vzhledem k dosavadnímu trendu je nemožné, že by výrobci novou hranici splnili.
Aktuálně nastavená mez byla od začátku absurdní a z prstu vycucaná, a to už v době, kdy ani nenastal odklon zákazníků od dieselů směrem k benzinovým motorům a nepřišla masivní popularita SUV (loni 38 % evropských prodejů). Teoreticky může průměr snížit více prodaných aut na elektřinu, prakticky ale situaci nezmění, tedy rozhodně ne k lepšímu. Elektřina, kterou mají být auta poháněna, se nebere z ničeho a její výroba znamená vyšší emise CO2 na řadě míst celé Evropy.
Za této situace bychom očekávali, že se EU chytí za nos a zvlášť za současných ekonomických patálii změní svůj přístup, Brusel ale kráčí jen vpřed, zpátky ni krok. Podle informací Auto News Europe tak evropská komise plánuje další zpřísnění aktuálních pravidel pro rok 2030, která by se z absurdních měla stát superabsurdními.
Nejprve si ale připomeňme současné cíle EU pro rok 2030. Podle nich je v plánu snížení emisí o 37,5 procenta oproti roku 2020, kdy se počítá s maximem 95 gramů CO2 na kilometr. To jinými slovy znamená, že za dvanáct let by se výrobci měli dostat na méně než 60 g CO2/km, což je ekvivalent 2,6litrové spotřeby u benzinových motorů a 2,2litrové u dieselových. Něco takového je ale v reálném světě energeticky nemožné, s takovou spotřebou či jejím ekvivalentem nemohou současná 1,5- či vícetunová auta jezdit ani kdyby na vlajku EU přibylo dalších 37,5 hvězdiček.
Přesto se má tento cíl změnit z 37,5 na 50% pokles. Jinými slovy, auta by v roce 2030 měla průměrně emitovat 47,5 gramu CO2 na km, čímž se posouváme rovnýma nohama do roviny science fiction. Když už taková hloupost, proč ne rovnou 0? Nebo -50? Je to úplně jedno, papír snese vše a reálně - obáváme se - nemohou auta nikdy rozumně jezdit ani s emisemi 95 g CO2 na km, i kdyby byla všechna elektrická a někdo našel zázračný způsob, jak rychle nahradit všechny uhelné elektrárny. Něco takového by byla jen další rána pro automobilky, možná už ta úplně poslední.
Zatím byla EU ve stanovování těchto cílů úspěšná, jakkoli jsou bláznivé. Snahy o další posun ale nevyhnutelně narazí na odpor Německa, jehož VDA, asociace výrobců aut, říká, že bude zcela striktně odmítat jakékoli další zpřísňování platných opatření. VDA uvádí výše zmíněné - když se jako nedosažitelné jeví současné cíle a ty budoucí jsou ještě zásadně přísnější, na základě čeho přijímat ještě tvrdší opatření? To zkrátka nedává smysl.
Uvidíme, jak se bude celá situace dále vyvíjet, používání zdravého rozumu ale dělá EU dlouhodobě problémy a nečekejme, že k jeho aplikaci dojde zrovna v tomto případě. Z Bruselu slýcháme hlavně budovatelská hesla stojící na prázdné víře - taková známe z naší vlastní historie dobře, včetně jejich faktických dopadů.












Elektrická a plug-in hybridní auta mají být cestou, jak dostat emise CO2 na požadovanou úroveň, EU ale očividně zapomíná, že i ony musí být něčím živeny a to něco se často stará o větší emise CO2 než spalování benzinu. Foto: Automobilky
Zdroj: Auto News, Reuters
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 6 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 35 minutami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 2 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 3 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 5 hodinami
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
