Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Euro NCAP loni úmyslně naboural pouhých 18 aut, o 55 míň než v roce 2022. Ukazuje to úpadek celého odvětví
21.2.2024 | Petr Prokopec
Kdysi prací zavalená organizace loni pomalu neměla co dělat. A ani letos se zdaleka nepřiblíží číslům z předchozích let. Ukazuje to hned dvě tváře zkázy přeregulovaného evropského trhu s auty.
Organizace Euro NCAP v loňském roce prakticky neměla co dělat. Zatímco v tom předloňském proklepla 73 vozů, loni došlo na pouhých 18. Má to dva hlavní důvody, z nichž jeden je horší než druhý.
„Výrobci byli celí dychtiví, aby jejich auta byla hodnocena v roce 2022, přičemž výsledky měly demonstrovat splnění jejich původních cílů. V roce 2023 se totiž schéma měnilo a byly zavedeny nové náročnější testy,“ uvedl k poklesu počtu testovaných aut mluvčí organizace, čímž jen připomněl, jak moc se dnes dělají auta pro regulace všeho druhu. Udělat reálně co nejbezpečnější auto pro zákazníka? Nedůležité. Udělat auto tak, aby před parametry testu jeho bezpečnosti obstálo na jedničku? Priorita číslo jedna!
Euro NCAP totiž loni zavedlo nové prvky, bez kterých nelze získat pět hvězd. Tedy hodnocení důležité zejména pro marketingové a prodejní oddělení. Výrobci tedy nově musí do aut instalovat systém, který řidiče upozorní na přítomnost dítěte na zadním sedadle. Zároveň je třeba, aby nové vozy zvládaly detekovat motocykly a další zranitelné účastníky provozu, a aktivně na ně reagovaly. A kdo by je do aut draze instaloval, když levněji nemusí.
Tohle ale není nové, snad ještě podstatnější je druhá tvář úpadku automobilového průmyslu, který minimum nově testovaných vozů ukazuje. Od totiž přichází stále větší tlak na elektrifikaci, která je pro výrobce velmi nákladná, aniž by výsledkem byly zákazníky chtěné vozy. Na si tedy většina automobilek vydělává s pomocí spalovacích aut, do kterých pro změnu příliš neinvestuje, a tak jim následně prodlužuje životní cykly. Automobilových novinek tedy ubývá.
Tento stav bude trvat dál, a tak organizace předpokládá, že ani letos neotestuje víc jak 40 aut. Číslo pak bude růst jen s tím, jak přijdou znovu nové a tvrdší požadavky. Euro NCAP totiž mj. reaguje na tlak na elektromobilitu, který se mimo jiné odráží i v tom, že do testů se dostává stále více aut s bateriovým či třeba vodíkovým pohonem. Problémem těchto vozů nicméně je případné dění po nehodě, neboť u těchto vozů hrozí samovznícení a následný bleskový požár či rovnou exploze.
Je přitom otázkou, co přesně v tomto ohledu výrobci ještě mohou udělat. Tak jako tak je ovšem jasné, že testy v roce 2026 budou náročnější než nyní, přičemž nová auta nevyhnutelně dále zdraží. Letos a příští rok tak můžeme počítat s velkým množstvím premiér elektromobilů. A stejně tak dorazí i řada spalovacích novinek, jejichž životní cyklus se nejspíše natáhne až do roku 2035. Není to zdravé, není, ale před takovým výsledným stavem varujeme už roky a překvapením bohužel není.









Jedním z oněch 18 aut, které loni prošly nárazovými testy, je i Volkswagen ID.7. Ten si nakonec odnesl pět hvězd, mimo jiné i díky elektronickým berličkám, jimiž je doslova napěchovaný. Také je to ale v podstatě nesmyslné auto za 1,5 milionu korun. Foto: Euro NCAP, tiskové materiály
Zdroj: Autocar, Euro NCAP
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 5 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 6 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 8 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom