Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Extrémní Bugatti s 0-500 km/h za 20 s se představilo v produkční verzi, je to brutalita svého druhu
21.4.2023 | Petr Prokopec
Je možné, že finální parametry vozu některé zklamou, to ale jen proto, že ty zprvu avizované byly ještě extrémnější než extrémní. Auto pořád pracuje s poměrem výkonu a hmotnosti vyšším než 1:1, podle toho jede.
Od veřejného debutu Bugatti Chiron na ženevském autosalonu uplynulo již sedm let. Během té doby jsme se dočkali velkého množství speciálních edic, z nichž zmínit můžeme třeba otevřené W16 Mistral či La Voiture Noire, který byl vyroben v jediném kuse. Pokaždé nicméně šlo o větší či menší variaci originálu. V roce 2020 nicméně Bugatti učinilo značný úkrok stranu, neboť přišlo s provedením Bolide, které má se zbytkem produkce společný pouze motor. Vše ostatní se radikálně změnilo.
Název vozu odkazuje na francouzské slovo „le bolide“, což je buď - stejně jako u nás - velmi jasný meteor, nebo ho lze přeložit jako závodní auto. A přesně tím Bolide je. Bugatti se totiž rozhodlo představit světu vizi lehkého okruhového speciálu, který nabídne dosud nepoznané zážitky díky svému šestnáctiválcovému ústrojí. V Molsheimu navíc nezůstali jen u studie, neboť necelý rok po debutu automobilka oznámila, že chystá omezenou výrobu. Vzniknout má přitom 40 exemplářů, z nichž každý startuje na 4 milionech Eur (cca 94,16 mil. Kč).
Momentálně se Bugatti ozvalo znovu s tím, že Bolide vstupuje do další fáze testů. Souběžně s tím byly upřesněny i finální parametry, které zřejmě některé zklamou, byť hlavně proto, že původní studie nasadila laťku opravdu vysoko. Značka totiž v době debutu mluvila o výkonu 1 850 koní, který byl mimo jiné dosažen spalováním 110oktanového závodního paliva. V případě produkční verze jsme nicméně zpátky u běžného 98oktanového benzinu, a tedy u 1 600 koní.
Mnohem podstatnější je ovšem nárůst hmotnosti. Z původně oznámených 1 240 kil je nově 1 450 kg. Vůz tak sice i nadále překonává poměr 1:1, přičemž vůči dvoutunovému Chironu jej lze považovat za lehké peříčko. Nicméně za dané konfigurace možná už nenabídne takovou dynamiku, s jakou byl spojen koncept, který sliboval akceleraci 0 až 500 km/h za 20 sekund. Dle simulací značky měl navíc obkroužit okruh Le Sarthe, na kterém se jede závod 24 hodin Le Mans, rychleji než závodní Toyota TS050.
Bugatti rovněž odprezentovalo teoretický čas z Nürburgringu, který byl jen o pouhé čtyři sekundy pomalejší, než je ten absolutní (5:23,1 versus 5:19,546), kterého dosáhlo speciálně upravené Porsche 919 Hybrid Evo. Vysloužilý závoďák, který se již nemusel ohlížet na pravidla, pak sice disponoval „pouze“ 1 176 koňmi, ovšem s těmi byla spárována hmotnost pouhých 888 kg. Jde přitom o tu celkovou, tedy zahrnující jak váhu samotného řidiče, tak veškerých maziv.
Jak tomu bude nově, se zřejmě dozvíme v řádu měsíců. Bolide by totiž v příštím roce měl zamířit k prvním zákazníkům. Pro automobilku z Molsheimu přitom půjde o její spalovací finále. Poté se nad motorem W16 má definitivně uzavřít voda, přičemž nástupce modelu Chiron má pohánět plug-in hybridní ústrojí. S tím má napomoci chorvatský Rimac, jenž o voze mluví s nemalým nadšením. Zda tomu tak ale bude i u odborné a laické veřejnosti, je zatím ve hvězdách.






Bolide sice i nadále zůstává neskutečným extrémem, ovšem i tak jsou parametry produkční verze jistým zklamáním. Ovšem jen proto, že studie z roku 2020 nasadila laťku až přespříliš vysoko. Foto: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 5 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
První majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
před 2 hodinamiS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
před 4 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 5 hodinamiLamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 6 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales