Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Facelift Modelu Y letos nebude, potvrdil Musk. Se současnou záplavou skladových aut Tesla ani nemá na výběr
14.6.2024 | Petr Prokopec
Zdálo se být jen logické, že po modernizaci Modelu 3 dostane rychle facelift i technicky téměř totožný Model Y, nic takového se ale nestane. Zatímco loni elektrické SUV vládlo světu, letos plní hlavně firemní parkoviště. Už proto rychlá modernizace nedává smysl.
Během uplynulých dnů se začalo intenzivně mluvit o tom, že Tesla má ve Státech tak obrovské skladové zásoby neprodaných aut, že jsou vidět i z vesmíru. Záhy na to se ukázalo, že nejde pouze o problém nového světa. Německý novinář Lars-Marten Nagel totiž nedaleko Berlína, tedy kousek od evropské Gigafactory, natočil záplavu Modelů Y čekajících na svého majitele. Když si uvědomíme, že video, které se objevilo na sociální síti X, má zhruba 100 sekund, a po celou tu dobu Nagel jel podél hned několika za sebou naskládaných řad aut, bude tohle parkoviště z vesmíru nejspíš viditelné též.
Tesla ostatně přiznala, že jen za první letošní kvartál vyrobila o takřka 47 tisíc aut více, než kolik jich dokázala prodat. Podobně na tom ovšem byla ve všech čtvrtletích loňského roku. Zájem publika tedy nenakoply ani slevy, ani faceliftovaný Model 3. A proto se hodně očekávalo od modernizace Modelu Y, který se loni stal jedním z nejprodávanějších vozů planety. Jenže Elon Musk o víkendu shodil na internet bombu nemalého rozsahu. Potvrdil totiž, že „žádný facelift Modelu Y letos nedorazí“.
Dává to smysl. Třeba ve Státech Tesla za první letošní tři měsíce prodala 96 729 kusů svého menšího elektrického SUV. Toto číslo přitom reprezentuje hned 35,4 procenta všech bateriových vozů, které se v daném období na druhé straně Atlantiku prodaly. Ve srovnání s loňským prvním kvartálem pak dokonce jde o 1,4procentní nárůst. Přesto však má značka do jásotu daleko, neboť modernizovaný Model 3 si pro změnu pohoršil, a to o celých 43,9 procenta.
Svým způsobem tedy Tesla k modernizaci SUV opravdu aktuálně přistupovat nemusí, místo toho jej ještě pár měsíců může „ždímat“. Jakmile se ale trend obrátí, může Musk vytáhnout facelift jako králíka z klobouku. V případě Modelu Y by navíc modernizace mohla zafungovat daleko lépe než u sedanu, byť vše záleží na detailech - Modelu 3 ublížilo kupříkladu to, že Tesla u běžných verzí omezila nejvyšší rychlost. A souběžně s tím také ubrala na výkonu.
Nová auta se tak vlastně stala horší než ta pár měsíců stará, což část publika přivedlo právě k Modelu Y. Tesla si tedy opravdu může dovolit jistou stagnaci. Jenže otázkou je, co přijde v blízké budoucnosti. Zájem lidí o elektromobilitu totiž ochabuje, mizí dotace a objevují se nové poplatky, které budou muset vlastníci bateriových aut platit. Kromě toho konkurence roste rychleji než houby po dešti. Pokud tedy Tesla setrvá na vavřínech, může z nich také snadno spadnout.
Je to opravdu ošemetná situace, dala se však očekávat. Za poptávkou, která v posledních letech rostla dvou- i trojciferným tempem, totiž stála jak otevřená vládní ruka s balíkem peněz, tak víra, že bez elektromobilu budete občanem druhé kategorie. Jenže auta již nejsou vnímána jako tak významný symbol společenského postavení, dnes tak klidně můžete brázdit Václavské náměstí v rozpadající ve Škodě, a pomalu nikdo na vás nebude koukat jako na sociální případ hodný podpory.
Suma sumárum jsme se tak dostali do bodu, kdy většině lidí již nezáleží na tom, jaké auto vlastní a řídí, ale na tom, aby to je vyšlo co nejlevněji. A platí to nejen o pořízení, ale i o provozu a údržbě. Stejně tak je podstatné, aby daný vůz sloužil vám, a nikoliv naopak. Nic z toho ale elektromobil nesplňuje. I proto se stále více automobilek vrací ke spalovacímu pohonu, Tesla ale takovou možnost nemá. Vytažení svého jediného esa (onen facelift) tak musí načasovat co nejlépe.



Model Y byl představen již v roce 2019, na facelift tak již má čas. Letos se ho ale nedočkáme, i proto, že dle Muska přistupuje automobilka k online modernizaci pravidelně. Vůz koupený dnes je tak prý lepší než auto staré šest měsíců. Foto: Tesla
No Model Y “refresh” is coming out this year.
— Elon Musk (@elonmusk) June 9, 2024
I should note that Tesla continuously improves its cars, so even a car that is 6 months newer will be a little better.
Zdroj: Elon Musk@X
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nejnovější články
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 8 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
před 9 hodinami
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 11 hodinami
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
dnes
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
dnes
Živá témata na fóru
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
